Vyučující
|
-
Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
-
Rybářová Anne - Marie, Doc. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Plánování, průběh a hodnocení vyučovací jednotky. Organizační formy vyučování ve výuce RJ 2.Výuka jazykových prostředků a její místo ve výuce RJ. Komunikativní kompetence. 3. Teorie učebnic, učebnicové soubor na výuku RJ na ZŠ. 4. Princip práce s metodickou příručkou. 5. DUM a jiné dostupné materiály k výuce RJ. Vzdělávací portály. 6. Metodika výuky fonetiky ve výuce RJ na SŠ. 7. Metodika výuky grafiky a ortografie ve výuce RJ na ZŠ. Metodika výuky slovní zásoby ve výuce RJ na ZŠ. 9. Metodika výuky gramatiky ve výuce RJ na ZŠ. 10. Specifika výuky ruštiny jako jazyka příbuzného češtině. 11. Interference a transfer v cizojazyčném vyučování-učení se. 12. Workshop s učitelem z praxe. Případová studie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostudium literatury, Seminář
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vymezit základní termíny didaktického diskurzu jak v češtině, tak v ruštině |
charakterizovat vstupní činitele vyučovacího procesu a vědní okolí oborové didaktiky |
vysvětlit zakotvení výuky druhého cizího jazyka v kurikulárních dokumentech |
popsat vývoj metod výuky cizích jazyků |
shrnout poznatky z náslechové praxe |
Odborné dovednosti |
---|
používat moderní aktivizační metody v praktické výuce ruštiny se zapojením ICT |
navrhnout efektivní cvičení dle učebnice i cvičení vlastní s ohledem na cíle výuky |
využívat různých organizačních forem vyučování |
připravit, provést a evaluovat mikrovýstup před spolužáky (počáteční fáze výuky ruštiny) |
přihlížet k individuálním učebním strategiím žáků |
vést si portfólio budoucího učitele CJ |
komunikovat ruštině na úrovni C1 |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit teorii učebnic, stanovit kritéria pro výběr učebnice a popsat aktuální tendence v tvorbě učebnic cizích jazyků |
vymezit roli mateřského jazyka ve výuce CJ, vymezit pojmy transfer a interference v lingvodidaktice |
Odborné dovednosti |
---|
naplánovat, provést a evaluovat celou vyučovací jednotku a vyhodnotit vyučovací jednotku realizovanou spolužáky |
navrhnout efektivní strategie a konkrétní cvičení (z učebnice i vlastní) po nácvik jazykových prostředků a srovnávací cvičení pro odstranění mezijazykové interference |
porovnat jednotlivé učebnicové soubory pro výuku ruského jazyka |
využívat materiálů z on-line databází pro výuku ruského jazyka |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Skupinová výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Portfolio, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Formativní hodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Formativní hodnocení, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Russkij jazyk za rubežom.
-
Společný evropský referenční rámec pro jazyky: jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme.. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.
-
AKIŠKINA, A. A., KAGAN, O. E. Učimsja učiť. Dlja prepodavatelja russkogo jazyka kak inostrannogo.. Moskva : Russkij jazyk, Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-044-0.
-
Berdičevskij, A.L., Loos, Ch. Praktikum po metodike prepodavanija russkogo jazyka. Bratislava, 1994.
-
Časopisy. Cizí jazyky,.
-
Dergačeva, G. I. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo na načalnom etape. Moskva, "Russkij jazyk", 1983.
-
Dergačeva, G.I. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo na načalnom etape. Moskva, "Russkij jazyk", 1983.
-
Gruber, David. Jak se efektivně učit cizí jazyk, aneb, Terapie pro chronické začátečníky : english effectively. Dotisk 6. vyd. Ostrava : Repronis, 2001. ISBN 80-86122-62-X.
-
Hendrich, Josef. Didaktika cizích jazyků : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
Choděra, Radomír; Ries, Lumír. Výuka cizích jazyků : na prahu nového století. Ostrava : Ostravská univerzita. Pedagogická fakulta, 1999.
-
JANÍKOVÁ, V. Mnohojazyčnost a didaktika cizích jazyků. Brno : Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6683-0.
-
Janíková, Věra. Výuka cizích jazyků. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3512-2.
-
Jelínek, S. a kol. Raduga 1 -3. Plzeň, Fraus, 1996.
-
Jelínek, S. Metodické problémy vyučování cizím jazykům. Praha, SPN, 1976.
-
Jelínek, Stanislav; Purm, Radko. Didaktika ruského jazyka : Vybrané kapitoly pro posl fak. pedag.. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-7066-373-1.
-
Kostomarov, V. G., Mitrafanova, O. D. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo,. Moskva, 1990.
-
Kostomarov, V.G., Mitrafanova, O.D. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Moskva, 1990.
-
Lebedinskij, S. I., Gerbik, L. F. Metodika propodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Minsk, 2011.
-
LITTLE, D., PERCLOVÁ, R. Didaktika ruského jazyka: vybrané kapitoly. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání,, 2005. ISBN 80-211-0490-2.
-
PEŠKOVÁ, M. Didaktika RJ 2. Plzeň : Západočeská univerzita, 2011.
-
Rys, Slavomír. Příprava učitele na vyučování. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
-
Skalková, Jarmila. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. ISBN 80-85866-33-1.
-
SOORAAR, N., ZAMKOVSKAJA, N. Interaktivnyje metody prepodavnija. -Peterburg : Zlatoust, 2004. ISBN 5-86547-318-2.
-
Ščukin, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Moskva, 1990.
-
Ščukin, A. N. Teorija obučenija inostrannym jazykam (lingvodidaktičeskie osnovy). Učebnoje posobije dlja prepodavatelej i studentov jazykovych vuzov.. Moskva: VK, 2012. ISBN 978-5-98405-109-5.
-
Ščukin, A.N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Moskva, 1990.
-
Šperlová, Miroslava. Metodické poznámky k vyučování ruskému jazyku. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1996. ISBN 80-7082-254-6.
-
Veselý, Josef. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku : Vysokošk. příručka pro stud. ruského jazyka a lit. na filozof. a pedagog. fakultách. Praha : SPN, 1985.
-
Žofková, H. a kol. Pojechali 1-6. Praha, SPL-Práce, 2002.
-
Žofková, H. a kol. Pojechali 1-6. Praha, SPL-Práce, 2002.
|