Vyučující
|
-
Rybářová Anne - Marie, Doc. CSc.
-
Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Plánování, průběh a hodnocení vyučovací jednotky. Organizační formy vyučování ve výuce RJ 2.Výuka jazykových prostředků a její místo ve výuce RJ. Komunikativní kompetence. Lingvistická kompetence. 3. Teorie učebnic, učebnicové soubor na výuku RJ na SŠ. Princip práce s metodickou příručkou. 4. Flexibooks. Online učební materiály a aplikace. Distanční výuka v cizojazyčném vzdělávání. 5. Učitel jako tvůrce aktivit. AI a nové kompetence (editace, verifikace, lokalizace). 6. Metodika výuky fonetiky ve výuce RJ na SŠ. 7. Metodika výuky grafiky a ortografie ve výuce RJ na SŠ. 8. Metodika výuky slovní zásoby ve výuce RJ na SŠ. 9. Metodika výuky gramatiky ve výuce RJ na SŠ. 10. Specifika výuky ruštiny jako jazyka příbuzného češtině. 11. Interference a transfer v cizojazyčném vyučování-učení se. 12. Workshop s učitelem z praxe. Případová studie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Skupinová výuka, Diskuse, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Kontaktní výuka
- 38 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vymezit základní termíny didaktického diskurzu jak v češtině, tak v ruštině |
charakterizovat vstupní činitele vyučovacího procesu a vědní okolí oborové didaktiky |
vysvětlit zakotvení výuky druhého cizího jazyka v kurikulárních dokumentech |
popsat vývoj metod výuky cizích jazyků |
shrnout poznatky z náslechové praxe |
Odborné dovednosti |
---|
používat moderní aktivizační metody v praktické výuce ruštiny se zapojením ICT |
navrhnout efektivní cvičení dle učebnice i cvičení vlastní s ohledem na cíle výuky |
využívat různých organizačních forem vyučování |
připravit, provést a evaluovat mikrovýstup před spolužáky (počáteční fáze výuky ruštiny) |
přihlížet k individuálním učebním strategiím žáků |
vést si portfólio budoucího učitele CJ |
komunikovat v ruštině na úrovni C1 |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit teorii učebnic, stanovit kritéria pro výběr učebnice a popsat aktuální tendence v tvorbě učebnic cizích jazyků |
vymezit roli mateřského jazyka ve výuce CJ, vymezit pojmy transfer a interference v lingvodidaktice |
Odborné dovednosti |
---|
navrhnout efektivní strategie a konkrétní cvičení (z učebnice i vlastní) po nácvik jazykových prostředků a srovnávací cvičení pro odstranění mezijazykové interference |
naplánovat, provést a evaluovat celou vyučovací jednotku a vyhodnotit vyučovací jednotku realizovanou spolužáky |
porovnat jednotlivé učebnicové soubory pro výuku ruského jazyka |
využívat materiálů z on-line databází pro výuku ruského jazyka |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Kooperativní výuka, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Portfolio, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Formativní hodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Doporučená literatura
|
-
Rámcový vzdělávací programy pro gymnázia. 2022.
-
Russkij jazyk za rubežom.
-
Společný evropský referenční rámec pro jazyky: jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme.. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.
-
AKIŠKINA, A. A., KAGAN, O. E. Učimsja učiť. Dlja prepodavatelja russkogo jazyka kak inostrannogo.. Moskva : Russkij jazyk, Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-044-0.
-
Council of Europe. Common European framework of reference for languages: learning, teaching, assessment. Companion volume. Council of Europe Publishing. 2020.
-
Council of Europe. Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2002.
-
Časopisy. Cizí jazyky,.
-
Gruber, David. Jak se efektivně učit cizí jazyk, aneb, Terapie pro chronické začátečníky : english effectively. Dotisk 6. vyd. Ostrava : Repronis, 2001. ISBN 80-86122-62-X.
-
Hendrich, Josef. Didaktika cizích jazyků : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
Choděra, Radomír; Ries, Lumír. Výuka cizích jazyků : na prahu nového století. Ostrava : Ostravská univerzita. Pedagogická fakulta, 1999.
-
JANÍKOVÁ, V. Mnohojazyčnost a didaktika cizích jazyků. Brno : Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6683-0.
-
Janíková, Věra. Výuka cizích jazyků. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3512-2.
-
Jelínek, S. Metodické problémy vyučování cizím jazykům. Praha, SPN, 1976.
-
Jelínek, Stanislav; Purm, Radko. Didaktika ruského jazyka : Vybrané kapitoly pro posl fak. pedag.. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-7066-373-1.
-
KLINKA, T. a kol. Interdisciplinarita ve výuce jazyků. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4955-.
-
Kostomarov, V. G., Mitrafanova, O. D. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo,. Moskva, 1990.
-
KOTRBA, Tomáš a LACINA, Lubor. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1.
-
Lebedinskij, S. I., Gerbik, L. F. Metodika propodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo.. Minsk, 2011.
-
PEŠKOVÁ, M. Didaktika RJ 2. Plzeň : Západočeská univerzita, 2011.
-
ROZBOUDOVÁ, Lenka a KONEČNÝ, Jakub. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: jazykovyje sredstva = Moderní didaktika ruštiny jako dalšího cizího jazyka: jazykové prostředky.. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-4277-2.
-
ROZBOUDOVÁ, Lenka. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: rečevyje umenija = Moderní didaktika ruštiny jako dalšího cizího jazyka: řečové dovednosti.. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4635-0.
-
Skalková, Jarmila. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. ISBN 80-85866-33-1.
-
SOORAAR, N., ZAMKOVSKAJA, N. Interaktivnyje metody prepodavnija. -Peterburg : Zlatoust, 2004. ISBN 5-86547-318-2.
-
Svetlana V. Nuss, Cynthia L. Martin. Student-Centered Approaches to Russian Language Teaching: Insights, Strategies, and Adaptations. Routledge, 2022. ISBN 9781032266626.
-
Svetlana V. Nuss, Wendy Whitehead Martelle. Task-Based Instruction for Teaching Russian as a Foreign Language. Routledge, 2022. ISBN 9780367704438.
-
Ščukin, A. N. Metodika obučenija rečevomu obščeniju na inostrannom jazyke. Učebnoje posobije dlja prepodavatelej i studentov jazykovych vuzov.. Moskva: Izdatel´stvo Ikar, 2011. ISBN 978-5-7974-0259-6.
-
Ščukin, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Moskva, 1990.
-
Ščukin, A. N. Teorija obučenija inostrannym jazykam (lingvodidaktičeskie osnovy). Učebnoje posobije dlja prepodavatelej i studentov jazykovych vuzov.. Moskva: VK, 2012. ISBN 978-5-98405-109-5.
-
Veselý, Josef. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku : Vysokošk. příručka pro stud. ruského jazyka a lit. na filozof. a pedagog. fakultách. Praha : SPN, 1985.
|