Vyučující
|
-
Černý Stanislav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Přehled současných ruských masmédií, jejich členění a zaměření. 2. Současná ruská publicistka (osobnosti, styl, pravidla). 3. Rozhlasová, televizní a internetová publicistika. 4. Praktická analýza publicistického stylu. Jazykové prvky publicistického stylu. 5. Práce s vybranými publicistickými žánry. 6. Persvazivní funkce médií. Sociálně-politické souvislosti v mediálním diskurzu. 7. Vizuální složka mediatextu, reklamní text, plakát, komiks, koláž atd. 8. Nejnovější slovní zásoba na základě mediatextu. 9. Analýza zpracování vybraných aktuálních publicistických témat. 10. Základy sémantické a diskurzivní analýzy publicistického textu. 11. Od publicistiky k literatuře (fenomén tlustých žurnálů) tradice a nový přístup. 12. Minulost a budoucnost ruské publicistiky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozlišit funkční styly |
stručně definovat publicistický styl |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat v ruštině na úrovni B.2 |
číst publicistické texty v originále |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyjmenovat důležitá ruská masmédia |
charakterizovat publicistické žánry |
popsat persvazivní funkci médií |
Odborné dovednosti |
---|
provést jazykovou analýzu mediatextu |
provést základní sémantickou analýzu mediatextu |
provést základní diskurzivní analýzu mediatextu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Kooperativní výuka, |
Skupinová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Medialingvistika slavjanskich stran: monografija. Moskva, Flinta, 2020. ISBN 978-5-9765-4478-9.
-
ADAMKA, P. Ruská publicistika. Jazyk.. Nitra, 2011. ISBN 9788080948382.
-
AKOPOV, A. I. Analitičeskije žanry publicistiki. Pismo. Korrespondencija.. Rostov-na-Donu: Rostovskij universitet, 1996.
-
Alefirenko, N. F. a kol. Russkij jazyk v masmédia. Sankt-Peterburg, S.-P. gosudarstvennyj universitet, Fakul?tet žurnalistiki, 2013. ISBN 978-5-9651-0724-7.
-
GAZDA, J., POSPÍŠIL, I. Proměny jazyka a literatury v současných ruských textech.. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 9788021044265.
-
GROMOVA, L.P. Istorija russkoj žurnalistiki 18.?19. vekov: učebnik.. Sankt-Petěrburg: Izdatěľstvo SPbGU, 2013. ISBN 978-5-288-05480-8.
-
HOLANOVÁ, R. Intertextualita v reklamě.. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2012. ISBN 978-80-7290-513-3.
-
JÍLKOVÁ, H. Persvazivní metody v reklamním textu. In Metody a prostředky přesvědčování v masových médiích.. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2005. ISBN 80-7368-101-3.
-
JÍLKOVÁ, H. Persvazivní metody v reklamním textu. In Metody a prostředky přesvědčování v masových médiích.. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2005. ISBN 80-7368-101-3.
-
NOVIKOVA, M.L. Kratkij učebnyj slovar' gazetnoj leksiki. Moskva: "Kanon+, 2015. ISBN 978-5-88373-471-6.
-
OSVALDOVÁ, B., HALADA, J. Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace. Praha: Libri, 2007. ISBN 9788072772667.
-
OSVALDOVÁ, B., HALADA, J. Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace. Praha: Libri, 2007. ISBN 9788072772667.
-
SOLGANIK, G. J., DROŇAJEVA, T. S. Stilistika sovremennogo russkogo jazyka i kuľtura rěči. Učeb. posobije dlja stud. fak. žurnalistiki.. Moskva: Izdatěľskij centr ?Akaděmija?,, 2005. ISBN 5-7695-2485-5.
-
SOLGANIK, G. J., DROŇAJEVA, T. S. Stilistika sovremennogo russkogo jazyka i kuľtura rěči. Učeb. posobije dlja stud. fak. žurnalistiki.. Moskva: Izdatěľskij centr ?Akaděmija?,, 2005. ISBN 5-7695-2485-5.
-
SOLGANIK, G. J. Jazyk sovremennoj publicistiki. Sbornik statěj.. Moskva: Nauka, 2007. ISBN 978-5-89349-743-4.
-
SRPOVÁ, H. Knížka o reklamě.. Ostrava: Filozofická Fakulta OU, 2008. ISBN 978-80-7368-533-1.
-
SRPOVÁ, H. Knížka o reklamě.. Ostrava: Filozofická Fakulta OU, 2008. ISBN 978-80-7368-533-1.
-
VERŠININ, A.P. Medialeksikon: slovar'-spravočnik.. Sankt-Peterburg: Izdatel'stvo Professija, 2015. ISBN 978-5-904757-84-7.
|