Vyučující
|
-
Rybářová Anne - Marie, Doc. CSc.
-
Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. DCJ jako věda a v systému věd. Struktura disciplíny. 2. Proměny chápání základních kategorií a termínů DCJ. Věčné otázky DCJ. DCJ c systému transmisivní a konstruktivistické pedagogiky. 3. Činitelé cizojazyčného vyučování-učení se. Principy vyučování-učení se CJ. Lingvistické základy výuky CJ/RJ. 5. Učitel CJ/RJ. Učitelské portfolio. Evaluační nástroje učitele. Akční výzkum. 5. Typologie žáků ve vztahu k výuce CJ. Autonomní učení. Psychologické základy výuky CJ. Motivace. Formativní hodnocení. Žák se SVP. 6. Strategie učení se CJ. Language learning history. Principy osvojování mateřského a cizího jazyka. 7. Ruština jako druhý (třetí) cizí jazyk. Idea mnohojazyčnosti a jazyková politika státu. Od RVP k ŠVP. 8. Fáze výuky a ovládnutí CJ. SERRJ - úvod. 9. Vývoj metod DCJ 1. 10. Vývoj metod DCJ 2. 11. Současné trendy a alternativní metody ve výuce RJ. DCJ v přístupech TBL, CBI a SCA. 12. Workshop s učitelem z praxe. Reflexe vlastní praxe. Případová studie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nejsou definovány |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat v ruštině na úrovni C1 |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vymezit základní termíny didaktického diskurzu jak v češtině, tak v ruštině |
charakterizovat vstupní činitele vyučovacího procesu a vědní okolí oborové didaktiky |
vysvětlit zakotvení výuky druhého cizího jazyka v kurikulárních dokumentech |
popsat vývoj metod výuky cizích jazyků |
Odborné dovednosti |
---|
používat moderní aktivizační metody v praktické výuce ruštiny se zapojením ICT |
navrhnout efektivní cvičení dle učebnice i cvičení vlastní s ohledem na cíle výuky |
využívat různých organizačních forem vyučování |
připravit, provést a evaluovat mikrovýstup před spolužáky (počáteční fáze výuky ruštiny) |
přihlížet k individuálním učebním strategiím žáků |
vést si portfólio budoucího učitele CJ |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Skupinová výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti |
---|
Formativní hodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Doporučená literatura
|
-
Cizí jazyky.
-
Rámcový vzdělávací programy pro gymnázia. 2022.
-
Russkij jazyk za rubežom.
-
AKIŠKINA, A. A., KAGAN, O. E. Učimsja učiť. Dlja prepodavatelja russkogo jazyka kak inostrannogo. Moskva : Russkij jazyk, Kursy,, 2012. ISBN 978-5-88337-044-0.
-
Council of Europe. Common European framework of reference for languages: learning, teaching, assessment. Companion volume. Council of Europe Publishing. 2020.
-
Council of Europe. Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2002.
-
HENDRICH, J. cizích jazyků: Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. Praha : SPN, 1988.
-
CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. Praha : Academia,, 2013. ISBN 978-80-200-2274-5.
-
CHODĚRA, R.; RIES, L. Výuka cizích jazyků: na prahu nového století II. Ostrava : Ostravská univerzita, 2000. ISBN 80-7290-281-4.
-
CHODĚRA, R.; RIES, L. Výuka cizích jazyků: na prahu nového stolet. Ostrava : Ostravská univerzita, 1999. ISBN 80-7042-157-6.
-
JANÍKOVÁ, V. a kol. Výuka cizích jazyků. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5719-8.
-
JANÍKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M., HANUŠOVÁ, S. a kol. Metodologické otázky výzkumu výuky cizích jazyků. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5718-0.
-
JANÍKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M., HANUŠOVÁ, S. (eds.). Výzkum výuky cizích jazyků. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5719-8.
-
KLINKA, T. a kol. Interdisciplinarita ve výuce jazyků. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4955-.
-
KOTRBA, Tomáš a LACINA, Lubor. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1.
-
MOSKOVKIN, L. V. a ŠČUKIN, A. N. Istorija metodiki obučenija russkomu jazyku kak inostrannomu. Naučnoje izdanije.. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2013. ISBN 978-5-88337-331-1.
-
PEŠKOVÁ, M. Didaktika RJ 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2011.
-
PETRIKOVÁ, A., KUPRINA, T., GALLO, J. Vvedennie v didaktiku i mežkul´turnuju kommunikaciju.. Prešov: FF, 2013. ISBN 978-80-555-9766-8.
-
PURM, R., JELÍNEK, S., VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka: vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-174-0.
-
RIES, L., KOLLÁROVÁ, E. (eds.); HANZLÍKOVÁ, M. [et al.]. Svět cizích jazyků dnes: inovační trendy v cizojazyčné výuce = Svet cudzích jazykov dnes : inovačné trendy v cudzojazyčnej výučbe. Bratislava : Didaktis, 2004. ISBN 80-89160-11-5.
-
ROZBOUDOVÁ, Lenka. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: rečevyje umenija = Moderní didaktika ruštiny jako dalšího cizího jazyka: řečové dovednosti.. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4635-0.
-
Svetlana V. Nuss, Cynthia L. Martin. Student-Centered Approaches to Russian Language Teaching: Insights, Strategies, and Adaptations. Routledge, 2022. ISBN 9781032266626.
-
Svetlana V. Nuss, Wendy Whitehead Martelle. Task-Based Instruction for Teaching Russian as a Foreign Language. Routledge, 2022. ISBN 9780367704438.
-
ŠČUKIN, A. N. Metodika obučenija rečevomu obščeniju na inostrannom jazyke. Učebnoje posobije dlja prepodavatelej i studentov jazykovych vuzov.. Moskva: Izdatel´stvo Ikar, 2011. ISBN 978-5-7974-0259-6.
-
ŠČUKIN, A. N. Obučenije rečevomu obščeniju na russkom jazyke kak inostrannom. Metody. Prijemy. Rezul´taty.. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-285-7.
-
ŠČUKIN, A. N. Teorija obučenija inostrannym jazykam (lingvodidaktičeskie osnovy). Učebnoje posobije dlja prepodavatelej i studentov jazykovych vuzov.. Moskva: VK, 2012. ISBN 978-5-98405-109-5.
|