Vyučující
|
-
Derková Martina, PhDr. CSc.
-
Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Metodika práce s textem umělecké literatury ve výuce cizího jazyka na ZŠ, její cíle (jazykový, kulturní, výchovně-vzdělávací, cíl porozumění uměleckému textu). 2. Způsoby práce s uměleckou literaturou (medailony autorů, klíčové úryvky, dramatizace, výrazné čtení, způsoby interpretace atd.). 3. Konkrétní okruhy z ruské literatury: Stará ruská literatura jako zdroj představ o myšlení středověkého člověka. 4. Vztah biografie autora a jeho díla. 5. Vrcholy ruského romantismu a realismu. 6. Experimentální linie ruské literatury. 7. Téma války a téma přírody. 8. Hledání svobody ducha. 9.Umění a ideologie. 10. Typické modely literárních postav a specifické žánry ruské literatury jako výraz národní povahy. . Fixní světy, antiutopie a sci-fi. 12. Adaptace literárního díla (divadlo, film) na ruských příkladech.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
přehled o dějinách ruské literatury |
Výsledky učení |
---|
student aplikuje znalosti základních vývojových etap, tendencí a témat v ruské literatuře při práci s literárním textem na hodinách ruského jazyka na ZŠ. Vytipuje vhodná témata a zvolí adekvátní postupy při práci s textem s různými druhy cílů při cizojazyčném vyučování |
Vyučovací metody |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Russkij jazyk za rubežom.
-
Beránková, Eva; Kostečka, Jiří. Přečtěte si s námi : Literární interpretace pro vyučovací praxi. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-24573-0.
-
Beránková, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň : Fraus, 2002. ISBN 80-7238-182-2.
-
DENISOVA, G. V. Na izlome vekov: russkij jazyk v zerkale sovremennoj prozy. Naučnoje izdanije.. Moskva: Azbukovnik, 2012. ISBN 978-5-91172-059-9.
-
KALENIČ, J. I. Chudožestvennyj tekst na zanjatijach po russkomu jazyku.. Hradec Králové, 2015. ISBN 978-80-7435-621-6.
-
Kulibina, N.V. Napisanno ženščinami. Posobije po čteniju dlja izučajuščich russkoj jazyk kak inostrannyj.. Moskva : Russkij jazyk, Kursy, 2004. ISBN 5-88337-061-6.
-
Kulibina, N.V. Začm, čto i kak čitat´na uroke?. Sankt-Peterburg : Zlatoust., 2001. ISBN 5-86547-082-5.
-
Kyloušková. H. Jak využít literární text ve výuce cizích jazyků. Brno : Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4.
-
Lederbuchová, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. II.. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-364-X.
-
Navrátil, A. Tvořivé psaní v ruštině : [určeno pro studenty 2. ročníku FHS]. Plzeň : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-666-5.
-
Skopečková, E. Literární text ve výuce anglického jazyka. Specifické aspekty didaktiky anglicky psané literatury ve výuce anglického jazyka v kontextu současných proměn české vzdělávací soustavy.. Plzeň : Západočeská univerzita, 2010. ISBN 9788070439357.
-
Źuravleva, L.S. Zinovjeva, M.D. Obučenije čteniju (na materiale chudožestvennych tekstov). Moskva : Russkij jazyk, 1984.
|