|
Vyučující
|
-
Klápšťová Iveta, doc. Mgr. Ph.D.
-
Krajíčková Ivana, doc. CSc.
-
Ryppl Antonín, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Projektová metoda v cizojazyčném vyučování. Klasifikace řečových dovedností a jejich místo ve výuce RJ na SŠ. Plán studia a osobního rozvoje. Výsledky učení v semestru - autoevaluační karta. Revize portfólia EPOSTL za první rok studia. 2. EJP a SERRJ. Metodické základy výuky čtení. Práce s textem v hodině RJ na SŠ. Hodnocení čtení. Gamifikace. 3. Metodické základy výuky poslechu s porozuměním v hodině RJ na SŠ. Hodnocení poslechu. 4. Metodické základy výuky mluvení v hodině RJ na SŠ. Hodnocení mluvení. Úlohy na rozvíjení mluvení a využití postupu zážitkové pedagogiky. 5. Metodické základy výuky psaní v hodině RJ na SŠ. Hodnocení psaní. Didaktický test jako hodnoticí metoda. 6. Mediace jako pátá řečová dovednost. Metodika terénní výuky. 7. Sociokulturní kompetence, interkulturní komunikace. Škály v IKK. Učitel jako interkulturní mediátor. 8. Využití autentických materiálů ve výuce RJ na SŠ. 9. Integrace všeobecně vzdělávacích předmětů do výuky RJ na SŠ. Metoda CLIL. 10. Klíčové kompetence v DCJ - shrnutí. 11. Průřezová témata v DCJ - shrnutí. 12. ICT a digitální kompetence v DCJ - shrnutí. 13. Simulovaná studentská konference.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Skupinová výuka, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Kontaktní výuka
- 38 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| používat základní termíny didaktického diskurzu jak v češtině, tak v ruštině |
| vysvětlit teorii učebnic, stanovit kritéria pro výběr učebnice a popsat aktuální tendence v tvorbě učebnic cizích jazyků |
| charakterizovat vstupní činitele vyučovacího procesu a vědní okolí oborové didaktiky |
| shrnout poznatky z náslechové a blokové praxe |
| Odborné dovednosti |
|---|
| přihlížet roli mateřského jazyka ve výuce CJ |
| naplánovat, provést a evaluovat celou vyučovací jednotku a vyhodnotit vyučovací jednotku realizovanou spolužáky |
| navrhnout efektivní strategie a konkrétní cvičení (z učebnice i vlastní) po nácvik jazykových prostředků a srovnávací cvičení pro odstranění mezijazykové interference s využitím nástrojů ICT |
| využívat různých organizačních forem vyučování |
| využívat materiálů z on-line databází pro výuku ruského jazyka |
| aplikovat postupy různých metodických směrů ve výuce cizích jazyků |
| komunikovat v ruštině na úrovni C1 |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| odlišit metodiku výuky jazykových prostředků a řečových dovedností |
| popsat podstavu projektového vyučování ve výuce CJ |
| objasnit teorii chyby a testování v cizojazyčném vyučování |
| vysvětlit specifika mimotřídního vyučování ve výuce ruského jazyka na SŠ |
| popsat průběh maturitní zkoušky z ruského jazyka |
| vysvětlit pojem interkulturní kompetence, autentický a adaptovaný materiál |
| propojit znalosti oborové didaktiky, pedagogiky, psychologie a shrnout poznatky z náslechové a blokové praxe |
| Odborné dovednosti |
|---|
| navrhnout efektivní strategie a konkrétní cvičení (z učebnice i vlastní) po nácvik řečových dovedností a překladu |
| do výuky ruského jazyka zařadit projektové vyučování |
| ve výuce uplatňovat různé nástroje hodnocení |
| využívat autentické materiály ve výuce RJ na SŠ |
| vykazovat prezentační dovednosti |
| zvolit efektivní nástroje pro zvládnutí multikulturní situace ve třídě |
| využívat různé možnosti pro další sebevzdělávání |
| fundovaně diskutovat pedagogickou praxi |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s analýzou videozáznamu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Projektová výuka, |
| Prezentace práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Projektová výuka, |
| Kooperativní výuka, |
| Samostudium, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Portfolio, |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Výstupní projekt, |
| Portfolio, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Vzájemné hodnocení studentů, |
| Průběžné hodnocení, |
| Výstupní projekt, |
|
Doporučená literatura
|
-
Rámcový vzdělávací programy pro gymnázia. 2022.
-
Russkij jazyk za rubežom.
-
Russkij jazyk za rubežom.
-
Beránková, Eva; Kostečka, Jiří. Přečtěte si s námi : Literární interpretace pro vyučovací praxi. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-24573-0.
-
Council of Europe. Common European framework of reference for languages: learning, teaching, assessment. Companion volume. Council of Europe Publishing. 2020.
-
Council of Europe. Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2002.
-
Lapid, B.A. Intansifikacija processa obučenija ustnoj reči (puti i prijomy). Moskva, Vysšaja škola, 1970.
-
Little, David; Perclová, Radka. Evropské jazykové portfolio : příručka pro učitele a školitele. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 2005. ISBN 80-211-0490-2.
-
Moree, D. Základy interkulturního soužití. Praha, 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
-
PEŠKOVÁ, M. Didaktika RJ 3. Plzeň : Západočeská univerzita, 2011.
-
PEŠKOVÁ, Michaela, KUBÍKOVÁ, Kateřina (eds.). Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků. Plzeň: Západočeská univerzita, 2016.
-
Petriková, A., Kuprina, T., Gallo, J. Vvedennie v didaktiku i mežkul´turnuju kommunikaciju.. Prešov: FF, 2013. ISBN 978-80-555-9766-8.
-
Průcha, Jan. Multikulturní výchova : teorie-praxe-výzkum. Praha : ISV nakladatelství, 2001. ISBN 80-85866-72-2.
-
Skalková, Jarmila. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. ISBN 80-85866-33-1.
-
Slavík, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
-
Ščukin, A. N. Metodika obučenija rečevomu obščeniju na inostrannom jazyke. Učebnoje posobije dlja prepodavatelej i studentov jazykovych vuzov. Moskva: Izdatel´stvo Ikar, 2011. ISBN 978-5-7974-0259-6.
-
Ščukin, A. N. Obučenije rečevomu obščeniju na russkom jazyke kak inostrannom. Metody. Prijemy. Rezul´taty.. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-285-7.
|