Předmět: Náslechová praxe

« Zpět
Název předmětu Náslechová praxe
Kód předmětu KRF/NASPX
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Student hospituje v 5 vyučovacích hodinách svého aprobačního předmětu (RJ), aplikuje poznatky a základní dovednosti získané v teoretických předmětech. Ke každé hospitované hodině náleží její rozbor s cvičným učitelem.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Diskuse, Studijní praxe, Klinická praxe pod dohledem, Cvičení
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 5 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
porozumět novému paradigmatu pedagogiky v procesu transformačních změn v ČR
popsat vývoj výuky cizích jazyků
specifikovat roli učitele CJ na ZŠ
odlišit základní přístupy ve výuce CJ
pojmenovat aktuální tendence ve výuce ruského jazyka
definovat všechny faktory ovlivňující cizojazyčné vyučování
Odborné dovednosti
vyhodnotit silné a slabé stránky cizí výuky (spolužáka při "mikrovýstupech" na seminářích oborové didaktiky)
Obecné způsobilosti
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat parametry a výchozí podmínky vyučovacího procesu
Odborné dovednosti
klasifikovat činnosti učitele a žáků během vyučování
vyplnit hospitační záznam
diskutovat o průběhu navštívené hodiny
reflektovat náslechovou pedagogickou praxi v odborných, obecně didaktických a pedagogických souvislostech
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Studijní praxe,
Klinická praxe pod dohledem,
Skupinová výuka,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Studijní praxe,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Studijní praxe,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Sebehodnocení,
Vzájemné hodnocení studentů,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • AKIŠKINA, A. A., KAGAN, O. E. Učimsja učiť. Dlja prepodavatelja russkogo jazyka kak inostrannogo. Moskva, 2012. ISBN 978-5-88337-044-0.
  • BUREŠOVÁ, B. Ruský jazyk. In Pedagogická praxe v primární škole. Plzeň, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
  • Hendrich, J. Didaktika CJ. Praha, 1988.
  • Janíková, Věra. Výuka cizích jazyků. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3512-2.
  • Jelínek, S. Didaktika RJ. Praha, 1991.
  • KEPKA, J. Pedagogická praxe na základní a střední škole.. Plzeň, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
  • NEDOMOVÁ, Z., VLHOVÁ, K. Metodika výuky ruského jazyka na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe ? náměty pro začínajícího učitele.. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-890-5.
  • Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • PURM, R., JELÍNEK, S., VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka: vybrané kapitoly.. Hradec Králové, 2003. ISBN 80-7041-174-0.
  • Rys, S. Hospitace v pedagogické praxi. Praha, 1975.
  • RYS, S. Příprava učitele na vyučování.. Praha, 1979.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr