Předmět: Didaktika RJ 3

« Zpět
Název předmětu Didaktika RJ 3
Kód předmětu KRF/DIZ3
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
  • Rybářová Anne - Marie, Doc. CSc.
Obsah předmětu
1. Projektová metoda v cizojazyčném vyučování. Klasifikace řečových dovedností a jejich místo ve výuce RJ na ZŠ. 2. Metodické základy výuky čtení. Práce s textem v hodině RJ na ZŠ. 3. Metodické základy výuky poslechu s porozuměním v hodině RJ na SŠ. 4. Metodické základy výuky mluvení v hodině RJ na ZŠ. Překonávání jazykové bariéry v mluvení. 5. Metodické základy výuky psaní v hodině RJ na ZŠ. 6. ICT ve výuce RJ na ZŠ 7. Chyba v tradičním a moderním pojetí. Diagnostika a hodnocení ve výuce RJ na ZŠ. 8.. Nástroje hodnocení EJP, SERRJ. 9. Sociokulturní kompetence, interkulturní komunikace a využití autentických materiálů ve výuce RJ na ZŠ. 10. Integrace všeobecně vzdělávacích předmětů do výuky RJ na ZŠ. 11. Průřezová témata a klíčové kompetence RVP ve výuce RJ na ZŠ. 12. Workshop s učitelem z praxe.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostudium literatury, Seminář
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 50 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
používat základní termíny didaktického diskurzu jak v češtině, tak v ruštině
vysvětlit teorii učebnic, stanovit kritéria pro výběr učebnice a popsat aktuální tendence v tvorbě učebnic cizích jazyků
charakterizovat vstupní činitele vyučovacího procesu a vědní okolí oborové didaktiky
shrnout poznatky z náslechové a blokové praxe
Odborné dovednosti
přihlížet roli mateřského jazyka ve výuce CJ
naplánovat, provést a evaluovat celou vyučovací jednotku a vyhodnotit vyučovací jednotku realizovanou spolužáky
navrhnout efektivní strategie a konkrétní cvičení (z učebnice i vlastní) po nácvik jazykových prostředků a srovnávací cvičení pro odstranění mezijazykové interference s využitím nástrojů ICT
využívat různých organizačních forem vyučování
využívat materiálů z on-line databází pro výuku ruského jazyka
aplikovat postupy různých metodických směrů ve výuce cizích jazyků
komunikovat v ruštině na úrovni C1
Obecné způsobilosti
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
odlišit metodiku výuky jazykových prostředků a řečových dovedností
popsat podstavu projektového vyučování ve výuce CJ
objasnit teorii chyby a testování v cizojazyčném vyučování
vysvětlit pojem interkulturní kompetence, autentický a adaptovaný materiál
pojednat o metodě CLIL
propojit znalosti oborové didaktiky, pedagogiky, psychologie a shrnout poznatky z náslechové a blokové praxe
Odborné dovednosti
navrhnout efektivní strategie a konkrétní cvičení (z učebnice i vlastní) po nácvik řečových dovedností a překladu
do výuky ruského jazyka zařadit projektové vyučování
ve výuce uplatňovat různé nástroje hodnocení
využívat autentické materiály ve výuce RJ na ZŠ
představit výsledky aktuálního oborově-didaktického výzkumu
fundovaně diskutovat pedagogickou praxi
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Diskuse,
Kooperativní výuka,
Projektová výuka,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Projektová výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Vzájemné hodnocení studentů,
Doporučená literatura
  • Russkij jazyk za rubežom.
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.
  • AKIŠKINA, A. A., KAGAN, O. E. Učimsja učiť. Dlja prepodavatelja russkogo jazyka kak inostrannogo. Moskva : Russkij jazyk, Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-.
  • Časopisy. Cizí jazyky,.
  • HENDRICH, J. Didaktika cizích jazyků: Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. Praha : SPN, 1988.
  • CHODĚRA, R.; RIES, L. Výuka cizích jazyků: na prahu nového století II.. Ostrava : Ostravská univerzita, 2000. ISBN 80-7290-281-4.
  • Choděra, Radomír; Ries, Lumír. Výuka cizích jazyků : na prahu nového století. Ostrava : Ostravská univerzita. Pedagogická fakulta, 1999.
  • JANÍKOVÁ, V.; PÍŠOVÁ, M.; HANUŠOVÁ, S. (eds.). Výzkum výuky cizích jazyků. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5719-7.
  • Janíková, Věra. Výuka cizích jazyků. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3512-2.
  • Jelínek, Stanislav; Purm, Radko. Didaktika ruského jazyka : Vybrané kapitoly pro posl fak. pedag.. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-7066-373-1.
  • Lapid, B.A. Intansifikacija processa obučenija ustnoj reči (puti i prijomy). Moskva, Vysšaja škola, 1970.
  • Lebedinskij, S. I., Gerbik, L. F. Metodika propodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo.. Minsk, 2011.
  • Little, David; Perclová, Radka. Evropské jazykové portfolio : příručka pro učitele a školitele. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 2005. ISBN 80-211-0490-2.
  • Moree, D. Základy interkulturního soužití. Praha, 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
  • PEŠKOVÁ, M. Didaktika RJ 3. Plzeň : Západočeská univerzita, 2011.
  • Průcha, Jan. Multikulturní výchova : teorie-praxe-výzkum. Praha : ISV nakladatelství, 2001. ISBN 80-85866-72-2.
  • RIES, L., KOLLÁROVÁ, E. (eds.); HANZLÍKOVÁ, M.. [et al.]. .]. Svět cizích jazyků dnes: inovační trendy v cizojazyčné výuce = Svet cudzích jazykov dnes: inovačné trendy v cudzojazyčnej výučbe. Bratislava : Didaktis, 2004. ISBN 80-89160-11-5.
  • Skalková, Jarmila. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. ISBN 80-85866-33-1.
  • Slavík, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
  • Ščukin, A. N. Metodika obučenija rečevomu obščeniju na inostrannom jazyke. Učebnoje posobije dlja prepodavatelej i studentov jazykovych vuzov.. Moskva: Izdatel´stvo Ikar, 2011. ISBN 978-5-7974-0259-6.
  • Ščukin, A. N. Obučenije rečevomu obščeniju na russkom jazyke kak inostrannom. Metody. Prijemy. Rezul´taty.. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-285-7.
  • Ščukin, A. N. Teorija obučenija inostrannym jazykam (lingvodidaktičeskie osnovy). Učebnoje posobije dlja prepodavatelej i studentov jazykovych vuzov.. Moskva: VK, 2012. ISBN 978-5-98405-109-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr