Course: The Linguistic Image of The World

« Back
Course title The Linguistic Image of The World
Course code KRF/JOS
Organizational form of instruction Seminary
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
  • Černý Stanislav, Mgr. Ph.D.
Course content
1. Theory of lingvoculturologie. 2. Monoculturalita Interculturalita. Kulturocentrismus and ethnocentrism. 3. " Language " (the image of the world, by linguistic and theory language world view, criticism of this theory). 4. The theory of personality. " Language personality " and " national mentality ". 5. " Language of the world ". Russia - Czech lexical comparative analysis of the selected material. 6. The language models and certain cultural preferences (individual x particular, universal, implicit, explicit, formal x specific relationship to diffuse power relationship to nature, relationship to time and space, etc.). 7. The language of the world. 8. Work with dictionary of Russian language, dictionary of slovac languages. 9. The phraseology, settled in intercultural context.

Learning activities and teaching methods
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 20 hours per semester
  • Team project (50/number of students) - 10 hours per semester
prerequisite
Knowledge
describe the language levels of Russian, especially the lexical level
Skills
communicate in Russian at B2 level
read texts in the Russian original
Competences
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
describe the key terms of the subject
describe the basics of phraseology
Skills
work with an associative dictionary
perform a linguo-cultural analysis of the original text
Competences
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Seminar
Multimedia supported teaching
Self-study of literature
Skills
Seminar
Competences
Project-based instruction
assessment methods
Knowledge
Project
Seminar work
Skills
Skills demonstration during practicum
Project
Seminar work
Competences
Continuous assessment
Group presentation at a seminar
Recommended literature
  • APRESJAN, J. D. Jazykovaja kartina mira i sistemnaja leksikografija.. Moskva: Jazyki slavjanskich kuľtur, 2006. ISBN 978-5-9551-0135-4.
  • BARTMIŃSKI, J. Jazyk v kontextu kultury. Dvanáct statí z lublinské kognitivní etnolingvstiky.. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 9788024628837.
  • KARAULOV, J. N. Russkij jazyk i jazykovaja ličnosť.. Moskva: Izdatěľstvo LKI, 2004. ISBN 978-5-382-01071-7.
  • Kovšova, M. L. Lingvokul'turologičeskije issledovanija: jazyk lingvokul'turologii: teorija vs. empiria. Moskva, URSS, 2016. ISBN 978-5-9710-3581-7.
  • KOVŠOVA, M.L. Lingvokul'turologičeskije issledovanija: jazyk lingvokul'turologii: teorija vs. empirija. Moskva: URSS, 2016. ISBN 978-5-9710-3581-7.
  • MASLOVA, V. A. Lingvokulturologija. Moskva: Izdatěľskij centr ?Akaděmija?, 2001. ISBN 5-7695-0745-4.
  • PEŠKOVÁ, M., KUBÍKOVÁ, K. Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce jazyků.. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2016. ISBN 978-80-261-0666-1.
  • SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, L., VAŇKOVÁ, I., WIENDL, J. Lidský život a každodennost v jazyce.. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy,, 2016. ISBN 978-80-7308-703-.
  • SCHWARZ-FRIESEL, Monika. Úvod do kognitivní lingvistiky. Praha: Dauphin, 2009. ISBN 978-80-7272-155-9.
  • STĚPANOVA, L., MALINSKI, T., MOKIJENKO, V. . Russkaja frazeologija dlja čechov. . Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995. ISBN 80-7067-505-5.
  • STĚPANOVÁ, L., SVAŠKOVÁ, M., ARCHANGEĽSKAJA, T.  Obraz čeloveka vo frazeologii =: Člověk ve frazeologii: rusko-česko-polský frazeologický slovník: výkladový slovník, tezaurus. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci,, 2016. ISBN 978-80-244-4931-9.
  • VAŇKOVÁ, I. . Co na srdci, to na jazyku: kapitoly z kognitivní lingvistiky.. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0919-3.
  • VAŇKOVÁ, I. Nádoba plná řeči. (Člověk, řeč a přirozený svět.). Praha: Nakladatelství Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1122-8.
  • VAŇKOVÁ, I., VODRÁŽKOVÁ, V., ZBOŘILOVÁ, R. Horizonty kognitivně-kulturní lingvistiky: schémata a stereotypy v mluvených a znakových jazycích.. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2017. ISBN 978-80-7308-727-2.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester