Předmět: Didaktika RJ pro SŠ 2

« Zpět
Název předmětu Didaktika RJ pro SŠ 2
Kód předmětu KRF/9DIS2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
  • Rybářová Anne - Marie, Doc. CSc.
Obsah předmětu
1. Plánování, průběh a hodnocení vyučovací jednotky. Organizační formy vyučování ve výuce RJ 2.Výuka jazykových prostředků a její místo ve výuce RJ. Komunikativní kompetence. 3. Teorie učenic, učebnicové soubor na výuku RJ na SŠ. 4. Princip práce s metodickou příručkou. 5. DUM a jiné dostupné materiály k výuce RJ. Vzdělávací portály. 6. Metodika výuky fonetiky ve výuce RJ na SŠ. 7. Metodika výuky grafiky a ortografie ve výuce RJ na SŠ. Metodika výuky slovní zásoby ve výuce RJ na SŠ. 9. Metodika výuky gramatiky ve výuce RJ na SŠ. 10. Specifika výuky ruštiny jako jazyka příbuzného češtině. 11. Interference a transfer v cizojazyčném vyučování-učení se. 12. Workshop s učitelem z praxe.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Skupinová výuka, Diskuse, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Kontaktní výuka - 38 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
dIDS1, NASPXS
Výsledky učení
student ovládá teorii a metodiku výuky jazykových prostředků. Student se orientuje v používání různých metod, vyučovacích materiálů. Student zvládá vystavět vyučovací jednotku a realizovat ji
Vyučovací metody
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Doporučená literatura
  • Russkij jazyk za rubežom.
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky: jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme.. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.
  • AKIŠKINA, A. A., KAGAN, O. E. Učimsja učiť. Dlja prepodavatelja russkogo jazyka kak inostrannogo.. Moskva : Russkij jazyk, Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-044-0.
  • Berdičevskij, A.L., Loos, Ch. Praktikum po metodike prepodavanija russkogo jazyka. Bratislava, 1994.
  • Časopisy. Cizí jazyky,.
  • Dergačeva, G. I. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo na načalnom etape. Moskva, "Russkij jazyk", 1983.
  • Gruber, David. Jak se efektivně učit cizí jazyk, aneb, Terapie pro chronické začátečníky : english effectively. Dotisk 6. vyd. Ostrava : Repronis, 2001. ISBN 80-86122-62-X.
  • Hendrich, Josef. Didaktika cizích jazyků : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
  • Choděra, Radomír; Ries, Lumír. Výuka cizích jazyků : na prahu nového století. Ostrava : Ostravská univerzita. Pedagogická fakulta, 1999.
  • JANÍKOVÁ, V. Mnohojazyčnost a didaktika cizích jazyků. Brno : Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6683-0.
  • Janíková, Věra. Výuka cizích jazyků. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3512-2.
  • Jelínek, S. a kol. Raduga 1 -3. Plzeň, Fraus, 1996.
  • Jelínek, S. Metodické problémy vyučování cizím jazykům. Praha, SPN, 1976.
  • Jelínek, Stanislav; Purm, Radko. Didaktika ruského jazyka : Vybrané kapitoly pro posl fak. pedag.. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-7066-373-1.
  • Kostomarov, V. G., Mitrafanova, O. D. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo,. Moskva, 1990.
  • Lebedinskij, S. I., Gerbik, L. F. Metodika propodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo.. Minsk, 2011.
  • LITTLE, D., PERCLOVÁ, R. Didaktika ruského jazyka: vybrané kapitoly. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání,, 2005. ISBN 80-211-0490-2.
  • PEŠKOVÁ, M. Didaktika RJ 2. Plzeň : Západočeská univerzita, 2011.
  • Petriková, A., Kuprina, T., Gallo, J. Vvedennie v didaktiku i mežkul´turnuju kommunikaciju.. Prešov: FF, 2013. ISBN 978-80-555-9766-8.
  • Skalková, Jarmila. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. ISBN 80-85866-33-1.
  • SOORAAR, N., ZAMKOVSKAJA, N. Interaktivnyje metody prepodavnija. -Peterburg : Zlatoust, 2004. ISBN 5-86547-318-2.
  • Ščukin, A. N. Metodika obučenija rečevomu obščeniju na inostrannom jazyke. Učebnoje posobije dlja prepodavatelej i studentov jazykovych vuzov.. Moskva: Izdatel´stvo Ikar, 2011. ISBN 978-5-7974-0259-6.
  • Ščukin, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Moskva, 1990.
  • Ščukin, A. N. Obučenije rečevomu obščeniju na russkom jazyke kak inostrannom. Metody. Prijemy. Rezul´taty.. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-285-7.
  • Ščukin, A. N. Teorija obučenija inostrannym jazykam (lingvodidaktičeskie osnovy). Učebnoje posobije dlja prepodavatelej i studentov jazykovych vuzov.. Moskva: VK, 2012. ISBN 978-5-98405-109-5.
  • Veselý, Josef. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku : Vysokošk. příručka pro stud. ruského jazyka a lit. na filozof. a pedagog. fakultách. Praha : SPN, 1985.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr