Předmět: Didaktika RJ pro SŠ 2

« Zpět
Název předmětu Didaktika RJ pro SŠ 2
Kód předmětu KRF/DIDS2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rybářová Anne - Marie, Doc. CSc.
  • Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Plánování, průběh a hodnocení vyučovací jednotky. Organizační formy vyučování ve výuce RJ 2.Výuka jazykových prostředků a její místo ve výuce RJ. Komunikativní kompetence. Lingvistická kompetence. 3. Teorie učebnic, učebnicové soubor na výuku RJ na SŠ. Princip práce s metodickou příručkou. 4. Flexibooks. Online učební materiály a aplikace. Distanční výuka v cizojazyčném vzdělávání. 5. Učitel jako tvůrce aktivit. AI a nové kompetence (editace, verifikace, lokalizace). 6. Metodika výuky fonetiky ve výuce RJ na SŠ. 7. Metodika výuky grafiky a ortografie ve výuce RJ na SŠ. 8. Metodika výuky slovní zásoby ve výuce RJ na SŠ. 9. Metodika výuky gramatiky ve výuce RJ na SŠ. 10. Specifika výuky ruštiny jako jazyka příbuzného češtině. 11. Interference a transfer v cizojazyčném vyučování-učení se. 12. Workshop s učitelem z praxe. Případová studie.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Skupinová výuka, Diskuse, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Kontaktní výuka - 38 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vymezit základní termíny didaktického diskurzu jak v češtině, tak v ruštině
charakterizovat vstupní činitele vyučovacího procesu a vědní okolí oborové didaktiky
vysvětlit zakotvení výuky druhého cizího jazyka v kurikulárních dokumentech
popsat vývoj metod výuky cizích jazyků
shrnout poznatky z náslechové praxe
Odborné dovednosti
používat moderní aktivizační metody v praktické výuce ruštiny se zapojením ICT
navrhnout efektivní cvičení dle učebnice i cvičení vlastní s ohledem na cíle výuky
využívat různých organizačních forem vyučování
připravit, provést a evaluovat mikrovýstup před spolužáky (počáteční fáze výuky ruštiny)
přihlížet k individuálním učebním strategiím žáků
vést si portfólio budoucího učitele CJ
komunikovat v ruštině na úrovni C1
Obecné způsobilosti
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit teorii učebnic, stanovit kritéria pro výběr učebnice a popsat aktuální tendence v tvorbě učebnic cizích jazyků
vymezit roli mateřského jazyka ve výuce CJ, vymezit pojmy transfer a interference v lingvodidaktice
Odborné dovednosti
navrhnout efektivní strategie a konkrétní cvičení (z učebnice i vlastní) po nácvik jazykových prostředků a srovnávací cvičení pro odstranění mezijazykové interference
naplánovat, provést a evaluovat celou vyučovací jednotku a vyhodnotit vyučovací jednotku realizovanou spolužáky
porovnat jednotlivé učebnicové soubory pro výuku ruského jazyka
využívat materiálů z on-line databází pro výuku ruského jazyka
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Kooperativní výuka,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Výstupní projekt,
Formativní hodnocení,
Vzájemné hodnocení studentů,
Doporučená literatura
  • Rámcový vzdělávací programy pro gymnázia. 2022.
  • Russkij jazyk za rubežom.
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky: jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme.. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.
  • AKIŠKINA, A. A., KAGAN, O. E. Učimsja učiť. Dlja prepodavatelja russkogo jazyka kak inostrannogo.. Moskva : Russkij jazyk, Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-044-0.
  • Council of Europe. Common European framework of reference for languages: learning, teaching, assessment. Companion volume. Council of Europe Publishing. 2020.
  • Council of Europe. Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2002.
  • Časopisy. Cizí jazyky,.
  • Gruber, David. Jak se efektivně učit cizí jazyk, aneb, Terapie pro chronické začátečníky : english effectively. Dotisk 6. vyd. Ostrava : Repronis, 2001. ISBN 80-86122-62-X.
  • Hendrich, Josef. Didaktika cizích jazyků : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
  • Choděra, Radomír; Ries, Lumír. Výuka cizích jazyků : na prahu nového století. Ostrava : Ostravská univerzita. Pedagogická fakulta, 1999.
  • JANÍKOVÁ, V. Mnohojazyčnost a didaktika cizích jazyků. Brno : Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6683-0.
  • Janíková, Věra. Výuka cizích jazyků. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3512-2.
  • Jelínek, S. Metodické problémy vyučování cizím jazykům. Praha, SPN, 1976.
  • Jelínek, Stanislav; Purm, Radko. Didaktika ruského jazyka : Vybrané kapitoly pro posl fak. pedag.. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-7066-373-1.
  • KLINKA, T. a kol. Interdisciplinarita ve výuce jazyků. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4955-.
  • Kostomarov, V. G., Mitrafanova, O. D. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo,. Moskva, 1990.
  • KOTRBA, Tomáš a LACINA, Lubor. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1.
  • Lebedinskij, S. I., Gerbik, L. F. Metodika propodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo.. Minsk, 2011.
  • PEŠKOVÁ, M. Didaktika RJ 2. Plzeň : Západočeská univerzita, 2011.
  • ROZBOUDOVÁ, Lenka a KONEČNÝ, Jakub. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: jazykovyje sredstva = Moderní didaktika ruštiny jako dalšího cizího jazyka: jazykové prostředky.. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-4277-2.
  • ROZBOUDOVÁ, Lenka. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: rečevyje umenija = Moderní didaktika ruštiny jako dalšího cizího jazyka: řečové dovednosti.. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4635-0.
  • Skalková, Jarmila. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. ISBN 80-85866-33-1.
  • SOORAAR, N., ZAMKOVSKAJA, N. Interaktivnyje metody prepodavnija. -Peterburg : Zlatoust, 2004. ISBN 5-86547-318-2.
  • Svetlana V. Nuss, Cynthia L. Martin. Student-Centered Approaches to Russian Language Teaching: Insights, Strategies, and Adaptations. Routledge, 2022. ISBN 9781032266626.
  • Svetlana V. Nuss, Wendy Whitehead Martelle. Task-Based Instruction for Teaching Russian as a Foreign Language. Routledge, 2022. ISBN 9780367704438.
  • Ščukin, A. N. Metodika obučenija rečevomu obščeniju na inostrannom jazyke. Učebnoje posobije dlja prepodavatelej i studentov jazykovych vuzov.. Moskva: Izdatel´stvo Ikar, 2011. ISBN 978-5-7974-0259-6.
  • Ščukin, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Moskva, 1990.
  • Ščukin, A. N. Teorija obučenija inostrannym jazykam (lingvodidaktičeskie osnovy). Učebnoje posobije dlja prepodavatelej i studentov jazykovych vuzov.. Moskva: VK, 2012. ISBN 978-5-98405-109-5.
  • Veselý, Josef. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku : Vysokošk. příručka pro stud. ruského jazyka a lit. na filozof. a pedagog. fakultách. Praha : SPN, 1985.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství ruského jazyka pro střední školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství ruského jazyka pro střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství ruského jazyka pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství ruského jazyka pro střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní