Vyučující
|
-
Černý Stanislav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Cíle práce s literárním textem na ZŠ: 1) interkulturní poznání, 2) jazykový rozvoj, 2) osobnostní rozvoj. 2. Čtenářská gramotnost a podpora čtení. Dětský čtenář. 3. Domácí a terénní četba. Čtenářské dílny. 4. Od čtení s překladem ke čtení s porozuměním až k interpretaci uměleckého textu. 5. Literární kánon. Práce s klíčovými úryvky. 6. Zkoumavé čtení. Kniha jako estetický artefakt. Paratext. 7. Zážitkové čtení. Umělecký text jako zdroj estetického a smyslového obohacení, rozvoje emocionality, představivosti, fantazie, obrazného myšlení, empatie. Literární text jako příležitost k rozvoji klíčových kompetencí. 8. Oborové čtení. 9. Způsoby vizualizace informací z textu (Vennův diagram, asociogram, T-diagram, V-CH-D, dramatizace, užívání ikon a schémat atd.). 10. Transformace literárního textu v edukaci (adaptace, dramatizace, ilustrace, book-trailer, komix, storrytelling atd.). 11. Kvantitativní metody zkoumání v aplikaci na literární text. 12. Čtení a tvůrčí psaní. 13. Shrnutí, panelová diskuse s případnými hosty, burza nápadů, literární dílna.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Demonstrace dovedností, Samostudium literatury, Seminář
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat pojmy a termíny užívané v literární vědě |
podat přehled vývoje ruské literatury |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat literární text z hlediska kompozice, syžetu, chronotopu, výrazových prostředků |
samostatně interpretovat text |
porozumět hlavním myšlenkám v textu obsažených |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit základní modely interpretace |
vystihnout cíle práce s uměleckým textem ve výuce RJ na UŠ |
rozlišit analýzu, interpretaci a didaktickou aplikaci uměleckého textu |
vysvětlit, co je to čtenářská gramotnost |
popsat jednotlivé druhy čtení |
Odborné dovednosti |
---|
číst texty v originále (částečně s použitím slovníku) |
analyzovat a interpretovat literární text |
vybrat umělecký text z různých období ruské literatury vhodný pro výuku RJ na ZŠ |
vytvořit k textu takové úkoly, které naplňují různé cíle práce s textem a typy čtení |
používat pro navnímání textů různé metody včetně vizualizace informací |
zorganizovat čtenářskou dílnu |
motivovat žáky ke čtení |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Vzájemné hodnocení studentů, |
Formativní hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Učíme se příběhem II. Pracovní sešit.. Praha, Nová škola, o.p.s., 2021.
-
Učíme se příběhem II. Program pro 6. a 7. ročník.. Praha, Nová škola, o.p.s., 2021.
-
Isajev, S. G. Literaturno-chudožestvennyje maski: teorija i poetika. Naučnoje izdanije.. Sankt-Peterburg: Dmitrij Bulanin, 2012. ISBN 978-5-86007-712-6.
-
KALENIČ, J. I. Chudožestvennyj tekst na zanjatijach po russkomu jazyku.. Hradec Králové, 2015. ISBN 978-80-7435-621-6.
-
Kulibina, N. V. Začem, što i kak čita´t na uroke. S. Petěrburg, 2001. ISBN 5-86547-082-05.
-
KYLOUŠKOVÁ, H. Jak využít literární text ve výuce cizích jazyků.. Brno, Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4.
-
LEDERBUCHOVÁ, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. II.. Plzeň, Vydavatelství ZČU, 1997. ISBN 80-7082-364-X.
-
TRÁVNÍČEK, J. Česká čtenářská republika. Praha, 2017.
|