Předmět: Člověk a zdraví

« Zpět
Název předmětu Člověk a zdraví
Kód předmětu KPS/ČLZD
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Škoulová Helena, Mgr.
  • Markvartová Jitka, doc. PhDr. CSc.
  • Kašparová Kateřina, Mgr.
  • Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
  • Kovářová Zdenka, PhDr.
  • Pugner Marek, Mgr. Ph.D.
  • Nová Anna, Mgr.
  • Legler Michal, PhDr. Ph.D.
  • Beláňová Eva, Mgr.
Obsah předmětu
1. Koncepce zdraví a zdravé osobnosti. Duševní hygiena a její význam. 2. Prevence psychosomatických onemocnění. Diagnostika, prevence a zvládání stresu. 3. Teorie sociální opory. Emocionalita a lidské zdraví. Neurotičnost žáků a učitelů. 4. Duševní hygiena ve škole. Chování poškozující zdraví. Sociální klima školy a školní třídy. 5. Význam psychosociálních dovedností při ochraně duševního zdraví. 6. Role výživy v prevenci onemocnění. Zdravé stravovací návyky. Psychosomatika. 7. Nemoci, jak jim předcházet a jak je léčit. Přírodní prostředky ochrany zdraví. 8. Biologické předpoklady zdravého rodičovství. 9. Pohybová aktivita, její dopad na psychiku člověka, její role v prevenci onemocnění. 10. Nehody a úrazy. Bezpečnost a ochrana zdraví. První pomoc. 11. Zdravotní tělesná výchova. Prevence a náprava zdravotního oslabení. Rekreační sport a tělovýchova. 12. Zdravý životní styl. Manažerem vlastního zdraví. Zdravá rodina, zdravá škola, zdravé pracoviště, zdravé město. 13. Didaktika výchovy ke zdraví. KPS: Koncepce zdraví a zdravé osobnosti. Duševní hygiena a její význam. Prevence psychosomatických onemocnění. Diagnostika, prevence a zvládání stresu. Teorie sociální opory. Emocionalita a lidské zdraví. Neurotičnost žáků a učitelů. Duševní hygiena ve škole. Chování poškozující zdraví. Sociální klima školy a školní třídy. Význam psychosociálních dovedností při ochraně duševního zdraví. KBI: Role výživy v prevenci onemocnění. Zdravé stravovací návyky. Psychosomatika. Nemoci, jak jim předcházet a jak je léčit. Přírodní prostředky ochrany zdraví. Biologické předpoklady zdravého rodičovství. KTV: Pohybová aktivita, její dopad na psychiku člověka, její role v prevenci onemocnění. Nehody a úrazy. Bezpečnost a ochrana zdraví. První pomoc. Zdravotní tělesná výchova. Prevence a náprava zdravotního oslabení. Rekreační sport a tělovýchova. KPG: Zdravý životní styl. Manažerem vlastního zdraví. Zdravá rodina, zdravá škola, zdravé pracoviště, zdravé město. Didaktika výchovy ke zdraví.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů
  • Projekt individuální [40] - 10 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- vysvětlit základní pojmy a kategorie z biologie člověka a tělesné výchovy,
- z psychologického hlediska charakterizovat náročné životní situace.
Odborné dovednosti
- realizovat systematické pozorování,
- strukturovat prezentaci, prezentovat před skupinou.
Obecné způsobilosti
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- představit hlavní překonané a současné přístupy ke zdraví a zdravé osobnosti,
- objasnit vztah emocionality a lidského zdraví,
- uvést příklady chování poškozujícího zdraví,
- zhodnotit význam psychohygieny ve škole,
- objasnit roli výživy v prevenci onemocnění,
- uvést některé přírodní prostředky ochrany zdraví,
- vysvětlit vliv pohybových aktivit na zdraví,
- klasifikovat typy častých nehod a úrazů,
- popsat principy zdravotní tělesné výchovy a význam rekreačního sportu,
- charakterizovat pojmy zdravá rodina, zdravá škola, zdravé pracoviště, zdravé město.
Odborné dovednosti
- posoudit možnosti prevence psychosomatických onemocnění,
- na základě vnějších projevů odhadnout úroveň neurotičnosti,
- předvést postup první pomoci,
- analyzovat možnosti zařazování výchovy ke zdraví z hlediska RVP.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • HAVLÍNOVÁ, M. Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. Vyd. 1. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-263-7.
  • Jiřincová, Božena; Holeček, Václav; Miňhová, Jana. Vybrané kapitoly z psychologie zdraví. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1996. ISBN 80-7082-308-9.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha : Grada, 2002. ISBN 80-247-0179-0.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-774-4.
  • Zdraví 21. Osnova programu Zdraví pro všechny v Evropském regionu Světové zdravotnické organizace. Praha, 2001.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní