Předmět: Didaktika RJ pro SŠ 1

« Zpět
Název předmětu Didaktika RJ pro SŠ 1
Kód předmětu KRF/DIS1N
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rybářová Anne - Marie, Doc. CSc.
  • Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. DCJ jako věda a v systému věd. Struktura disciplíny. 2. Proměny chápání základních kategorií a termínů DCJ. Věčné otázky DCJ. DCJ c systému transmisivní a konstruktivistické pedagogiky. 3. Činitelé cizojazyčného vyučování-učení se. Principy vyučování-učení se CJ. Lingvistické základy výuky CJ/RJ. 5. Učitel CJ/RJ. Učitelské portfolio. Evaluační nástroje učitele. Akční výzkum. 5. Typologie žáků ve vztahu k výuce CJ. Autonomní učení. Psychologické základy výuky CJ. Motivace. Formativní hodnocení. Žák se SVP. 6. Strategie učení se CJ. Language learning history. Principy osvojování mateřského a cizího jazyka. 7. Ruština jako druhý (třetí) cizí jazyk. Idea mnohojazyčnosti a jazyková politika státu. Od RVP k ŠVP. 8. Fáze výuky a ovládnutí CJ. SERRJ - úvod. 9. Vývoj metod DCJ 1. 10. Vývoj metod DCJ 2. 11. Současné trendy a alternativní metody ve výuce RJ. DCJ v přístupech TBL, CBI a SCA. 12. Workshop s učitelem z praxe. Reflexe vlastní praxe. Případová studie.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 15 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nejsou definovány
Odborné dovednosti
komunikovat v ruštině na úrovni C1
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vymezit základní termíny didaktického diskurzu jak v češtině, tak v ruštině
charakterizovat vstupní činitele vyučovacího procesu a vědní okolí oborové didaktiky
vysvětlit zakotvení výuky druhého cizího jazyka v kurikulárních dokumentech
popsat vývoj metod výuky cizích jazyků
Odborné dovednosti
používat moderní aktivizační metody v praktické výuce ruštiny se zapojením ICT
navrhnout efektivní cvičení dle učebnice i cvičení vlastní s ohledem na cíle výuky
využívat různých organizačních forem vyučování
připravit, provést a evaluovat mikrovýstup před spolužáky (počáteční fáze výuky ruštiny)
přihlížet k individuálním učebním strategiím žáků
vést si portfólio budoucího učitele CJ
Obecné způsobilosti
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Skupinová výuka,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Diskuse,
Skupinová výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Sebehodnocení,
Portfolio,
Obecné způsobilosti
Formativní hodnocení,
Průběžné hodnocení,
Portfolio,
Vzájemné hodnocení studentů,
Doporučená literatura
  • Cizí jazyky.
  • Rámcový vzdělávací programy pro gymnázia. 2022.
  • Russkij jazyk za rubežom.
  • AKIŠKINA, A. A., KAGAN, O. E. Učimsja učiť. Dlja prepodavatelja russkogo jazyka kak inostrannogo. Moskva : Russkij jazyk, Kursy,, 2012. ISBN 978-5-88337-044-0.
  • Council of Europe. Common European framework of reference for languages: learning, teaching, assessment. Companion volume. Council of Europe Publishing. 2020.
  • Council of Europe. Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2002.
  • HENDRICH, J. cizích jazyků: Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. Praha : SPN, 1988.
  • CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. Praha : Academia,, 2013. ISBN 978-80-200-2274-5.
  • CHODĚRA, R.; RIES, L. Výuka cizích jazyků: na prahu nového století II. Ostrava : Ostravská univerzita, 2000. ISBN 80-7290-281-4.
  • CHODĚRA, R.; RIES, L. Výuka cizích jazyků: na prahu nového stolet. Ostrava : Ostravská univerzita, 1999. ISBN 80-7042-157-6.
  • JANÍKOVÁ, V. a kol. Výuka cizích jazyků. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5719-8.
  • JANÍKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M., HANUŠOVÁ, S. a kol. Metodologické otázky výzkumu výuky cizích jazyků. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5718-0.
  • JANÍKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M., HANUŠOVÁ, S. (eds.). Výzkum výuky cizích jazyků. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5719-8.
  • KLINKA, T. a kol. Interdisciplinarita ve výuce jazyků. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4955-.
  • KOTRBA, Tomáš a LACINA, Lubor. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1.
  • MOSKOVKIN, L. V. a ŠČUKIN, A. N. Istorija metodiki obučenija russkomu jazyku kak inostrannomu. Naučnoje izdanije.. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2013. ISBN 978-5-88337-331-1.
  • PEŠKOVÁ, M. Didaktika RJ 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2011.
  • PETRIKOVÁ, A., KUPRINA, T., GALLO, J. Vvedennie v didaktiku i mežkul´turnuju kommunikaciju.. Prešov: FF, 2013. ISBN 978-80-555-9766-8.
  • PURM, R., JELÍNEK, S., VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka: vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-174-0.
  • RIES, L., KOLLÁROVÁ, E. (eds.); HANZLÍKOVÁ, M. [et al.]. Svět cizích jazyků dnes: inovační trendy v cizojazyčné výuce = Svet cudzích jazykov dnes : inovačné trendy v cudzojazyčnej výučbe. Bratislava : Didaktis, 2004. ISBN 80-89160-11-5.
  • ROZBOUDOVÁ, Lenka. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: rečevyje umenija = Moderní didaktika ruštiny jako dalšího cizího jazyka: řečové dovednosti.. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4635-0.
  • Svetlana V. Nuss, Cynthia L. Martin. Student-Centered Approaches to Russian Language Teaching: Insights, Strategies, and Adaptations. Routledge, 2022. ISBN 9781032266626.
  • Svetlana V. Nuss, Wendy Whitehead Martelle. Task-Based Instruction for Teaching Russian as a Foreign Language. Routledge, 2022. ISBN 9780367704438.
  • ŠČUKIN, A. N. Metodika obučenija rečevomu obščeniju na inostrannom jazyke. Učebnoje posobije dlja prepodavatelej i studentov jazykovych vuzov.. Moskva: Izdatel´stvo Ikar, 2011. ISBN 978-5-7974-0259-6.
  • ŠČUKIN, A. N. Obučenije rečevomu obščeniju na russkom jazyke kak inostrannom. Metody. Prijemy. Rezul´taty.. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-285-7.
  • ŠČUKIN, A. N. Teorija obučenija inostrannym jazykam (lingvodidaktičeskie osnovy). Učebnoje posobije dlja prepodavatelej i studentov jazykovych vuzov.. Moskva: VK, 2012. ISBN 978-5-98405-109-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr