Předmět: Analýza mediatextu

« Zpět
Název předmětu Analýza mediatextu
Kód předmětu KRF/AM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Černý Stanislav, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Přehled současných ruských masmédií, jejich členění a zaměření. 2. Současná ruská publicistka (osobnosti, styl, pravidla). 3. Rozhlasová, televizní a internetová publicistika. 4. Praktická analýza publicistického stylu. Jazykové prvky publicistického stylu. 5. Práce s vybranými publicistickými žánry. 6. Persvazivní funkce médií. Sociálně-politické souvislosti v mediálním diskurzu. 7. Vizuální složka mediatextu, reklamní text, plakát, komiks, koláž atd. 8. Nejnovější slovní zásoba na základě mediatextu. 9. Analýza zpracování vybraných aktuálních publicistických témat. 10. Základy sémantické a diskurzivní analýzy publicistického textu. 11. Od publicistiky k literatuře (fenomén tlustých žurnálů) tradice a nový přístup. 12. Minulost a budoucnost ruské publicistiky.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
rozlišit funkční styly
stručně definovat publicistický styl
Odborné dovednosti
komunikovat v ruštině na úrovni B.2
číst publicistické texty v originále
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vyjmenovat důležitá ruská masmédia
charakterizovat publicistické žánry
popsat persvazivní funkci médií
Odborné dovednosti
provést jazykovou analýzu mediatextu
provést základní sémantickou analýzu mediatextu
provést základní diskurzivní analýzu mediatextu
Obecné způsobilosti
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Kooperativní výuka,
Skupinová výuka,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Medialingvistika slavjanskich stran: monografija. Moskva, Flinta, 2020. ISBN 978-5-9765-4478-9.
  • ADAMKA, P. Ruská publicistika. Jazyk.. Nitra, 2011. ISBN 9788080948382.
  • AKOPOV, A. I. Analitičeskije žanry publicistiki. Pismo. Korrespondencija.. Rostov-na-Donu: Rostovskij universitet, 1996.
  • Alefirenko, N. F. a kol. Russkij jazyk v masmédia. Sankt-Peterburg, S.-P. gosudarstvennyj universitet, Fakul?tet žurnalistiki, 2013. ISBN 978-5-9651-0724-7.
  • GAZDA, J., POSPÍŠIL, I. Proměny jazyka a literatury v současných ruských textech.. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 9788021044265.
  • GROMOVA, L.P. Istorija russkoj žurnalistiki 18.?19. vekov: učebnik.. Sankt-Petěrburg: Izdatěľstvo SPbGU, 2013. ISBN 978-5-288-05480-8.
  • HOLANOVÁ, R. Intertextualita v reklamě.. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2012. ISBN 978-80-7290-513-3.
  • JÍLKOVÁ, H. Persvazivní metody v reklamním textu. In Metody a prostředky přesvědčování v masových médiích.. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2005. ISBN 80-7368-101-3.
  • JÍLKOVÁ, H. Persvazivní metody v reklamním textu. In Metody a prostředky přesvědčování v masových médiích.. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2005. ISBN 80-7368-101-3.
  • NOVIKOVA, M.L. Kratkij učebnyj slovar' gazetnoj leksiki. Moskva: "Kanon+, 2015. ISBN 978-5-88373-471-6.
  • OSVALDOVÁ, B., HALADA, J. Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace. Praha: Libri, 2007. ISBN 9788072772667.
  • OSVALDOVÁ, B., HALADA, J. Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace. Praha: Libri, 2007. ISBN 9788072772667.
  • SOLGANIK, G. J., DROŇAJEVA, T. S. Stilistika sovremennogo russkogo jazyka i kuľtura rěči. Učeb. posobije dlja stud. fak. žurnalistiki.. Moskva: Izdatěľskij centr ?Akaděmija?,, 2005. ISBN 5-7695-2485-5.
  • SOLGANIK, G. J., DROŇAJEVA, T. S. Stilistika sovremennogo russkogo jazyka i kuľtura rěči. Učeb. posobije dlja stud. fak. žurnalistiki.. Moskva: Izdatěľskij centr ?Akaděmija?,, 2005. ISBN 5-7695-2485-5.
  • SOLGANIK, G. J. Jazyk sovremennoj publicistiki. Sbornik statěj.. Moskva: Nauka, 2007. ISBN 978-5-89349-743-4.
  • SRPOVÁ, H. Knížka o reklamě.. Ostrava: Filozofická Fakulta OU, 2008. ISBN 978-80-7368-533-1.
  • SRPOVÁ, H. Knížka o reklamě.. Ostrava: Filozofická Fakulta OU, 2008. ISBN 978-80-7368-533-1.
  • VERŠININ, A.P. Medialeksikon: slovar'-spravočnik.. Sankt-Peterburg: Izdatel'stvo Professija, 2015. ISBN 978-5-904757-84-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr