Předmět: Interpretace literárního textu

« Zpět
Název předmětu Interpretace literárního textu
Kód předmětu KRF/INTRJ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Černý Stanislav, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Cíle práce s literárním textem na ZŠ: 1) interkulturní poznání, 2) jazykový rozvoj, 2) osobnostní rozvoj. 2. Čtenářská gramotnost a podpora čtení. Dětský čtenář. 3. Domácí a terénní četba. Čtenářské dílny. 4. Od čtení s překladem ke čtení s porozuměním až k interpretaci uměleckého textu. 5. Literární kánon. Práce s klíčovými úryvky. 6. Zkoumavé čtení. Kniha jako estetický artefakt. Paratext. 7. Zážitkové čtení. Umělecký text jako zdroj estetického a smyslového obohacení, rozvoje emocionality, představivosti, fantazie, obrazného myšlení, empatie. Literární text jako příležitost k rozvoji klíčových kompetencí. 8. Oborové čtení. 9. Způsoby vizualizace informací z textu (Vennův diagram, asociogram, T-diagram, V-CH-D, dramatizace, užívání ikon a schémat atd.). 10. Transformace literárního textu v edukaci (adaptace, dramatizace, ilustrace, book-trailer, komix, storrytelling atd.). 11. Kvantitativní metody zkoumání v aplikaci na literární text. 12. Čtení a tvůrčí psaní. 13. Shrnutí, panelová diskuse s případnými hosty, burza nápadů, literární dílna.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Demonstrace dovedností, Samostudium literatury, Seminář
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
definovat pojmy a termíny užívané v literární vědě
podat přehled vývoje ruské literatury
Odborné dovednosti
analyzovat literární text z hlediska kompozice, syžetu, chronotopu, výrazových prostředků
samostatně interpretovat text
porozumět hlavním myšlenkám v textu obsažených
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit základní modely interpretace
vystihnout cíle práce s uměleckým textem ve výuce RJ na UŠ
rozlišit analýzu, interpretaci a didaktickou aplikaci uměleckého textu
vysvětlit, co je to čtenářská gramotnost
popsat jednotlivé druhy čtení
Odborné dovednosti
číst texty v originále (částečně s použitím slovníku)
analyzovat a interpretovat literární text
vybrat umělecký text z různých období ruské literatury vhodný pro výuku RJ na ZŠ
vytvořit k textu takové úkoly, které naplňují různé cíle práce s textem a typy čtení
používat pro navnímání textů různé metody včetně vizualizace informací
zorganizovat čtenářskou dílnu
motivovat žáky ke čtení
Obecné způsobilosti
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Vzájemné hodnocení studentů,
Formativní hodnocení,
Doporučená literatura
  • Učíme se příběhem II. Pracovní sešit.. Praha, Nová škola, o.p.s., 2021.
  • Učíme se příběhem II. Program pro 6. a 7. ročník.. Praha, Nová škola, o.p.s., 2021.
  • Isajev, S. G. Literaturno-chudožestvennyje maski: teorija i poetika. Naučnoje izdanije.. Sankt-Peterburg: Dmitrij Bulanin, 2012. ISBN 978-5-86007-712-6.
  • KALENIČ, J. I. Chudožestvennyj tekst na zanjatijach po russkomu jazyku.. Hradec Králové, 2015. ISBN 978-80-7435-621-6.
  • Kulibina, N. V. Začem, što i kak čita´t na uroke. S. Petěrburg, 2001. ISBN 5-86547-082-05.
  • KYLOUŠKOVÁ, H. Jak využít literární text ve výuce cizích jazyků.. Brno, Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4.
  • LEDERBUCHOVÁ, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. II.. Plzeň, Vydavatelství ZČU, 1997. ISBN 80-7082-364-X.
  • TRÁVNÍČEK, J. Česká čtenářská republika. Praha, 2017.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr