Vyučující
|
-
Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Příprava na praxi. Rozbor hospitačního protokolu - dokumentační záznam, kriteriální záznam. Uplatnění metodiky 3A při náslechové praxi ve výuce ruského jazyka. 2. Logistická organizace praxe. Náležité chování na praxi. 3. Analýza hodiny virtuální hospitace. Cvičné vyplnění hospitačního protokolu. 4. Realizace 5 náslechových hodin s bezprostřední reflexí s provázejícím učitelem, oborovým didaktikem a ve vrstevnické skupině. 5. Celková reflexe praxí. Vyhodnocený hospitačních protokolů. Kirkpatrickův model hodnocení. Shrnutí podnětů pro vlastní výuku
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Diskuse, Studijní praxe, Klinická praxe pod dohledem, Cvičení
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 5 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
porozumět novému paradigmatu pedagogiky v procesu transformačních změn v ČR |
popsat vývoj výuky cizích jazyků |
specifikovat roli učitele CJ na SŠ |
odlišit základní přístupy ve výuce CJ |
pojmenovat aktuální tendence ve výuce ruského jazyka |
definovat všechny faktory ovlivňující cizojazyčné vyučování |
Odborné dovednosti |
---|
vyhodnotit silné a slabé stránky cizí výuky (spolužáka při "mikrovýstupech" na seminářích oborové didaktiky) |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat parametry a výchozí podmínky vyučovacího procesu |
Odborné dovednosti |
---|
klasifikovat činnosti učitele a žáků během vyučování |
diskutovat o průběhu navštívené hodiny |
reflektovat náslechovou pedagogickou praxi v odborných, obecně didaktických a pedagogických souvislostech |
vyplnit hospitační záznam |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Studijní praxe, |
Klinická praxe pod dohledem, |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Portfolio, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Portfolio, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
AKIŠKINA, A. A., KAGAN, O. E. Učimsja učiť. Dlja prepodavatelja russkogo jazyka kak inostrannogo. Moskva, 2012. ISBN 978-5-88337-044-0.
-
BUREŠOVÁ, B. Ruský jazyk. In Pedagogická praxe v primární škole. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
-
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod.. Praha: Grada, 2015. ISBN 9788024734507.
-
Janíková, Věra. Výuka cizích jazyků. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3512-2.
-
KEPKA, J., ed. Pedagogická praxe na základní a střední škole.. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
-
NEDOMOVÁ, Z., VLHOVÁ, K. Metodika výuky ruského jazyka na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe ? náměty pro začínajícího učitele.. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-890-5.
-
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
PURM, R., JELÍNEK, S., VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka: vybrané kapitoly.. Hradec Králové : Gaudeamu, 2003. ISBN 80-7041-174-0.
-
Rys, S. Hospitace v pedagogické praxi. Praha, 1975.
-
RYS, S. Příprava učitele na vyučování.. Praha, 1979.
-
Slavík, J., Najvar, P., Janík, T. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Munipress, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
|