Lecturer(s)
|
-
Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
The discussion of the final continuous student teaching practice. Iinclusive education, the presence of Russian-speaking pupils at schools. Methodology for managing extracurricular activities associated with teaching Russian (guidance of language groups, excursions, student competitions, meetings with native speakers, school exchanges, European programs for children and youth etc.). The possibilities of the further professional growth of Russian teachers at elementary schools. Professional and interest organizations aiming at teaching Russian and other foreign languages. Preparing for the final state exam.
|
Learning activities and teaching methods
|
E-learning, Discussion, Instruction based on dialogue, One-to-One tutorial, Group discussion, Skills demonstration, Seminar classes, Field trip
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Presentation preparation (report in a foreign language) (10-15)
- 15 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 20 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
explain key theoretical and practical aspects of Russian language didactics for education in the Czech Republic with in the overall scope of the discipline |
Skills |
---|
comprehensively prepare, execute and evaluate a teaching unit |
summarize the reflection of pedagogical practices of different degrees |
communicate in Russian at C1 level |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
identify the specifics of extramural teaching in the Russian language |
illustrate theoretical knowledge with concrete examples from own pedagogical practice |
Skills |
---|
name the specifics of extramural teaching in the Russian language |
apply the correct methodological principles when conducting extra-class activities |
write an EPOSTL portfolio and evaluate your own professional development during your studies |
present the results of current discipline-didactic research |
address a heterogeneous situation in the classroom |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Field trip |
E-learning |
Skills demonstration |
Group discussion |
One-to-One tutorial |
Discussion |
Seminar classes |
Skills |
---|
Seminar |
Competences |
---|
Seminar |
Skills demonstration |
Collaborative instruction |
Discussion |
Individual study |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Portfolio |
Individual presentation at a seminar |
Self-evaluation |
Skills |
---|
Skills demonstration during practicum |
Individual presentation at a seminar |
Competences |
---|
Skills demonstration during practicum |
Continuous assessment |
Peer evaluation of students |
Recommended literature
|
-
Cizí jazyky: časopis pro teorii a praxi vyučování cizím jazykům..
-
Russkij jazyk v sovremennom mire: tradicii i innovacii v prepodavanii russkogo jazyka kak inostrannogo i v perevode: materialy II meždunarodnoj naučno-praktičeskoj konferencii.. Moskva: Vysšaja škola perevoda MGU, 2011. ISBN 978-5-91366-271-2.
-
Russkij jazyk za rubežom.
-
ANÍKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M., HANUŠOVÁ, S.. Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům III.. Brno, 2014. ISBN 978 80-210-756-9.
-
Fenclová, Marie,; Mišterová, Ivona. Studium cizích jazyků a kultur v aktuálním diskurzu. V Plzni : Západočeská univerzita, 2013. ISBN 978-80-261-0154-3.
-
Hendrich, Josef. Didaktika cizích jazyků : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
CHODĚRA, R.; RIES, L. Výuka cizích jazyků: na prahu nového století II.. Ostrava, 2000. ISBN 80-7042-157-6.
-
Choděra, Radomír; Ries, Lumír. Výuka cizích jazyků : na prahu nového století. Ostrava : Ostravská univerzita. Pedagogická fakulta, 1999.
-
JANÍKOVÁ, V. a kol. Výuka cizích jazyků.. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3512-.
-
JANÍKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M., HANUŠOVÁ, S. (eds). Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům.. Brno, 2013. ISBN 978-80-210-6109-5.
-
JANÍKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M., HANUŠOVÁ, S. (eds). ktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II. Brno, 2013. ISBN 978-80-210-6682-3.
-
Kolektiv autorů. Mám ve třídě cizince. Jihlava, 2014. ISBN 978-80-905844-0-2.
-
KOTRBA, T., LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga.. Brno, 2015. ISBN 978-80-7485-043-.
-
KPÁVKOVÁ, J.. [et al.]. Pedagogika volného času.. Praha, 2010. ISBN 978-80-7290-471-6.
-
Lebedinskij, S. I., Gerbik, L. F. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo.. Minsk, 2011.
-
PEŠKOVÁ, M. Didaktika RJ 4. Plzeň, 2012.
-
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele.. Praha, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
-
Ries, L. Didaktika ruského jazyka I.,II. (Vyučování jako komunikace, současnost a hra). Ostrava, 1985.
-
RIES, L., KOLLÁROVÁ, E. (eds.); HANZLÍKOVÁ, M.. [et al.]. Svět cizích jazyků dnes: inovační trendy v cizojazyčné výuce = Svet cudzích jazykov dnes: inovačné trendy v cudzojazyčnej výučbe.. Bratislava, 2004. ISBN 80-89160-11-5.
-
Ščukin, A. N. Metodika obučenija rečevomu obščeniju na inostrannom jazyke. Učebnoje posobije dlja prepodavatelej i studentov jazykovych vuzov.. Moskva: Izdatel´stvo Ikar, 2011. ISBN 978-5-7974-0259-6.
-
Ščukin, A. N. Obučenije rečevomu obščeniju na russkom jazyke kak inostrannom. Metody. Prijemy. Rezul´taty.. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-285-7.
-
Ščukin, A. N. Teorija obučenija inostrannym jazykam (lingvodidaktičeskie osnovy). Učebnoje posobije dlja prepodavatelej i studentov jazykovych vuzov.. Moskva: VK, 2012. ISBN 978-5-98405-109-5.
|