Předmět: Náslechová praxe SŠ - navazující

« Zpět
Název předmětu Náslechová praxe SŠ - navazující
Kód předmětu KRF/NASPN
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Příprava na praxi. Rozbor hospitačního protokolu - dokumentační záznam, kriteriální záznam. Uplatnění metodiky 3A při náslechové praxi ve výuce ruského jazyka. 2. Logistická organizace praxe. Náležité chování na praxi. 3. Analýza hodiny virtuální hospitace. Cvičné vyplnění hospitačního protokolu. 4. Realizace 5 náslechových hodin s bezprostřední reflexí s provázejícím učitelem, oborovým didaktikem a ve vrstevnické skupině. 5. Celková reflexe praxí. Vyhodnocený hospitačních protokolů. Kirkpatrickův model hodnocení. Shrnutí podnětů pro vlastní výuku

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Diskuse, Studijní praxe, Klinická praxe pod dohledem, Cvičení
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 5 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
porozumět novému paradigmatu pedagogiky v procesu transformačních změn v ČR
popsat vývoj výuky cizích jazyků
specifikovat roli učitele CJ na SŠ
odlišit základní přístupy ve výuce CJ
pojmenovat aktuální tendence ve výuce ruského jazyka
definovat všechny faktory ovlivňující cizojazyčné vyučování
Odborné dovednosti
vyhodnotit silné a slabé stránky cizí výuky (spolužáka při "mikrovýstupech" na seminářích oborové didaktiky)
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat parametry a výchozí podmínky vyučovacího procesu
Odborné dovednosti
klasifikovat činnosti učitele a žáků během vyučování
diskutovat o průběhu navštívené hodiny
reflektovat náslechovou pedagogickou praxi v odborných, obecně didaktických a pedagogických souvislostech
vyplnit hospitační záznam
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Studijní praxe,
Klinická praxe pod dohledem,
Skupinová výuka,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Skupinová výuka,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • AKIŠKINA, A. A., KAGAN, O. E. Učimsja učiť. Dlja prepodavatelja russkogo jazyka kak inostrannogo. Moskva, 2012. ISBN 978-5-88337-044-0.
  • BUREŠOVÁ, B. Ruský jazyk. In Pedagogická praxe v primární škole. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
  • ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod.. Praha: Grada, 2015. ISBN 9788024734507.
  • Janíková, Věra. Výuka cizích jazyků. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3512-2.
  • KEPKA, J., ed. Pedagogická praxe na základní a střední škole.. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
  • NEDOMOVÁ, Z., VLHOVÁ, K. Metodika výuky ruského jazyka na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe ? náměty pro začínajícího učitele.. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-890-5.
  • Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • PURM, R., JELÍNEK, S., VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka: vybrané kapitoly.. Hradec Králové : Gaudeamu, 2003. ISBN 80-7041-174-0.
  • Rys, S. Hospitace v pedagogické praxi. Praha, 1975.
  • RYS, S. Příprava učitele na vyučování.. Praha, 1979.
  • Slavík, J., Najvar, P., Janík, T. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Munipress, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr