Vyučující
|
-
Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvodní workshop. Diskuse nad aktuálními tématy ruské kultury a společnosti. Teorie a praxe projektového řízení. Sestavení týmů. Rozdělení rolí. 2. Výběr konkrétního tématu ke zpracování jednotlivými skupinami. Sestavení harmonogramu. Interkulturní výchova. Příklady funkční multikulturní společnosti 3. Definice mezipředmětových vztahů a interdisciplinárních otázek v řešeném tématu. 4. Stanovení podoby výstupu. 5.-9. Práce skupin v terénu s průběžnou kontrolou vyučujícího. 10. Veřejná prezentace výstupu. 11. Závěrečný workshop evaluace projektů. 12. Společná kontrola hesel sestavených pro Wikipedii.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Seminář, Exkurze, výuka v terénu
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 18 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 12 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
podat základní informace o Ruské federaci včetně historie |
Odborné dovednosti |
---|
rozvíjet všechny řečové dovednosti na úrovni B2 |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v aktuálních tendencích ruské kultury v širším pozadí |
popsat napojení oboru ruského jazyka na jiné disciplíny (mezipředmětové vztahy a průřezová témata) |
Odborné dovednosti |
---|
ovládat pravidla projektového řízení |
zapojit se do práce týmu |
prezentovat výsledky společné práce |
získávat informace z různých zdrojů, vyhodnotit je, porovnat a shrnout |
vypracovat v české nebo ruské Wikipedii heslo týkající se ruské kultury |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Skupinová konzultace, |
Kooperativní výuka, |
Skupinová výuka, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Samostatná práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
E-learning, |
Obecné způsobilosti |
---|
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Výstupní projekt, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Doporučená literatura
|
-
Cudlín, K.. [et al.]. Viděno devíti. Fotografie z Ruska. Praha : Kant, 2014. ISBN 978-80-7437-124-0.
-
Demjančuková, D. (ed). Ruská kultura 20. století.. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2008. ISBN 978-80-7043-753-7.
-
DOLEŽAL, Jan a kol. Projektový management. Praha: Grada Publishing, 2023. ISBN 978-80-271-3619-3.
-
Drápelová, G. P.. [et al.]. Kulturní, duchovní a etnické kořeny Ruska : portréty. Červený Kostelec : Pavel Mervart, 2009. ISBN 978-80-86818-43-6.
-
Figes, Orlando. Natašin tanec : kulturní dějiny Ruska. Vyd. 1. Praha : Beta - Pavel Dobrovský, 2004. ISBN 80-7306-162-7.
-
Glanc, T. Videnije russkich avangardov. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-778-X.
-
Glanc, Tomáš. Souostroví Rusko : ikony postsovětské kultury. Vyd. 1. Praha : Revolver Revue, 2011. ISBN 978-80-87037-40-9.
-
JUST, Jiří. 15 let v Rusku. Brno: BizBooks, 2022. ISBN 978-80-265-1099-4.
-
Kratochvílová, J. Teorie a praxe projektové výuky.. Brno : Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80- 210-4142-0.
-
Nykl, H. Náboženství v ruské kultuře. Červený Kostelec : Pavel Mervar, 2013. ISBN 978-80-7465-078-9.
-
Pančenko, A. M. Metamorfózy ruské kultury : sborník statí a esejů.. Červený Kostelec : Pavel Mervart, 2012. ISBN 978-80-7465-007.
-
Putna, M. C. Obrazy z kulturních dějin ruské religiozity. Praha : Vyšehrad, 2015. ISBN 978-80-7429-534-8.
-
ROHLÍKOVÁ, Lucie a VEJVODOVÁ, Jana. Vyučovací metody na vysoké škole. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4152-.
-
Ryčlová, Ivana. Ruské dilema = Russkaja dilemma : společenské zlo v kontextu osudů tvůrčích osobností Ruska. 1. vyd. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2006. ISBN 80-7325-063-2.
-
VIŠNJAKOVA, Ol?ga. Problémy interakce jazyka, literatury a kultury: nové směry výzkumu: kolektivní monografie = Problems of language, lliterature and culture linteraction: new trends of the research: edited book = Problemy vzaimodejstvija jazyka, literatury i kul?tury: novyje napravlenija issledovanija: kollektivnaja monografija = Probleme der Interaktion von Sprache, Literatur und Kultur: neue Forschungsrichtungen: kollektive Monographie.. Plzeň: Západočeská univerzita, 2020. ISBN 978-80-261-0983-9.
|