Předmět je nadstavbou obecné didaktiky a základů linvodidaktiky. Lingvodidaktiku vnímá v širším pojetí, než je metodika výuky jazykových plánů a řečových dovedností. Určuje její vědní okolí se zvláštním zřetelem k pedagogice a psychologii. Zaměřuje se na specifika kategorie středoškolských studentů s důrazem na styly učení, jejich osobnostní rozvoj a autonomní učení. Shrnuje pojetí výuky druhého cizího jazyka v kurikulárních dokumentech. Definuje moderní vyučovací prostředky a pomůcky. Vede účastníky k ovládnutí terminologie lingvodidaktického diskursu jak v češtině, tak v ruštině. V rámci kontaktní výuky bude probíhat představení modelových výukových situací ve vztahu k lingvodidaktice, nácvik aktivizačních metod pro výuku jednotlivých jazykových plánů a řečových dovedností. Účastníci připraví a představí mikrovýstup na určité téma probírané v předmětu ruský jazyk na SŠ, kdy porovnají několik učebnic. Proběhne poučená diskuse. Nekontaktní výuka se prostřednictvím studia opor a zadané odborné literatury a písemně odevzdávaných úkolů zaměří na osvojení teoretických východisek a jejich subjektivní reflexe a aplikace na vlastní pedagogickou praxi. Důraz je kladen na rozvoj autoevalučních mechanismů učitele. 1. DCJ jako věda a v systému věd. Proměny chápání základních kategorií a termínů DCJ. Metodika lingvodidaktického výzkumu. (1 výuková hodina) 2. Oborová didaktika a její nové výzvy. Principy konstruktivní pedagogiky. (1 výuková hodina) 3. Virtuální hospitace a její reflexe. (1 výuková hodina) 4-5. Typologie studentů SŠ ve vztahu k výuce RJ. Autonomní učení a jeho nástroje. Učitelské portfolio (EPOSTL) jako autoevaluační nástroj. (2 výukové hodiny) 6. Edukační realita heterogenních tříd. Rodilí mluvčí na hodinách ruského jazyka. (1 výuková hodina) 7. Učebnicové soubory pro RJ na SŠ ? analýza a kritéria pro jejich výběr, práce s metodickou příručkou. Flexi-books. Interaktivní tabule ve výuce RJ na SŠ. (1 výuková hodina) 8-12. Tvorba vlastních učebních materiálů s online oporou: interaktivní cvičení, autotesty, digitální storrytelling, žákovská videa, tutoriály, hypertexty, únikové hry, infografiky, e-book, komix dramapedagogické techniky atd. 10. Mezipředmětové vztahy, průřezová témata a klíčové kompetence. Rozvíjení kompetencí důležitých pro 21. století. (5 výukových hodin) 13-14. Fenomén monolingvosmu, bilingvismu, mnohojazyčnosti a plurilingvismu. (2 výukové hodiny) 15-16. Strukturovaná diskuse k vybraným tématům. Sdílení zkušeností. Sebepojetí v roli učitele. Vyhodnocení osobního plánu oborového rozvoje. (2 výukové hodiny)
|
-
Cizí jazyky.
-
Russkij jazyk za rubežom.
-
AKIŠKINA, A. A., KAGAN, O. E. Učimsja učiť. Dlja prepodavatelja russkogo jazyka kak inostrannogo. Moskva : Russkij jazyk, Kursy,, 2012. ISBN 978-5-88337-044-0.
-
HENDRICH, J. cizích jazyků: Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. Praha : SPN, 1988.
-
CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. Praha : Academia,, 2013. ISBN 978-80-200-2274-5.
-
CHODĚRA, R.; RIES, L. Výuka cizích jazyků: na prahu nového století II. Ostrava : Ostravská univerzita, 2000. ISBN 80-7290-281-4.
-
CHODĚRA, R.; RIES, L. Výuka cizích jazyků: na prahu nového stolet. Ostrava : Ostravská univerzita, 1999. ISBN 80-7042-157-6.
-
JANÍKOVÁ, V. a kol. Výuka cizích jazyků. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5719-8.
-
JANÍKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M., HANUŠOVÁ, S. a kol. Metodologické otázky výzkumu výuky cizích jazyků. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5718-0.
-
JANÍKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M., HANUŠOVÁ, S. (eds.). Výzkum výuky cizích jazyků. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5719-8.
-
LEBEDINSKIJ, S. I., GERBIK, L. F. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo.. Minsk, 2011.
-
MOSKOVKIN, L. V. a ŠČUKIN, A. N. Istorija metodiki obučenija russkomu jazyku kak inostrannomu. Naučnoje izdanije.. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2013. ISBN 978-5-88337-331-1.
-
PEŠKOVÁ, M. Didaktika RJ 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2011.
-
PETRIKOVÁ, A., KUPRINA, T., GALLO, J. Vvedennie v didaktiku i mežkul´turnuju kommunikaciju.. Prešov: FF, 2013. ISBN 978-80-555-9766-8.
-
PURM, R., JELÍNEK, S., VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka: vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-174-0.
-
RIES, L., KOLLÁROVÁ, E. (eds.); HANZLÍKOVÁ, M. [et al.]. Svět cizích jazyků dnes: inovační trendy v cizojazyčné výuce = Svet cudzích jazykov dnes : inovačné trendy v cudzojazyčnej výučbe. Bratislava : Didaktis, 2004. ISBN 80-89160-11-5.
-
ŠČUKIN, A. N. Metodika obučenija rečevomu obščeniju na inostrannom jazyke. Učebnoje posobije dlja prepodavatelej i studentov jazykovych vuzov.. Moskva: Izdatel´stvo Ikar, 2011. ISBN 978-5-7974-0259-6.
-
ŠČUKIN, A. N. Obučenije rečevomu obščeniju na russkom jazyke kak inostrannom. Metody. Prijemy. Rezul´taty.. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-285-7.
-
ŠČUKIN, A. N. Teorija obučenija inostrannym jazykam (lingvodidaktičeskie osnovy). Učebnoje posobije dlja prepodavatelej i studentov jazykovych vuzov.. Moskva: VK, 2012. ISBN 978-5-98405-109-5.
|