Lecturer(s)
|
-
Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Analysis of teaching practice at all levels . 2. Discussion on the current state of CJ/RJ teaching in secondary schools and the status of the CJ teacher. Extracurricular activities in RJ teaching. Informal education. 3. Work with artistic text - methods and goals. 4. Experiential reading. Reading in the field. Method of home reading. Visualization of information. 5. Methodology of teaching a professional foreign language (LSP). 6. The concept of error. 7. Issues and assessment and testing - summary. 8. Lifelong learning for teachers of RJ. Interest and professional organisations. 9. Specifics of interest education, running a language club. 10. Workshop with a practising teacher or former graduates. 11. Repeat for LAL 1. 12. Repeat for LAL 2.
|
Learning activities and teaching methods
|
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 20 hours per semester
- Presentation preparation (report in a foreign language) (10-15)
- 10 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
explain the key theoretical and practical aspects of the didactic Russian language for education in the Czech Republic in the whole scope of the discipline |
Skills |
---|
summarize the reflection of pedagogical practices of different degrees |
comprehensively prepare, execute and evaluate the teaching unit |
communicate in Russian at C1 level |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
name the specifics of extra-class teaching in the Russian language |
illustrate theoretical knowledge by concrete examples from their own pedagogical practice |
Skills |
---|
address a heterogeneous situation in the classroom |
use diverse resources and activities for lifelong learning in the field |
apply the correct methodological principles when conducting extra-class activities |
write the EPOSTL portfolio and evaluate your own professional development during your studies |
present the results of current discipline-didactic research |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Textual studies |
Self-study of literature |
Skills |
---|
Seminar |
Multimedia supported teaching |
Students' portfolio |
Individual study |
Competences |
---|
Field trip |
Skills demonstration |
Individual study |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Portfolio |
Individual presentation at a seminar |
Self-evaluation |
Skills |
---|
Skills demonstration during practicum |
Individual presentation at a seminar |
Competences |
---|
Portfolio |
Individual presentation at a seminar |
Peer evaluation of students |
Recommended literature
|
-
Nová maturita.
-
Rámcový vzdělávací programy pro gymnázia. 2022.
-
Russkij jazyk za rubežom.
-
Beránková, Eva; Kostečka, Jiří. Přečtěte si s námi : Literární interpretace pro vyučovací praxi. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-24573-0.
-
Beránková, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň : Fraus, 2002. ISBN 80-7238-182-2.
-
Council of Europe. Common European framework of reference for languages: learning, teaching, assessment. Companion volume. Council of Europe Publishing. 2020.
-
Council of Europe. Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2002.
-
DENISOVA, G. V. Na izlome vekov: russkij jazyk v zerkale sovremennoj prozy. Naučnoje izdanije.. Moskva: Azbukovnik, 2012. ISBN 978-5-91172-059-9.
-
KALENIČ, J. I. Chudožestvennyj tekst na zanjatijach po russkomu jazyku.. Hradec Králové, 2015. ISBN 978-80-7435-621-6.
-
KOTRBA, Tomáš a LACINA, Lubor. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1.
-
Kyloušková. H. Jak využít literární text ve výuce cizích jazyků. Brno : Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4.
-
PEŠKOVÁ, Michaela., KUBÍKOVÁ, Kateřina, MIŠTEROVÁ, Ivona. Výuka odborného cizího jazyka na SOŠ a SOU (na příkladu stavebních a dřevozpracujících oborů). Pedagogická orientace/Journal of the Czech Pedagogical Society. 2022, 31(4), 55?84. 2022.
-
ROZBOUDOVÁ, Lenka a KONEČNÝ, Jakub. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: izbrannyje aspekty obučenija russkomu jazyku v češskoj obrazovatel?noj srede = Moderní didaktika ruštiny jako dalšího cizího jazyka: vybrané aspekty výuky ruštiny v českém vzdělávacím prostředí.. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-5075-3.
-
ROZBOUDOVÁ, Lenka. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: rečevyje umenija = Moderní didaktika ruštiny jako dalšího cizího jazyka: řečové dovednosti.. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4635-0.
-
Slavík, J., Najvar, P., Janík, T. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Munipress, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Slavík, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
-
Svetlana V. Nuss, Wendy Whitehead Martelle. Task-Based Instruction for Teaching Russian as a Foreign Language. Routledge, 2022. ISBN 9780367704438.
-
Źuravleva, L.S. Zinovjeva, M.D. Obučenije čteniju (na materiale chudožestvennych tekstov). Moskva : Russkij jazyk, 1984.
|