Vyučující
|
-
Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Rozbor pedagogické praxe všech úrovní . 2. Diskuse k aktuálnímu stavu výuky CJ/RJ na SŠ a k postavení učitele CJ. Mimotřídní aktivity ve výuce RJ. Informální vzdělávání. 3. Práce s uměleckým textem - metody a cíle. 4. Zážitkové čtení. Oborové čtení. Metoda domácí četby. Vizualizace informací. 5. Metodika výuky odborného cizího jazyka (LSP). 6. Pojetí chyby. 7. Problematika a hodnocení a testování - shrnutí. Maturita z RJ. 8. Celoživotní vzdělávání učitelů RJ. Zájmové a profesní organizace. 9. Specifika zájmového vzdělávání, vedení jazykového kroužku. 10. Workshop s učitelem z praxe nebo s bývalými absolventy. 11. Opakování k SZZ 1. 12. Opakování k SZZ 2.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit klíčové teoretické a praktické aspekty oborové didakticky ruského jazyka pro vzdělávání v ČR v celém rozsahu disciplíny |
Odborné dovednosti |
---|
shrnout reflexi pedagogických praxí různých stupňů |
komplexně připravit, provést a evaluovat vyučovací jednotku |
komunikovat ruštině na úrovni C1 |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
pojmenovat specifika mimotřídního vyučování v ruském jazyce |
ilustrovat teoretické odborné znalosti konkrétními příklady z vlastní pedagogické praxe |
Odborné dovednosti |
---|
řešit heterogenní situaci ve třídě |
využívat různorodé zdroje a aktivity pro celoživotní vzdělávání v oboru |
aplikovat správné metodické zásady při vedení mimotřídních aktivit |
vyplnit portfólio EPOSTL a vyhodnotit vlastní odborný růst v průběhu studia |
představit výsledky aktuálního oborově-didaktického výzkumu |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Doporučená literatura
|
-
Nová maturita.
-
Rámcový vzdělávací programy pro gymnázia. 2022.
-
Russkij jazyk za rubežom.
-
Beránková, Eva; Kostečka, Jiří. Přečtěte si s námi : Literární interpretace pro vyučovací praxi. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-24573-0.
-
Beránková, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň : Fraus, 2002. ISBN 80-7238-182-2.
-
Council of Europe. Common European framework of reference for languages: learning, teaching, assessment. Companion volume. Council of Europe Publishing. 2020.
-
Council of Europe. Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2002.
-
DENISOVA, G. V. Na izlome vekov: russkij jazyk v zerkale sovremennoj prozy. Naučnoje izdanije.. Moskva: Azbukovnik, 2012. ISBN 978-5-91172-059-9.
-
KALENIČ, J. I. Chudožestvennyj tekst na zanjatijach po russkomu jazyku.. Hradec Králové, 2015. ISBN 978-80-7435-621-6.
-
KOTRBA, Tomáš a LACINA, Lubor. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1.
-
Kyloušková. H. Jak využít literární text ve výuce cizích jazyků. Brno : Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4.
-
PEŠKOVÁ, Michaela., KUBÍKOVÁ, Kateřina, MIŠTEROVÁ, Ivona. Výuka odborného cizího jazyka na SOŠ a SOU (na příkladu stavebních a dřevozpracujících oborů). Pedagogická orientace/Journal of the Czech Pedagogical Society. 2022, 31(4), 55?84. 2022.
-
ROZBOUDOVÁ, Lenka a KONEČNÝ, Jakub. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: izbrannyje aspekty obučenija russkomu jazyku v češskoj obrazovatel?noj srede = Moderní didaktika ruštiny jako dalšího cizího jazyka: vybrané aspekty výuky ruštiny v českém vzdělávacím prostředí.. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-5075-3.
-
ROZBOUDOVÁ, Lenka. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: rečevyje umenija = Moderní didaktika ruštiny jako dalšího cizího jazyka: řečové dovednosti.. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4635-0.
-
Slavík, J., Najvar, P., Janík, T. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Munipress, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Slavík, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
-
Svetlana V. Nuss, Wendy Whitehead Martelle. Task-Based Instruction for Teaching Russian as a Foreign Language. Routledge, 2022. ISBN 9780367704438.
-
Źuravleva, L.S. Zinovjeva, M.D. Obučenije čteniju (na materiale chudožestvennych tekstov). Moskva : Russkij jazyk, 1984.
|