Vyučující
|
-
Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Didaktika cizího jako věda. 2. Věčné a aktuální otázky didaktiky cizího jazyka. 3. Hlavní činitelé cizojazyčného vyučování-učení se. Nároky na učitele cizího jazyka. 4. a 5. Základy metodiky výuky jazykových prostředků. Jazyk a řeč ve výuce CJ .6. a 7. Základy metodiky výuky řečových dovedností: čtení, psaní, mluvení, poslech, mediace. 8. Komunikativní metoda ve výuce CJ. Interkulturní komunikační kompetence. 9. Analýza učebnic pro výuku ruského jazyka. Práce s metodickou příručkou. 10. Typologie žáků. Motivace. Hodnocení. Nové přístupy: Task-Based Instruction, Content-Based Language Instruction, Student-Centered Approaches. 11. Plánování, průběh a evaluace vyučovací jednotky. 12.Výuka ruského jazyka a neformální vzdělávání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Skupinová výuka, Diskuse, Samostudium literatury, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat základní termíny pedagogik, obecné a vývojové psychologie |
popsat gramatický systém ruského jazyka |
Odborné dovednosti |
---|
používat ruský jazyk ve všech řečových dovednostech na úrovni B2 |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat základní kontext výuky cizích jazyků |
určit základní strukturu oboru výuky cizích jazyků (řečové dovednosti a jazykové plány) |
vystihnout základní pravidla řízení cizojazyčné výuky ve školní třídě nebo v zájmovém vzdělávání |
vyjmenovat dostupné učební pomůcky pro výuku cizího jazyka |
Odborné dovednosti |
---|
vyhodnotit modelovou aktivitu v cizojazyčném vyučování |
představit odborný článek z oborové didaktiky před skupinou |
na základě reflexe rozpoznat motivující a demotivující prvky v jazykové výuce |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Skupinová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
AKIŠKINA, A. A., KAGAN, O. E. Učimsja učiť. Dlja prepodavatelja russkogo jazyka kak inostrannogo. Moskva, 2012. ISBN 978-5-88337-044-0.
-
Buttner, Amy. 100 aktivit, her a učebních strategií ve výuce cizích jazyků : praktické návody, jak zpříjemnit výuku studentům i sobě. 1. vyd. Brno : Edika, 2013. ISBN 978-80-266-0203-3.
-
Council of Europe. Common European framework of reference for languages: learning, teaching, assessment. Companion volume. Council of Europe Publishing. 2020.
-
Council of Europe. Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2002.
-
HENDRICH, J. Didaktika cizích jazyků: Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult.. Praha, 1988.
-
JANÍKOVÁ, V. Mnohojazyčnost a didaktika cizích jazyků.. Brno, 2013. ISBN 978-80-210-6683-0.
-
Janíková, Věra. Výuka cizích jazyků. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3512-2.
-
KLINKA, T. a kol. Interdisciplinarita ve výuce jazyků. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4955-.
-
KOTRBA, Tomáš a LACINA, Lubor. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1.
-
NEČASOVÁ, P., PODHAJSKÁ, E. Činnostní pojetí vyučování cizím jazykům.. Praha, 2006. ISBN 80-7290-281-4.
-
Petriková, A., Kuprina, T., Gallo, J. Vvedennie v didaktiku i mežkul´turnuju kommunikaciju. Prešov: Filozofická fakulta, 2013. ISBN 978-80-555-9766-8.
-
ROZBOUDOVÁ, Lenka a KONEČNÝ, Jakub. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: izbrannyje aspekty obučenija russkomu jazyku v češskoj obrazovatel?noj srede = Moderní didaktika ruštiny jako dalšího cizího jazyka: vybrané aspekty výuky ruštiny v českém vzdělávacím prostředí.. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-5075-3.
-
ROZBOUDOVÁ, Lenka a KONEČNÝ, Jakub. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: jazykovyje sredstva = Moderní didaktika ruštiny jako dalšího cizího jazyka: jazykové prostředky.. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-4277-2.
-
ROZBOUDOVÁ, Lenka. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: rečevyje umenija = Moderní didaktika ruštiny jako dalšího cizího jazyka: řečové dovednosti.. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4635-0.
-
SOORAAR, N., ZAMKOVSKAJA, N. Interaktivnyje metody prepodavnija.. Sankt-Peterburg, 2004. ISBN 5-86547-318-2.
-
Svetlana V. Nuss, Cynthia L. Martin. Student-Centered Approaches to Russian Language Teaching: Insights, Strategies, and Adaptations. Routledge, 2022. ISBN 9781032266626.
-
Svetlana V. Nuss, Wendy Whitehead Martelle. Task-Based Instruction for Teaching Russian as a Foreign Language. Routledge, 2022. ISBN 9780367704438.
|