Předmět: Didaktika RJ pro SŠ 1

« Zpět
Název předmětu Didaktika RJ pro SŠ 1
Kód předmětu KRF/9DIS1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rybářová Anne - Marie, Doc. CSc.
  • Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. DCJ jako věda a v systému věd. 2. Proměny chápání základních kategorií a termínů DCJ. 3. Činitelé cizojazyčného vyučování-učení se. Principy vyučování-učení se CJ. Lingvistické základy výuky CJ/RJ. 5. Učitel CJ/RJ a jeho role. Učitelské portfólio. 5. Typologie žáků ve vztahu k výuce CJ. Autonomní učení. Psychologické základy výuky CJ. Motivace. 6. Strategie učení se CJ. Principy osvojování mateřského a cizího jazyka. 7. Ruština jako druhý (třetí) cizí jazyk. Idea mnohojazyčnosti a jazyková politika státu (makročinitelé cizojazyčného vyučování). Od RVP k ŠVP. 8. Fáze výuky a ovládnutí CJ. SERRJ úvod. 9. Vývoj metod DCJ 1. 10. Vývoj metod DCJ 2. 11. Současné trendy a alternativní metody ve výuce RJ. 12. Workshop s učitelem z praxe.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 15 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nejsou definovány
Výsledky učení
student ovládá základní terminologii didaktického diskurzu jak v češtině, tak v ruštině. Student se orietuje v dějinách výuky CJ. Student zvládá charakterizovat činetele vyučovacího procesu
Vyučovací metody
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Cizí jazyky.
  • Russkij jazyk za rubežom.
  • AKIŠKINA, A. A., KAGAN, O. E. Učimsja učiť. Dlja prepodavatelja russkogo jazyka kak inostrannogo. Moskva : Russkij jazyk, Kursy,, 2012. ISBN 978-5-88337-044-0.
  • HENDRICH, J. cizích jazyků: Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. Praha : SPN, 1988.
  • CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. Praha : Academia,, 2013. ISBN 978-80-200-2274-5.
  • CHODĚRA, R.; RIES, L. Výuka cizích jazyků: na prahu nového století II. Ostrava : Ostravská univerzita, 2000. ISBN 80-7290-281-4.
  • CHODĚRA, R.; RIES, L. Výuka cizích jazyků: na prahu nového stolet. Ostrava : Ostravská univerzita, 1999. ISBN 80-7042-157-6.
  • JANÍKOVÁ, V. a kol. Výuka cizích jazyků. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5719-8.
  • JANÍKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M., HANUŠOVÁ, S. a kol. Metodologické otázky výzkumu výuky cizích jazyků. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5718-0.
  • JANÍKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M., HANUŠOVÁ, S. (eds.). Výzkum výuky cizích jazyků. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5719-8.
  • LEBEDINSKIJ, S. I., GERBIK, L. F. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo.. Minsk, 2011.
  • MOSKOVKIN, L. V. a ŠČUKIN, A. N. Istorija metodiki obučenija russkomu jazyku kak inostrannomu. Naučnoje izdanije.. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2013. ISBN 978-5-88337-331-1.
  • PEŠKOVÁ, M. Didaktika RJ 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2011.
  • PETRIKOVÁ, A., KUPRINA, T., GALLO, J. Vvedennie v didaktiku i mežkul´turnuju kommunikaciju.. Prešov: FF, 2013. ISBN 978-80-555-9766-8.
  • PURM, R., JELÍNEK, S., VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka: vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-174-0.
  • RIES, L., KOLLÁROVÁ, E. (eds.); HANZLÍKOVÁ, M. [et al.]. Svět cizích jazyků dnes: inovační trendy v cizojazyčné výuce = Svet cudzích jazykov dnes : inovačné trendy v cudzojazyčnej výučbe. Bratislava : Didaktis, 2004. ISBN 80-89160-11-5.
  • ŠČUKIN, A. N. Metodika obučenija rečevomu obščeniju na inostrannom jazyke. Učebnoje posobije dlja prepodavatelej i studentov jazykovych vuzov.. Moskva: Izdatel´stvo Ikar, 2011. ISBN 978-5-7974-0259-6.
  • ŠČUKIN, A. N. Obučenije rečevomu obščeniju na russkom jazyke kak inostrannom. Metody. Prijemy. Rezul´taty.. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-285-7.
  • ŠČUKIN, A. N. Teorija obučenija inostrannym jazykam (lingvodidaktičeskie osnovy). Učebnoje posobije dlja prepodavatelej i studentov jazykovych vuzov.. Moskva: VK, 2012. ISBN 978-5-98405-109-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr