Vyučující
|
-
Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Rozbor pedagogické praxe všech úrovní . 2. Diskuse k aktuálnímu stavu výuky CJ/RJ na ZŠ a k postavení učitele CJ. 3. Celoživotní vzdělávání učitelů RJ. 4. Zájmové a profesní organizace. 5. Práce s rodilými mluvčími na hodinách RJ. 6. Specifika zájmového vzdělávání, vedení jazykového kroužku. 7. Mimotřídní aktivity ve výuce RJ. 8. Návštěva konané žákovské soutěže apod. 9. Exkurze v praxi. 10. Workshop s učitelem z praxe nebo s bývalými absolventy. 11. Opakování k SZZ 1. 12. Opakování k SZZ 2. Případová studie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
E-learning, Diskuse, Dialogická výuka, Individuální konzultace, Skupinová konzultace, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Exkurze, výuka v terénu
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit klíčové teoretické a praktické aspekty oborové didakticky ruského jazyka pro vzdělávání v ČR v celém rozsahu disciplíny |
Odborné dovednosti |
---|
komplexně připravit, provést a evaluovat vyučovací jednotku |
shrnout reflexi pedagogických praxí různých stupňů |
komunikovat ruštině na úrovni C1 |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
pojmenovat specifika mimotřídního vyučování v ruském jazyce |
ilustrovat teoretické odborné znalosti konkrétními příklady z vlastní pedagogické praxe |
Odborné dovednosti |
---|
využívat různorodé zdroje a aktivity pro celoživotní vzdělávání v oboru |
aplikovat správné metodické zásady při vedení mimotřídních aktivit |
vyplnit portfólio EPOSTL a vyhodnotit vlastní odborný růst v průběhu studia |
představit výsledky aktuálního oborově-didaktického výzkumu |
řešit heterogenní situaci ve třídě |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
E-learning, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová konzultace, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Doporučená literatura
|
-
Cizí jazyky: časopis pro teorii a praxi vyučování cizím jazykům..
-
Russkij jazyk v sovremennom mire: tradicii i innovacii v prepodavanii russkogo jazyka kak inostrannogo i v perevode: materialy II meždunarodnoj naučno-praktičeskoj konferencii.. Moskva: Vysšaja škola perevoda MGU, 2011. ISBN 978-5-91366-271-2.
-
Russkij jazyk za rubežom.
-
ANÍKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M., HANUŠOVÁ, S.. Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům III.. Brno, 2014. ISBN 978 80-210-756-9.
-
Fenclová, Marie,; Mišterová, Ivona. Studium cizích jazyků a kultur v aktuálním diskurzu. V Plzni : Západočeská univerzita, 2013. ISBN 978-80-261-0154-3.
-
Hendrich, Josef. Didaktika cizích jazyků : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
CHODĚRA, R.; RIES, L. Výuka cizích jazyků: na prahu nového století II.. Ostrava, 2000. ISBN 80-7042-157-6.
-
Choděra, Radomír; Ries, Lumír. Výuka cizích jazyků : na prahu nového století. Ostrava : Ostravská univerzita. Pedagogická fakulta, 1999.
-
JANÍKOVÁ, V. a kol. Výuka cizích jazyků.. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3512-.
-
JANÍKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M., HANUŠOVÁ, S. (eds). Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům.. Brno, 2013. ISBN 978-80-210-6109-5.
-
JANÍKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M., HANUŠOVÁ, S. (eds). ktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II. Brno, 2013. ISBN 978-80-210-6682-3.
-
Kolektiv autorů. Mám ve třídě cizince. Jihlava, 2014. ISBN 978-80-905844-0-2.
-
KOTRBA, T., LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga.. Brno, 2015. ISBN 978-80-7485-043-.
-
KPÁVKOVÁ, J.. [et al.]. Pedagogika volného času.. Praha, 2010. ISBN 978-80-7290-471-6.
-
Lebedinskij, S. I., Gerbik, L. F. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo.. Minsk, 2011.
-
PEŠKOVÁ, M. Didaktika RJ 4. Plzeň, 2012.
-
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele.. Praha, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
-
Ries, L. Didaktika ruského jazyka I.,II. (Vyučování jako komunikace, současnost a hra). Ostrava, 1985.
-
RIES, L., KOLLÁROVÁ, E. (eds.); HANZLÍKOVÁ, M.. [et al.]. Svět cizích jazyků dnes: inovační trendy v cizojazyčné výuce = Svet cudzích jazykov dnes: inovačné trendy v cudzojazyčnej výučbe.. Bratislava, 2004. ISBN 80-89160-11-5.
-
Ščukin, A. N. Metodika obučenija rečevomu obščeniju na inostrannom jazyke. Učebnoje posobije dlja prepodavatelej i studentov jazykovych vuzov.. Moskva: Izdatel´stvo Ikar, 2011. ISBN 978-5-7974-0259-6.
-
Ščukin, A. N. Obučenije rečevomu obščeniju na russkom jazyke kak inostrannom. Metody. Prijemy. Rezul´taty.. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-285-7.
-
Ščukin, A. N. Teorija obučenija inostrannym jazykam (lingvodidaktičeskie osnovy). Učebnoje posobije dlja prepodavatelej i studentov jazykovych vuzov.. Moskva: VK, 2012. ISBN 978-5-98405-109-5.
|