Předmět: Jazykový obraz světa

« Zpět
Název předmětu Jazykový obraz světa
Kód předmětu KRF/JOS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
  • Černý Stanislav, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Teorie lingvokulturologie. 2. Interkulturalita a monokulturalita. Kulturocentrismus a etnocentrismus. Komparativní interkulturní přístup na konkrétních příkladech. 3. "Jazykový obraz světa" (vznik termínu, lingvistické a kulturologické školy, které rozpracovávají teorii jazykového obrazu světa, kritika této teorie). 4. Teorie "jazykové osobnosti". "Jazyková osobnost" a "národní mentalita". 5. "Jazykový obraz světa". Rusko-česká srovnávací analýza vybraného lexikálního materiálu. 6. Modely kultury a jazykové vyjádření určitých kulturních preferencí (individuální x kolektivní, univerzální x partikulární, implicitní x explicitní, formální x neformální, difúzní x specifický, vztah k moci, vztah k přírodě, vztah k času a prostoru atd.). 7. Metodologie zkoumání jazykových obrazů světa. 8. Práce s Asociativním slovníkem ruského jazyka, práce s Asociativním slovníkem slovanských jazyků. 9. Základy frazeologie, ustálené výrazy v interkulturním kontextu. 10. Práce se specifickými ("národními") okruhy lexikální slovní zásoby. 11. Sémantická analýza lidové slovesnosti, včetně současného internetového folklóru, a precedentních textů. 12. Prvky "jazykového obrazu světa" v současné národní publicistice. Stereotyp a sebeironie.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat jazykové roviny ruštiny, zejména rovinu lexikální
Odborné dovednosti
komunikovat v ruštině na úrovni B2
číst texty v ruském originále
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vystihnout klíčové termíny daného předmětu
popsat základy frazeologie
Odborné dovednosti
pracovat s asociativním slovníkem
provést lingvokulturologickou analýzu originálního textu
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Projektová výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Výstupní projekt,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • APRESJAN, J. D. Jazykovaja kartina mira i sistemnaja leksikografija.. Moskva: Jazyki slavjanskich kuľtur, 2006. ISBN 978-5-9551-0135-4.
  • BARTMIŃSKI, J. Jazyk v kontextu kultury. Dvanáct statí z lublinské kognitivní etnolingvstiky.. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 9788024628837.
  • KARAULOV, J. N. Russkij jazyk i jazykovaja ličnosť.. Moskva: Izdatěľstvo LKI, 2004. ISBN 978-5-382-01071-7.
  • Kovšova, M. L. Lingvokul'turologičeskije issledovanija: jazyk lingvokul'turologii: teorija vs. empiria. Moskva, URSS, 2016. ISBN 978-5-9710-3581-7.
  • KOVŠOVA, M.L. Lingvokul'turologičeskije issledovanija: jazyk lingvokul'turologii: teorija vs. empirija. Moskva: URSS, 2016. ISBN 978-5-9710-3581-7.
  • MASLOVA, V. A. Lingvokulturologija. Moskva: Izdatěľskij centr ?Akaděmija?, 2001. ISBN 5-7695-0745-4.
  • PEŠKOVÁ, M., KUBÍKOVÁ, K. Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce jazyků.. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2016. ISBN 978-80-261-0666-1.
  • SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, L., VAŇKOVÁ, I., WIENDL, J. Lidský život a každodennost v jazyce.. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy,, 2016. ISBN 978-80-7308-703-.
  • SCHWARZ-FRIESEL, Monika. Úvod do kognitivní lingvistiky. Praha: Dauphin, 2009. ISBN 978-80-7272-155-9.
  • STĚPANOVA, L., MALINSKI, T., MOKIJENKO, V. . Russkaja frazeologija dlja čechov. . Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995. ISBN 80-7067-505-5.
  • STĚPANOVÁ, L., SVAŠKOVÁ, M., ARCHANGEĽSKAJA, T.  Obraz čeloveka vo frazeologii =: Člověk ve frazeologii: rusko-česko-polský frazeologický slovník: výkladový slovník, tezaurus. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci,, 2016. ISBN 978-80-244-4931-9.
  • VAŇKOVÁ, I. . Co na srdci, to na jazyku: kapitoly z kognitivní lingvistiky.. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0919-3.
  • VAŇKOVÁ, I. Nádoba plná řeči. (Člověk, řeč a přirozený svět.). Praha: Nakladatelství Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1122-8.
  • VAŇKOVÁ, I., VODRÁŽKOVÁ, V., ZBOŘILOVÁ, R. Horizonty kognitivně-kulturní lingvistiky: schémata a stereotypy v mluvených a znakových jazycích.. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2017. ISBN 978-80-7308-727-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr