Vyučující
|
-
Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
-
Černý Stanislav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Teorie lingvokulturologie. 2. Interkulturalita a monokulturalita. Kulturocentrismus a etnocentrismus. Komparativní interkulturní přístup na konkrétních příkladech. 3. "Jazykový obraz světa" (vznik termínu, lingvistické a kulturologické školy, které rozpracovávají teorii jazykového obrazu světa, kritika této teorie). 4. Teorie "jazykové osobnosti". "Jazyková osobnost" a "národní mentalita". 5. "Jazykový obraz světa". Rusko-česká srovnávací analýza vybraného lexikálního materiálu. 6. Modely kultury a jazykové vyjádření určitých kulturních preferencí (individuální x kolektivní, univerzální x partikulární, implicitní x explicitní, formální x neformální, difúzní x specifický, vztah k moci, vztah k přírodě, vztah k času a prostoru atd.). 7. Metodologie zkoumání jazykových obrazů světa. 8. Práce s Asociativním slovníkem ruského jazyka, práce s Asociativním slovníkem slovanských jazyků. 9. Základy frazeologie, ustálené výrazy v interkulturním kontextu. 10. Práce se specifickými ("národními") okruhy lexikální slovní zásoby. 11. Sémantická analýza lidové slovesnosti, včetně současného internetového folklóru, a precedentních textů. 12. Prvky "jazykového obrazu světa" v současné národní publicistice. Stereotyp a sebeironie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat jazykové roviny ruštiny, zejména rovinu lexikální |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat v ruštině na úrovni B2 |
číst texty v ruském originále |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vystihnout klíčové termíny daného předmětu |
popsat základy frazeologie |
Odborné dovednosti |
---|
pracovat s asociativním slovníkem |
provést lingvokulturologickou analýzu originálního textu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Projektová výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Výstupní projekt, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Skupinová prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
APRESJAN, J. D. Jazykovaja kartina mira i sistemnaja leksikografija.. Moskva: Jazyki slavjanskich kuľtur, 2006. ISBN 978-5-9551-0135-4.
-
BARTMIŃSKI, J. Jazyk v kontextu kultury. Dvanáct statí z lublinské kognitivní etnolingvstiky.. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 9788024628837.
-
KARAULOV, J. N. Russkij jazyk i jazykovaja ličnosť.. Moskva: Izdatěľstvo LKI, 2004. ISBN 978-5-382-01071-7.
-
Kovšova, M. L. Lingvokul'turologičeskije issledovanija: jazyk lingvokul'turologii: teorija vs. empiria. Moskva, URSS, 2016. ISBN 978-5-9710-3581-7.
-
KOVŠOVA, M.L. Lingvokul'turologičeskije issledovanija: jazyk lingvokul'turologii: teorija vs. empirija. Moskva: URSS, 2016. ISBN 978-5-9710-3581-7.
-
MASLOVA, V. A. Lingvokulturologija. Moskva: Izdatěľskij centr ?Akaděmija?, 2001. ISBN 5-7695-0745-4.
-
PEŠKOVÁ, M., KUBÍKOVÁ, K. Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce jazyků.. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2016. ISBN 978-80-261-0666-1.
-
SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, L., VAŇKOVÁ, I., WIENDL, J. Lidský život a každodennost v jazyce.. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy,, 2016. ISBN 978-80-7308-703-.
-
SCHWARZ-FRIESEL, Monika. Úvod do kognitivní lingvistiky. Praha: Dauphin, 2009. ISBN 978-80-7272-155-9.
-
STĚPANOVA, L., MALINSKI, T., MOKIJENKO, V. . Russkaja frazeologija dlja čechov. . Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995. ISBN 80-7067-505-5.
-
STĚPANOVÁ, L., SVAŠKOVÁ, M., ARCHANGEĽSKAJA, T. Obraz čeloveka vo frazeologii =: Člověk ve frazeologii: rusko-česko-polský frazeologický slovník: výkladový slovník, tezaurus. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci,, 2016. ISBN 978-80-244-4931-9.
-
VAŇKOVÁ, I. . Co na srdci, to na jazyku: kapitoly z kognitivní lingvistiky.. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0919-3.
-
VAŇKOVÁ, I. Nádoba plná řeči. (Člověk, řeč a přirozený svět.). Praha: Nakladatelství Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1122-8.
-
VAŇKOVÁ, I., VODRÁŽKOVÁ, V., ZBOŘILOVÁ, R. Horizonty kognitivně-kulturní lingvistiky: schémata a stereotypy v mluvených a znakových jazycích.. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2017. ISBN 978-80-7308-727-2.
|