Předmět: Propedeutika didaktiky cizích jazyků

« Zpět
Název předmětu Propedeutika didaktiky cizích jazyků
Kód předmětu KRF/PDCJ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Didaktika cizího jako věda. 2. Věčné a aktuální otázky didaktiky cizího jazyka. 3. Hlavní činitelé cizojazyčného vyučování-učení se. Nároky na učitele cizího jazyka. 4. a 5. Základy metodiky výuky jazykových prostředků. Jazyk a řeč ve výuce CJ .6. a 7. Základy metodiky výuky řečových dovedností: čtení, psaní, mluvení, poslech, mediace. 8. Komunikativní metoda ve výuce CJ. Interkulturní komunikační kompetence. 9. Analýza učebnic pro výuku ruského jazyka. Práce s metodickou příručkou. 10. Typologie žáků. Motivace. Hodnocení. Nové přístupy: Task-Based Instruction, Content-Based Language Instruction, Student-Centered Approaches. 11. Plánování, průběh a evaluace vyučovací jednotky. 12.Výuka ruského jazyka a neformální vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Skupinová výuka, Diskuse, Samostudium literatury, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
definovat základní termíny pedagogik, obecné a vývojové psychologie
popsat gramatický systém ruského jazyka
Odborné dovednosti
používat ruský jazyk ve všech řečových dovednostech na úrovni B2
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat základní kontext výuky cizích jazyků
určit základní strukturu oboru výuky cizích jazyků (řečové dovednosti a jazykové plány)
vystihnout základní pravidla řízení cizojazyčné výuky ve školní třídě nebo v zájmovém vzdělávání
vyjmenovat dostupné učební pomůcky pro výuku cizího jazyka
Odborné dovednosti
vyhodnotit modelovou aktivitu v cizojazyčném vyučování
představit odborný článek z oborové didaktiky před skupinou
na základě reflexe rozpoznat motivující a demotivující prvky v jazykové výuce
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Skupinová výuka,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Diskuse,
Skupinová výuka,
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Vzájemné hodnocení studentů,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • AKIŠKINA, A. A., KAGAN, O. E. Učimsja učiť. Dlja prepodavatelja russkogo jazyka kak inostrannogo. Moskva, 2012. ISBN 978-5-88337-044-0.
  • Buttner, Amy. 100 aktivit, her a učebních strategií ve výuce cizích jazyků : praktické návody, jak zpříjemnit výuku studentům i sobě. 1. vyd. Brno : Edika, 2013. ISBN 978-80-266-0203-3.
  • Council of Europe. Common European framework of reference for languages: learning, teaching, assessment. Companion volume. Council of Europe Publishing. 2020.
  • Council of Europe. Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2002.
  • HENDRICH, J. Didaktika cizích jazyků: Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult.. Praha, 1988.
  • JANÍKOVÁ, V. Mnohojazyčnost a didaktika cizích jazyků.. Brno, 2013. ISBN 978-80-210-6683-0.
  • Janíková, Věra. Výuka cizích jazyků. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3512-2.
  • KLINKA, T. a kol. Interdisciplinarita ve výuce jazyků. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4955-.
  • KOTRBA, Tomáš a LACINA, Lubor. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1.
  • NEČASOVÁ, P., PODHAJSKÁ, E. Činnostní pojetí vyučování cizím jazykům.. Praha, 2006. ISBN 80-7290-281-4.
  • Petriková, A., Kuprina, T., Gallo, J. Vvedennie v didaktiku i mežkul´turnuju kommunikaciju. Prešov: Filozofická fakulta, 2013. ISBN 978-80-555-9766-8.
  • ROZBOUDOVÁ, Lenka a KONEČNÝ, Jakub. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: izbrannyje aspekty obučenija russkomu jazyku v češskoj obrazovatel?noj srede = Moderní didaktika ruštiny jako dalšího cizího jazyka: vybrané aspekty výuky ruštiny v českém vzdělávacím prostředí.. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-5075-3.
  • ROZBOUDOVÁ, Lenka a KONEČNÝ, Jakub. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: jazykovyje sredstva = Moderní didaktika ruštiny jako dalšího cizího jazyka: jazykové prostředky.. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-4277-2.
  • ROZBOUDOVÁ, Lenka. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: rečevyje umenija = Moderní didaktika ruštiny jako dalšího cizího jazyka: řečové dovednosti.. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4635-0.
  • SOORAAR, N., ZAMKOVSKAJA, N. Interaktivnyje metody prepodavnija.. Sankt-Peterburg, 2004. ISBN 5-86547-318-2.
  • Svetlana V. Nuss, Cynthia L. Martin. Student-Centered Approaches to Russian Language Teaching: Insights, Strategies, and Adaptations. Routledge, 2022. ISBN 9781032266626.
  • Svetlana V. Nuss, Wendy Whitehead Martelle. Task-Based Instruction for Teaching Russian as a Foreign Language. Routledge, 2022. ISBN 9780367704438.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr