Course: Class observation - masters

« Back
Course title Class observation - masters
Course code KRF/NAPNS
Organizational form of instruction Lesson
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
Course content
Students observe 5 lessons of their subject (Russian), apply elementary skills obtained during the theoretical courses. Every observed class is analyzed with its teacher.

Learning activities and teaching methods
Collaborative instruction, Discussion, Internship, Clinical practice under supervision, Practicum
  • Practical training (number of hours) - 5 hours per semester
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 40 hours per semester
prerequisite
Knowledge
understand the new paradigm of pedagogy in the process of transformation changes in the Czech Republic
describe the development of foreign language teaching
specify the role of a foreign language teacher at secondary school
distinguish basic approaches in foreign language teaching
identify current trends in Russian language teaching
define all factors affecting foreign language teaching
Skills
evaluate the strengths and weaknesses of foreign teaching (classmate in "micro-outcomes" at the didactics seminars)
Competences
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
describe the parameters and initial conditions of the teaching process
Skills
classify teacher and pupil activities during class
discuss the course of the visited hours
reflect on observation practice in a professional, generally didactic and pedagogical context
fill in an observation record
Competences
N/A
teaching methods
Knowledge
Practicum
Internship
Clinical practice under supervision
Collaborative instruction
Discussion
Skills
Clinical practice under supervision
Internship
Collaborative instruction
assessment methods
Knowledge
Portfolio
Seminar work
Skills
Seminar work
Recommended literature
  • AKIŠKINA, A. A., KAGAN, O. E. Učimsja učiť. Dlja prepodavatelja russkogo jazyka kak inostrannogo. Moskva, 2012. ISBN 978-5-88337-044-0.
  • BUREŠOVÁ, B. Ruský jazyk. In Pedagogická praxe v primární škole. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
  • Hendrich, J. Didaktika CJ. Praha, 1988.
  • Janíková, Věra. Výuka cizích jazyků. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3512-2.
  • KEPKA, J., ed. Pedagogická praxe na základní a střední škole.. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
  • NEDOMOVÁ, Z., VLHOVÁ, K. Metodika výuky ruského jazyka na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe ? náměty pro začínajícího učitele.. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2010. ISBN 978-80-7368-890-5.
  • NEDOMOVÁ, Z., VLHOVÁ, K. Metodika výuky ruského jazyka na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe ? náměty pro začínajícího učitele.. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-890-5.
  • Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • PURM, R., JELÍNEK, S., VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka: vybrané kapitoly.. Hradec Králové : Gaudeamu, 2003. ISBN 80-7041-174-0.
  • Rys, S. Hospitace v pedagogické praxi. Praha, 1975.
  • RYS, S. Příprava učitele na vyučování.. Praha, 1979.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester