Předmět: Praktika z generativní umělé inteligence

« Zpět
Název předmětu Praktika z generativní umělé inteligence
Kód předmětu KPV/PUI
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Holý Richard, Ing. Bc. Ph.D.
Obsah předmětu
V tomto předmětu se studenti seznámí s moderním přístupem k efektivnímu využívání inteligentních systémů na bázi umělé inteligence prostřednictvím tzv. "prompt engineeringu". Cílem je naučit se formulovat promyšlené a strukturované zadání pro velké jazykové modely a další AI nástroje tak, aby byl maximalizován přínos pro inženýrskou praxi. Díky tomuto kurzu získají studenti schopnosti, které jim umožní řešit komplexní technické problémy, komunikovat s AI nástroji a vytvářet kvalitní podklady pro analýzy, projektování i vývoj nových produktů. Témata pro 13 týdnů: 1. Úvod do prompt engineeringu: Základní pojmy, motivace a důležitost v inženýrské praxi. 2. Principy fungování velkých jazykových modelů (LLM): Struktura, učení a omezení modelů. 3. Formulace efektivních promptů: Jak vymezit cíl, kontext, styl a rozsah odpovědi. 4. Optimalizace promptů pro technické výpočty: Využití pokročilých promptů při návrhu, analýze či dimenzování strojních prvků. 5. Používání promptů v CAD a CAE aplikacích: Generování vstupních dat a interpretace výsledků. 6. Prompty a dokumentace: Vytváření technických zpráv, manuálů a uživatelských příruček pomocí LLM. 7. Vyhodnocení kvality odpovědí: Metody měření přesnosti, relevance a použitelnosti výsledků. 8. Řešení problémů a ladění promptů: Úpravy promptů v reakci na neuspokojivé výstupy. 9. Etické a právní aspekty: Odpovědnost, ochrana dat a duševní vlastnictví ve vztahu k prompt engineeringu. 10. Specifické scénáře ve strojírenství: Prompt engineering pro materiálové inženýrství, simulace a optimalizace konstrukcí. 11. Automatizace a skriptování: Integrace promptů do inženýrských workflow a nástrojů. 12. Pokročilé techniky prompt engineeringu: Prompt chaining, role playing, využití systémových a uživatelských promptů. 13. Přehled trendů a výhled do budoucnosti: Nové generace modelů, adaptivní prompty a rozvíjející se aplikace v průmyslové praxi.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, E-learning, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Cvičení
  • Projekt individuální [40] - 13 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 12 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 4 hodiny za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 8 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 6 hodin za semestr
  • Nácvik dovedností [3/10] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
orientovat se v základních technologických pojmech
mít všeobecnou technickou orientaci a schopnost vyhledávat a kriticky hodnotit odborné informace
znát základní úkony v operačním systému
znát základy práce s internetem
znát základní funkcionalitu počítače
Odborné dovednosti
samostatně získávat a zpracovávat odborné informace
pracovat s jednoduchými nástroji pro zaznamenávání a přehledné zobrazení informací
mít základní dovednosti v ovládání operačního systému
mít základní dovednosti v práci s internetem
mít základní dovednost ovládání PC
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
Výsledky učení
Odborné znalosti
mít přehled v nástrojích generativní umělé inteligence
mít znalost základních etických pravidel a používání AI
mít základní znalost fungování generativních jazykových modelů
Odborné dovednosti
mít schopnost vhodně popsat zadání nebo požadavek pro generativní umělou inteligenci
mít schopnost analyzovat výstupy AI modelů a interpretovat jejich výsledky pro praktické využití
Schopnost vytvářet efektivní a přesné prompty pro různé aplikace umělé inteligence
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: efektivně a kriticky využít nástrojů umělé inteligence a nést konečnou odpovědnost za výsledek své práce,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Samostatná práce studentů,
Přednáška s demonstrací,
Projektová výuka,
E-learning,
Řešení problémů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Analyticko-kritická práce s textem,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Seminární výuka (badatelské metody),
Přednáška s aktivizací studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Projektová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
E-learning,
Řešení problémů,
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
Seminární výuka (badatelské metody),
E-learning,
Kooperativní výuka,
Projektová výuka,
Analyticko-kritická práce s textem,
Prezentace práce studentů,
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Vzájemné hodnocení studentů,
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Vzájemné hodnocení studentů,
Test,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Výstupní projekt,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Test,
Výstupní projekt,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Vzájemné hodnocení studentů,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Fry, Hannah. Hello world : jak zůstat člověkem ve světě algoritmů. Vydání první. 2020. ISBN 978-80-7601-246-2.
  • Kismet Dursun. How to Chat with ChatGPT: The Beginner?s Guide to Using AI Every Day with ChatGPT for Non-Technical. 2024. ISBN 979-8326964885.
  • Lasse Rouhiainen. CHATGPT - 101 Things You Must Know Today About ChatGPT and Generative AI (Artificial Intelligence). 2024. ISBN 979-8329315905.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr