Předmět: Domácí četba 1

« Zpět
Název předmětu Domácí četba 1
Kód předmětu KRF/DC1
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Černý Stanislav, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Domácí četba probíhá jako tutorovaný e-learningový kurz s průběžným plněním úkolů. Zároveň se uskuteční 3 kontaktní kolokvia: 1. Úvodní setkání, vysvětlení práce v e-learningu, použití Google Classroom. Podstata metody domácí četby a zážitkového čtení. Dramatizace a vizualizace informací při práci s literárním textem. Motivace ke čtení. Založení čtenářského deníku, vysvětlení podstaty jeho vedení, stanovení základní literatury potřebné k přehledu o literárním procesu 19. st. 2. Diskuse nad plněnými úkoly. Reflexe vlastního pokroku ve znalosti ruské literatury 19. století a její analýzy. Prezentace vybraného úryvku z primárního uměleckého textu, ověření znalosti slovní zásoby. 3. Prezentace textu dle vlastního výběru, vytvoření zadání pro spolužáky. Kreativní psaní.

Studijní aktivity a metody výuky
Samostudium literatury, Studium textů
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 15 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nejsou definovány předpoklady nutné ke splnění předmětu
Odborné dovednosti
komunikovat v ruštině na úrovni B1
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vystihnout domácí četbu jako metodu
určit dominantní proudy a osobnosti v ruské literatuře 19. století
Odborné dovednosti
prezentovat obsah přečteného textu
vyhledat v originálním textu textu určité jazykové prostředky
postihnout strukturu literárního textu
vybrané pasáže přeložit do češtiny
přiřadit text k literárnímu směru
propojit biografické aspekty vzniku díla s literárním textem
vyhledávat doplňující informace v on-line zdrojích
používat rusko-český a česko-ruský překladový slovník
charakterizovat literární postavu
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Vzájemné hodnocení studentů,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Jazyk kak material slovesnosti: XXIII naučnyje čtenija: 24 okťabrja 2020 g.. Moskva. Kazaň, Izdateľstvo Buk, 2020.
  • Texty jsou dostupné na internetu v různých vydáních, jejich seznam není závazný a po konzultaci se studenty mohou být nahrazeny jinými díly..
  • Bulgakov, M. Master i Margarita (2. kapitola).
  • Bunin, I. Gospodin iz San Franciska.
  • Denisov, V. D. Peterburgskij tekst Gogolja: k 210-j godovščine so dnja roždenija N. V. Gogolja.. Sankt-Peterburg, Nestor-Istorija, 2018.
  • Dohnal, J. (ed.). Zlomová období ruské kultury z pohledu literatury (Karamzin, Leskov, Merežkovskij, Babel).. Brno, Tribun EU, 2017.
  • Kusá, M. et al. Ruská literatúra 18.?21. storočia. Bratislava, Veda, 2013.
  • Markovič, V. M. Russkaja literatura Zolotogo veka: lekcii. Sankt-Peterburg, Rostok, 2019.
  • Palijevskij, P. V. Razvitije russkoj literatury XIX ? načala XX veka. Sankt-Peterburg, Rostok, 2016.
  • Pelevin, V. Nika.
  • Rejtblat, A. I. Klassika, skandal, Bulgarin..: staťji i materialy po sociologii i istorii russkoj literatury.. Moskva, Novoje literaturnoje obozrenije, 2020.
  • Russell, H. Stručný příběh románu: kapesní průvodce klíčovými žánry, romány, tématy a technikami.. Praha, Grada, 2021.
  • Solženicyn, A. Matrjonin dom.
  • Šlápal, M., Košťálová, H., Hausenblas, O. et al. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Krajské zař. pro další vzdělávání ped. pracovníků a inf. centrum, 2012.
  • Šukšin, V. Mikroskop.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr