1. An overview of contemporary Russian mass media, their breakdown and focus. 2. Contemporary Russian journalism (personalities, style, rules). 3. Radio, television and Internet journalism. 4. Practical analysis of publicist style. Linguistic elements of journalistic style. 5. Working with selected journalistic genres. 6. Persuasive functions of the media. Socio-political contexts in media discourse. 7. The visual component of media text, advertising text, poster, comic, collage, etc. 8. Recent vocabulary based on mediatext. 9. Analysis of the treatment of selected current journalistic topics. 10. Basics of semantic and discursive analysis of journalistic text. 11. From journalism to literature (the phenomenon of thick magazines) tradition and new approach. 12. The past and future of Russian journalism.
|
-
Medialingvistika slavjanskich stran: monografija. Moskva, Flinta, 2020. ISBN 978-5-9765-4478-9.
-
ADAMKA, P. Ruská publicistika. Jazyk.. Nitra, 2011. ISBN 9788080948382.
-
AKOPOV, A. I. Analitičeskije žanry publicistiki. Pismo. Korrespondencija.. Rostov-na-Donu: Rostovskij universitet, 1996.
-
Alefirenko, N. F. a kol. Russkij jazyk v masmédia. Sankt-Peterburg, S.-P. gosudarstvennyj universitet, Fakul?tet žurnalistiki, 2013. ISBN 978-5-9651-0724-7.
-
GAZDA, J., POSPÍŠIL, I. Proměny jazyka a literatury v současných ruských textech.. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 9788021044265.
-
GROMOVA, L.P. Istorija russkoj žurnalistiki 18.?19. vekov: učebnik.. Sankt-Petěrburg: Izdatěľstvo SPbGU, 2013. ISBN 978-5-288-05480-8.
-
HOLANOVÁ, R. Intertextualita v reklamě.. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2012. ISBN 978-80-7290-513-3.
-
JÍLKOVÁ, H. Persvazivní metody v reklamním textu. In Metody a prostředky přesvědčování v masových médiích.. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2005. ISBN 80-7368-101-3.
-
JÍLKOVÁ, H. Persvazivní metody v reklamním textu. In Metody a prostředky přesvědčování v masových médiích.. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2005. ISBN 80-7368-101-3.
-
NOVIKOVA, M.L. Kratkij učebnyj slovar' gazetnoj leksiki. Moskva: "Kanon+, 2015. ISBN 978-5-88373-471-6.
-
OSVALDOVÁ, B., HALADA, J. Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace. Praha: Libri, 2007. ISBN 9788072772667.
-
OSVALDOVÁ, B., HALADA, J. Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace. Praha: Libri, 2007. ISBN 9788072772667.
-
SOLGANIK, G. J., DROŇAJEVA, T. S. Stilistika sovremennogo russkogo jazyka i kuľtura rěči. Učeb. posobije dlja stud. fak. žurnalistiki.. Moskva: Izdatěľskij centr ?Akaděmija?,, 2005. ISBN 5-7695-2485-5.
-
SOLGANIK, G. J., DROŇAJEVA, T. S. Stilistika sovremennogo russkogo jazyka i kuľtura rěči. Učeb. posobije dlja stud. fak. žurnalistiki.. Moskva: Izdatěľskij centr ?Akaděmija?,, 2005. ISBN 5-7695-2485-5.
-
SOLGANIK, G. J. Jazyk sovremennoj publicistiki. Sbornik statěj.. Moskva: Nauka, 2007. ISBN 978-5-89349-743-4.
-
SRPOVÁ, H. Knížka o reklamě.. Ostrava: Filozofická Fakulta OU, 2008. ISBN 978-80-7368-533-1.
-
SRPOVÁ, H. Knížka o reklamě.. Ostrava: Filozofická Fakulta OU, 2008. ISBN 978-80-7368-533-1.
-
VERŠININ, A.P. Medialeksikon: slovar'-spravočnik.. Sankt-Peterburg: Izdatel'stvo Professija, 2015. ISBN 978-5-904757-84-7.
|