Předmět: Didaktika RJ 4

« Zpět
Název předmětu Didaktika RJ 4
Kód předmětu KRF/DIDZ4
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Rozbor pedagogické praxe všech úrovní . 2. Diskuse k aktuálnímu stavu výuky CJ/RJ na ZŠ a k postavení učitele CJ. 3. Celoživotní vzdělávání učitelů RJ. 4. Zájmové a profesní organizace. 5. Práce s rodilými mluvčími na hodinách RJ. 6. Specifika zájmového vzdělávání, vedení jazykového kroužku. 7. Mimotřídní aktivity ve výuce RJ. 8. Návštěva konané žákovské soutěže apod. 9. Exkurze v praxi. 10. Workshop s učitelem z praxe nebo s bývalými absolventy. 11. Opakování k SZZ 1. 12. Opakování k SZZ 2. Případová studie.

Studijní aktivity a metody výuky
E-learning, Diskuse, Dialogická výuka, Individuální konzultace, Skupinová konzultace, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Exkurze, výuka v terénu
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 15 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit klíčové teoretické a praktické aspekty oborové didakticky ruského jazyka pro vzdělávání v ČR v celém rozsahu disciplíny
Odborné dovednosti
komplexně připravit, provést a evaluovat vyučovací jednotku
shrnout reflexi pedagogických praxí různých stupňů
komunikovat ruštině na úrovni C1
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
pojmenovat specifika mimotřídního vyučování v ruském jazyce
ilustrovat teoretické odborné znalosti konkrétními příklady z vlastní pedagogické praxe
Odborné dovednosti
využívat různorodé zdroje a aktivity pro celoživotní vzdělávání v oboru
aplikovat správné metodické zásady při vedení mimotřídních aktivit
vyplnit portfólio EPOSTL a vyhodnotit vlastní odborný růst v průběhu studia
představit výsledky aktuálního oborově-didaktického výzkumu
řešit heterogenní situaci ve třídě
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
E-learning,
Demonstrace dovedností,
Skupinová konzultace,
Individuální konzultace,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Diskuse,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Vzájemné hodnocení studentů,
Doporučená literatura
  • Cizí jazyky: časopis pro teorii a praxi vyučování cizím jazykům..
  • Russkij jazyk v sovremennom mire: tradicii i innovacii v prepodavanii russkogo jazyka kak inostrannogo i v perevode: materialy II meždunarodnoj naučno-praktičeskoj konferencii.. Moskva: Vysšaja škola perevoda MGU, 2011. ISBN 978-5-91366-271-2.
  • Russkij jazyk za rubežom.
  • ANÍKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M., HANUŠOVÁ, S.. Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům III.. Brno, 2014. ISBN 978 80-210-756-9.
  • Fenclová, Marie,; Mišterová, Ivona. Studium cizích jazyků a kultur v aktuálním diskurzu. V Plzni : Západočeská univerzita, 2013. ISBN 978-80-261-0154-3.
  • Hendrich, Josef. Didaktika cizích jazyků : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
  • CHODĚRA, R.; RIES, L. Výuka cizích jazyků: na prahu nového století II.. Ostrava, 2000. ISBN 80-7042-157-6.
  • Choděra, Radomír; Ries, Lumír. Výuka cizích jazyků : na prahu nového století. Ostrava : Ostravská univerzita. Pedagogická fakulta, 1999.
  • JANÍKOVÁ, V. a kol. Výuka cizích jazyků.. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3512-.
  • JANÍKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M., HANUŠOVÁ, S. (eds). Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům.. Brno, 2013. ISBN 978-80-210-6109-5.
  • JANÍKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M., HANUŠOVÁ, S. (eds). ktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II. Brno, 2013. ISBN 978-80-210-6682-3.
  • Kolektiv autorů. Mám ve třídě cizince. Jihlava, 2014. ISBN 978-80-905844-0-2.
  • KOTRBA, T., LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga.. Brno, 2015. ISBN 978-80-7485-043-.
  • KPÁVKOVÁ, J.. [et al.]. Pedagogika volného času.. Praha, 2010. ISBN 978-80-7290-471-6.
  • Lebedinskij, S. I., Gerbik, L. F. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo.. Minsk, 2011.
  • PEŠKOVÁ, M. Didaktika RJ 4. Plzeň, 2012.
  • PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele.. Praha, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
  • Ries, L. Didaktika ruského jazyka I.,II. (Vyučování jako komunikace, současnost a hra). Ostrava, 1985.
  • RIES, L., KOLLÁROVÁ, E. (eds.); HANZLÍKOVÁ, M.. [et al.]. Svět cizích jazyků dnes: inovační trendy v cizojazyčné výuce = Svet cudzích jazykov dnes: inovačné trendy v cudzojazyčnej výučbe.. Bratislava, 2004. ISBN 80-89160-11-5.
  • Ščukin, A. N. Metodika obučenija rečevomu obščeniju na inostrannom jazyke. Učebnoje posobije dlja prepodavatelej i studentov jazykovych vuzov.. Moskva: Izdatel´stvo Ikar, 2011. ISBN 978-5-7974-0259-6.
  • Ščukin, A. N. Obučenije rečevomu obščeniju na russkom jazyke kak inostrannom. Metody. Prijemy. Rezul´taty.. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-285-7.
  • Ščukin, A. N. Teorija obučenija inostrannym jazykam (lingvodidaktičeskie osnovy). Učebnoje posobije dlja prepodavatelej i studentov jazykovych vuzov.. Moskva: VK, 2012. ISBN 978-5-98405-109-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr