Předmět: Didaktika RJ pro SŠ 4

« Zpět
Název předmětu Didaktika RJ pro SŠ 4
Kód předmětu KRF/DIDS4
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Rozbor pedagogické praxe všech úrovní . 2. Diskuse k aktuálnímu stavu výuky CJ/RJ na SŠ a k postavení učitele CJ. Mimotřídní aktivity ve výuce RJ. Informální vzdělávání. 3. Práce s uměleckým textem - metody a cíle. 4. Zážitkové čtení. Oborové čtení. Metoda domácí četby. Vizualizace informací. 5. Metodika výuky odborného cizího jazyka (LSP). 6. Pojetí chyby. 7. Problematika a hodnocení a testování - shrnutí. Maturita z RJ. 8. Celoživotní vzdělávání učitelů RJ. Zájmové a profesní organizace. 9. Specifika zájmového vzdělávání, vedení jazykového kroužku. 10. Workshop s učitelem z praxe nebo s bývalými absolventy. 11. Opakování k SZZ 1. 12. Opakování k SZZ 2.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit klíčové teoretické a praktické aspekty oborové didakticky ruského jazyka pro vzdělávání v ČR v celém rozsahu disciplíny
Odborné dovednosti
shrnout reflexi pedagogických praxí různých stupňů
komplexně připravit, provést a evaluovat vyučovací jednotku
komunikovat ruštině na úrovni C1
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Výsledky učení
Odborné znalosti
pojmenovat specifika mimotřídního vyučování v ruském jazyce
ilustrovat teoretické odborné znalosti konkrétními příklady z vlastní pedagogické praxe
Odborné dovednosti
řešit heterogenní situaci ve třídě
využívat různorodé zdroje a aktivity pro celoživotní vzdělávání v oboru
aplikovat správné metodické zásady při vedení mimotřídních aktivit
vyplnit portfólio EPOSTL a vyhodnotit vlastní odborný růst v průběhu studia
představit výsledky aktuálního oborově-didaktického výzkumu
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Portfolio,
Individuální prezentace,
Vzájemné hodnocení studentů,
Doporučená literatura
  • Nová maturita.
  • Rámcový vzdělávací programy pro gymnázia. 2022.
  • Russkij jazyk za rubežom.
  • Beránková, Eva; Kostečka, Jiří. Přečtěte si s námi : Literární interpretace pro vyučovací praxi. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-24573-0.
  • Beránková, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň : Fraus, 2002. ISBN 80-7238-182-2.
  • Council of Europe. Common European framework of reference for languages: learning, teaching, assessment. Companion volume. Council of Europe Publishing. 2020.
  • Council of Europe. Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2002.
  • DENISOVA, G. V. Na izlome vekov: russkij jazyk v zerkale sovremennoj prozy. Naučnoje izdanije.. Moskva: Azbukovnik, 2012. ISBN 978-5-91172-059-9.
  • KALENIČ, J. I. Chudožestvennyj tekst na zanjatijach po russkomu jazyku.. Hradec Králové, 2015. ISBN 978-80-7435-621-6.
  • KOTRBA, Tomáš a LACINA, Lubor. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1.
  • Kyloušková. H. Jak využít literární text ve výuce cizích jazyků. Brno : Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4.
  • PEŠKOVÁ, Michaela., KUBÍKOVÁ, Kateřina, MIŠTEROVÁ, Ivona. Výuka odborného cizího jazyka na SOŠ a SOU (na příkladu stavebních a dřevozpracujících oborů). Pedagogická orientace/Journal of the Czech Pedagogical Society. 2022, 31(4), 55?84. 2022.
  • ROZBOUDOVÁ, Lenka a KONEČNÝ, Jakub. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: izbrannyje aspekty obučenija russkomu jazyku v češskoj obrazovatel?noj srede = Moderní didaktika ruštiny jako dalšího cizího jazyka: vybrané aspekty výuky ruštiny v českém vzdělávacím prostředí.. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-5075-3.
  • ROZBOUDOVÁ, Lenka. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: rečevyje umenija = Moderní didaktika ruštiny jako dalšího cizího jazyka: řečové dovednosti.. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4635-0.
  • Slavík, J., Najvar, P., Janík, T. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Munipress, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • Slavík, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
  • Svetlana V. Nuss, Wendy Whitehead Martelle. Task-Based Instruction for Teaching Russian as a Foreign Language. Routledge, 2022. ISBN 9780367704438.
  • Źuravleva, L.S. Zinovjeva, M.D. Obučenije čteniju (na materiale chudožestvennych tekstov). Moskva : Russkij jazyk, 1984.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr