Předmět: Praktický jazyk a reálie 2

« Zpět
Název předmětu Praktický jazyk a reálie 2
Kód předmětu KRF/PRAN2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Matoušek Martin, Kandid. filologických věd
  • Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Konkrétní obsah předmětu je částečně situačně proměnlivý a odvíjí se od aktuální společenské a politické situace v RF. Klíčová je reálnost a aktuálnost komunikačních okruhů. Praktický jazyk: 1. Vyhodnocení studia v 1. ročníku. Anketa: užití cizího jazyka o prázdninách. Reflexe účelu studia cizího jazyka (TBL). Osobní plán dalšího vlastního rozvoje. Metody čtení V-CH-D a I.N.S.E.R.T. 2. Práce s prekoncepty: zevnějšek a charakter člověka. Vyjádření prosby, omluvy, ujištění, váhání. Psaní přihlášky a žádosti. 3. Zevnějšek člověka. Vyjádření pochvaly. Brainwritting. Metoda kolaborativního psaní. 4. Zevnějšek člověka. Dress-code. Formální a neformální typ kultury. 5. Styl, móda, Odívání. Telekolaborativní projekt: interview na téma trendů v životní stylu s partnery ze zahraničí. 6. Charakter člověka - povahové rysy. Test: typologie dle senzorických preferencí a její uplatnění v učení. 7. Portrét a charakter v literatuře. Znalostní soutěž. 8. Charakterové rysy ve frazeologii - rusko-české srovnání. 9. Nemoci a péče o lidské zdraví. 10. U lékaře, odborná lékařská péče. Lidová medicína. Inscenační hry. 11. Lázeňská péče. Metoda vyprávění z různých časových rovin a z pozice různých mluvčí. 12. Poskytování první pomoci. Krizové situace. 13. Opakování. Evaluace aktivit. Formativní hodnocení. Individuální hodnocení výstupů z učení. Reálie: 1. Přehled informačních zdrojů. Metody kvantitativního a kvalitativního monitoringu českých médií ve vztahu k Rusku. Jazykové prostředky persvaze a propagandy. Fenomén labelizace. 2. Kdo je český rusista XXI století? Kdo je učitel ruského jazyka XXI století? Simulace televizní diskuse: potenciál rusistiky v interpretaci soudobých událostí. 3. Práce s mapou. Teorie mentálního mapování. 4. Utváření národní identity, analýza textu hymny (ruské, české, ukrajinské, běloruské a dalších) z hlediska identity a hodnot. 5. Systém (národních) hodnot, hodnoty jako jádro kultury, cibulový mode kultury, kultura jako ledovec, ruská kultura v typologii kultur. Sémantický rozbor oficiálních státnických projev z pohledu hodnot. 6. Základy imagologie. Autoimage, heteroimage, metaimage. Image státu. Brandy států. 7. Etnostereotypy. 8. Týdenní vedení interkulturního deníku. Reflexe a sdílení deníkových zápisků. Transformace interkulturních situací do didaktických cvičení. 9. Jazyk jako součást národní identity. Jazyková politika. Základy politické lingvistiky. Nástroj QuitaUp. 11. Sémantická a kvantitativní analýza vybraného aktuálního mediatextu. Řečový portrét vybrané osobnosti. 12. Prezentace vizualizace informací o vybraném interkulturním jevu (obrázky, asociogram, Vennův diagram, T-diagram, grafy, tabulky, piktogramy, infografiky apod.). 13. Reflexe posílení vlastní IKK. Otázka měření hladiny IKK - deskriptory.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Dialogická výuka, Demonstrace dovedností, Seminární výuka
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 15 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 5 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat vývoj ruské historie
podrobněji pojednat o gramatickém systému ruštiny, o jednotlivých slovních druzích a gramatických kategoriích
Odborné dovednosti
komunikovat v rámci všech řečových dovedností na úrovni B2.1 v rámci témat probíraných v předmětu KRF/PRAR a KRF/PRAR1
orientovat se v mapě RF
správně vyslovovat a intonovat v ruštině
vyhledávat informace v odborných časopisech. lingvistického i edukačního zaměření, ve slovnících a na lingvistických portálech
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
pojednat o gramatických a pravopisných jevech v návaznosti na látku probíranou v předmětu KRF/MOR1
charakterizovat jednotlivé etapy v historickém vývoji Ruska
pojednat o ruských kulturních institucích
vysvětlit aktuální postavení RF ve světě
definovat termíny, jako image, stereotyp, národní identita, Big-C Culture a small-c culture, precedentní jevy, interkulturní komunikace a mentální mapování
Odborné dovednosti
komunikovat v rámci všech řečových dovedností na úrovni B 2.2
vést a monolog, dialog a diskusi na konkrétní témata (člověk a jeho zevnějšek, charakterové vlastnosti, zdraví člověka a lékařská péče, lázeňství)
používat slovní zásobu k těmto tématům
psát texty na daná témata dle jazykové normy
provést rozbor textu v rámci doporučené tematické četby
využívat ruská masmédia k získávání informací a osvojování aktuální slovní zásoby
respektovat řečovou etiketu a etiketu chování ve vybraných situacích (tělesná kultura)
diskutovat nad aktuálními tématy týkajícími se Ruska a ruštiny, vyjádří vlastní názor
kriticky pracovat s různými zdroji
rozeznat riskantní zóny v interkulturní komunikaci a předcházet jim
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • Russkij jazyk. Encyklopedija.. Moskva, Ast-Press, 2020. ISBN 978-5-907126-47-3.
  • Akišina, A. A. Emocii i mnenija: vyraženije čuvstv v russkom jazyke: posobije po razvitiju russkoj ustnoj reči.. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2023. ISBN 978-5-88337-041-9.
  • Barnet, Vladimír. Ruština pro pokročilé. V nakl. Leda 2., upr. vyd. Voznice : Leda, 2007. ISBN 978-80-7335-104-5.
  • BÖHMER, Kristína et al.  S Rusmi o Rusku: 20 rozhovorov, ktoré vám pomôžu pochopiť súčasné Rusko.. Bratislava: N Press, 2022. ISBN 978-80-8230-133-8.
  • Council of Europe. Common European framework of reference for languages: learning, teaching, assessment. Companion volume. Council of Europe Publishing. 2020.
  • Council of Europe. Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2002.
  • Černjak, V. D., Sergeeva, E. V. Russkij jazyk i kul´tura reči.. Moskva, 2023. ISBN 978-5-406-10486-6.
  • Glazunova, O. I. Davajte govorit´ po-russki. Sankt-Peterburg, 2020. ISBN 978-5-907123-53-3.
  • IERMACHKOVA, Olga. Realii Rossii: učebnoje posobije. Čast? I [elektronický zdroj].. Brno: Tribun EU, 2021. ISBN 978-80-263-1642-.
  • IERMACHKOVA, Olga. Realii Rossii: učebnoje posobije. Čast? II [CD-ROM].. Brno: Tribun EU, 2022. ISBN 978-80-263-1716-6.
  • Il'jičeva, Ljudmila Jefimovna; Komarovskij, Vladimir Savel'jevič; Prorok, Vladimír. Rusko ve 21. století : politika, ekonomika, kultura. Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2013. ISBN 978-80-7380-436-7.
  • KARAS, Miroslav. A odkud bych asi tak byl?: Rusko očima zahraničního reportéra.. V Brně: CPress, 2021. ISBN 978-80-264-3854-.
  • kol. autorů. Tematický slovník: ruština.. V Brně: Lingea, 2023. ISBN 978-80-7508-635-8.
  • Krystýnková, J. Ruská textová cvičebnice. Brno, 1998.
  • LIU, Guoli, ed. a DRZEWIENIECKI, Joanna, ed. .  Russian studies, political science, and the philosophy of technology. Lanham: Lexington Books, 2022. ISBN 978-1-66690-635-.
  • Malyšev, G. G., Malyševa, N. G. O Rossiji i russkich. Moskva, 2021. ISBN 978-5-86547-605-4.
  • MARCHAND, Pascal. Atlas Ruska: kolos na hliněných nohou. V Brně: Lingea, 2022. ISBN 978-80-7508-747-8.
  • MIKEŠOVÁ, Jekatěrina. Sbornik tekstov i upražnenij po praktičeskomu russkomu jazyku dlja studentov 2-go kursa bakalavriata = Sborník textů a cvičení z praktického ruského jazyka pro 2. roč. bakalářského studia.. Olomouc: Universitet im. Palackogo v Olomouce. ISBN 978-80-244-5483-2.
  • Nekolová, Camutaliová, Vasilijeva-Lešková. Ruština (nejen) pro samouky + klíč + 3 CD. Praha, 2007. ISBN 978-80-7335-112-0.
  • Pešková, M. Reálie Ruska.. Plzeň : ZČU, 2008.
  • ROZBOUDOVÁ, Lenka, KONEČNÝ, Jakub a VICAIRE, Xenie. .  Ruština učitele ruštiny: jak správně vést hodinu ruštiny v ruštině.. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 978-80-7603-180-7.
  • Rykovská, Milena; Svobodová, Jiřina. Cvičebnice ruštiny 2. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 1996. ISBN 80-7043-194-6.
  • Rykovská, Milena; Svobodová, Jiřina; Vyčichlová, Ema. Cvičebnice ruštiny 1. Plzeň : Pedagogická fakulta [Plzeň], 1995. ISBN 80-7043-139-3.
  • Vysloužilová, Eva. Nezapomínejme ruštinu : ruská konverzace na základě translatologie pro středně pokročilé. Olomouc : Univerzita Palackého, 2000. ISBN 80-244-0079-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr