Vyučující
|
-
Holý Richard, Ing. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V tomto předmětu se studenti seznámí s moderním přístupem k efektivnímu využívání inteligentních systémů na bázi umělé inteligence prostřednictvím tzv. "prompt engineeringu". Cílem je naučit se formulovat promyšlené a strukturované zadání pro velké jazykové modely a další AI nástroje tak, aby byl maximalizován přínos pro inženýrskou praxi. Díky tomuto kurzu získají studenti schopnosti, které jim umožní řešit komplexní technické problémy, komunikovat s AI nástroji a vytvářet kvalitní podklady pro analýzy, projektování i vývoj nových produktů. Témata pro 13 týdnů: 1. Úvod do prompt engineeringu: Základní pojmy, motivace a důležitost v inženýrské praxi. 2. Principy fungování velkých jazykových modelů (LLM): Struktura, učení a omezení modelů. 3. Formulace efektivních promptů: Jak vymezit cíl, kontext, styl a rozsah odpovědi. 4. Optimalizace promptů pro technické výpočty: Využití pokročilých promptů při návrhu, analýze či dimenzování strojních prvků. 5. Používání promptů v CAD a CAE aplikacích: Generování vstupních dat a interpretace výsledků. 6. Prompty a dokumentace: Vytváření technických zpráv, manuálů a uživatelských příruček pomocí LLM. 7. Vyhodnocení kvality odpovědí: Metody měření přesnosti, relevance a použitelnosti výsledků. 8. Řešení problémů a ladění promptů: Úpravy promptů v reakci na neuspokojivé výstupy. 9. Etické a právní aspekty: Odpovědnost, ochrana dat a duševní vlastnictví ve vztahu k prompt engineeringu. 10. Specifické scénáře ve strojírenství: Prompt engineering pro materiálové inženýrství, simulace a optimalizace konstrukcí. 11. Automatizace a skriptování: Integrace promptů do inženýrských workflow a nástrojů. 12. Pokročilé techniky prompt engineeringu: Prompt chaining, role playing, využití systémových a uživatelských promptů. 13. Přehled trendů a výhled do budoucnosti: Nové generace modelů, adaptivní prompty a rozvíjející se aplikace v průmyslové praxi.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, E-learning, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Cvičení
- Projekt individuální [40]
- 13 hodin za semestr
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 12 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 4 hodiny za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 8 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 6 hodin za semestr
- Nácvik dovedností [3/10]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v základních technologických pojmech |
mít všeobecnou technickou orientaci a schopnost vyhledávat a kriticky hodnotit odborné informace |
znát základní úkony v operačním systému |
znát základy práce s internetem |
znát základní funkcionalitu počítače |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně získávat a zpracovávat odborné informace |
pracovat s jednoduchými nástroji pro zaznamenávání a přehledné zobrazení informací |
mít základní dovednosti v ovládání operačního systému |
mít základní dovednosti v práci s internetem |
mít základní dovednost ovládání PC |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
mít přehled v nástrojích generativní umělé inteligence |
mít znalost základních etických pravidel a používání AI |
mít základní znalost fungování generativních jazykových modelů |
Odborné dovednosti |
---|
mít schopnost vhodně popsat zadání nebo požadavek pro generativní umělou inteligenci |
mít schopnost analyzovat výstupy AI modelů a interpretovat jejich výsledky pro praktické využití |
Schopnost vytvářet efektivní a přesné prompty pro různé aplikace umělé inteligence |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: efektivně a kriticky využít nástrojů umělé inteligence a nést konečnou odpovědnost za výsledek své práce, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Projektová výuka, |
E-learning, |
Řešení problémů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
E-learning, |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Seminární výuka (badatelské metody), |
E-learning, |
Kooperativní výuka, |
Projektová výuka, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Výstupní projekt, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Fry, Hannah. Hello world : jak zůstat člověkem ve světě algoritmů. Vydání první. 2020. ISBN 978-80-7601-246-2.
-
Kismet Dursun. How to Chat with ChatGPT: The Beginner?s Guide to Using AI Every Day with ChatGPT for Non-Technical. 2024. ISBN 979-8326964885.
-
Lasse Rouhiainen. CHATGPT - 101 Things You Must Know Today About ChatGPT and Generative AI (Artificial Intelligence). 2024. ISBN 979-8329315905.
|