Předmět: Didaktika 3

« Zpět
Název předmětu Didaktika 3
Kód předmětu KRF/DIDS3
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
  • Rybářová Anne - Marie, Doc. CSc.
Obsah předmětu
1. Projektová metoda v cizojazyčném vyučování. Klasifikace řečových dovedností a jejich místo ve výuce RJ na SŠ. Plán studia a osobního rozvoje. Výsledky učení v semestru - autoevaluační karta. Revize portfólia EPOSTL za první rok studia. 2. EJP a SERRJ. Metodické základy výuky čtení. Práce s textem v hodině RJ na SŠ. Hodnocení čtení. Gamifikace. 3. Metodické základy výuky poslechu s porozuměním v hodině RJ na SŠ. Hodnocení poslechu. 4. Metodické základy výuky mluvení v hodině RJ na SŠ. Hodnocení mluvení. Úlohy na rozvíjení mluvení a využití postupu zážitkové pedagogiky. 5. Metodické základy výuky psaní v hodině RJ na SŠ. Hodnocení psaní. Didaktický test jako hodnoticí metoda. 6. Mediace jako pátá řečová dovednost. Metodika terénní výuky. 7. Sociokulturní kompetence, interkulturní komunikace. Škály v IKK. Učitel jako interkulturní mediátor. 8. Využití autentických materiálů ve výuce RJ na SŠ. 9. Integrace všeobecně vzdělávacích předmětů do výuky RJ na SŠ. Metoda CLIL. 10. Klíčové kompetence v DCJ - shrnutí. 11. Průřezová témata v DCJ - shrnutí. 12. ICT a digitální kompetence v DCJ - shrnutí. 13. Simulovaná studentská konference.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Skupinová výuka, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Kontaktní výuka - 38 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
používat základní termíny didaktického diskurzu jak v češtině, tak v ruštině
vysvětlit teorii učebnic, stanovit kritéria pro výběr učebnice a popsat aktuální tendence v tvorbě učebnic cizích jazyků
charakterizovat vstupní činitele vyučovacího procesu a vědní okolí oborové didaktiky
shrnout poznatky z náslechové a blokové praxe
Odborné dovednosti
přihlížet roli mateřského jazyka ve výuce CJ
naplánovat, provést a evaluovat celou vyučovací jednotku a vyhodnotit vyučovací jednotku realizovanou spolužáky
navrhnout efektivní strategie a konkrétní cvičení (z učebnice i vlastní) po nácvik jazykových prostředků a srovnávací cvičení pro odstranění mezijazykové interference s využitím nástrojů ICT
využívat různých organizačních forem vyučování
využívat materiálů z on-line databází pro výuku ruského jazyka
aplikovat postupy různých metodických směrů ve výuce cizích jazyků
komunikovat v ruštině na úrovni C1
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
odlišit metodiku výuky jazykových prostředků a řečových dovedností
popsat podstavu projektového vyučování ve výuce CJ
objasnit teorii chyby a testování v cizojazyčném vyučování
vysvětlit specifika mimotřídního vyučování ve výuce ruského jazyka na SŠ
popsat průběh maturitní zkoušky z ruského jazyka
vysvětlit pojem interkulturní kompetence, autentický a adaptovaný materiál
propojit znalosti oborové didaktiky, pedagogiky, psychologie a shrnout poznatky z náslechové a blokové praxe
Odborné dovednosti
navrhnout efektivní strategie a konkrétní cvičení (z učebnice i vlastní) po nácvik řečových dovedností a překladu
do výuky ruského jazyka zařadit projektové vyučování
ve výuce uplatňovat různé nástroje hodnocení
využívat autentické materiály ve výuce RJ na SŠ
vykazovat prezentační dovednosti
zvolit efektivní nástroje pro zvládnutí multikulturní situace ve třídě
využívat různé možnosti pro další sebevzdělávání
fundovaně diskutovat pedagogickou praxi
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Projektová výuka,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Projektová výuka,
Kooperativní výuka,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Portfolio,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Portfolio,
Obecné způsobilosti
Vzájemné hodnocení studentů,
Průběžné hodnocení,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Rámcový vzdělávací programy pro gymnázia. 2022.
  • Russkij jazyk za rubežom.
  • Russkij jazyk za rubežom.
  • Beránková, Eva; Kostečka, Jiří. Přečtěte si s námi : Literární interpretace pro vyučovací praxi. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-24573-0.
  • Council of Europe. Common European framework of reference for languages: learning, teaching, assessment. Companion volume. Council of Europe Publishing. 2020.
  • Council of Europe. Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2002.
  • Lapid, B.A. Intansifikacija processa obučenija ustnoj reči (puti i prijomy). Moskva, Vysšaja škola, 1970.
  • Little, David; Perclová, Radka. Evropské jazykové portfolio : příručka pro učitele a školitele. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 2005. ISBN 80-211-0490-2.
  • Moree, D. Základy interkulturního soužití. Praha, 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
  • PEŠKOVÁ, M. Didaktika RJ 3. Plzeň : Západočeská univerzita, 2011.
  • PEŠKOVÁ, Michaela, KUBÍKOVÁ, Kateřina (eds.). Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků. Plzeň: Západočeská univerzita, 2016.
  • Petriková, A., Kuprina, T., Gallo, J. Vvedennie v didaktiku i mežkul´turnuju kommunikaciju.. Prešov: FF, 2013. ISBN 978-80-555-9766-8.
  • Průcha, Jan. Multikulturní výchova : teorie-praxe-výzkum. Praha : ISV nakladatelství, 2001. ISBN 80-85866-72-2.
  • Skalková, Jarmila. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. ISBN 80-85866-33-1.
  • Slavík, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
  • Ščukin, A. N. Metodika obučenija rečevomu obščeniju na inostrannom jazyke. Učebnoje posobije dlja prepodavatelej i studentov jazykovych vuzov. Moskva: Izdatel´stvo Ikar, 2011. ISBN 978-5-7974-0259-6.
  • Ščukin, A. N. Obučenije rečevomu obščeniju na russkom jazyke kak inostrannom. Metody. Prijemy. Rezul´taty.. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-285-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství ruského jazyka pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství ruského jazyka pro střední školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství ruského jazyka pro střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství ruského jazyka pro střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní