Vyučující
|
-
Černý Stanislav, Mgr. Ph.D.
-
Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Konkrétní obsah předmětu je částečně situačně proměnlivý. Klíčová je reálnost a aktuálnost komunikačních okruhů. Praktický jazyk: 1. Vyhodnocení studia v 1. semestru, popis učebních strategií a jejich sdílení. Osobní plán rozvoje. Vyjádření souhlasu a nesouhlasu, nabídky, návrhu, doporučení, rady. 2. Vyjádření vlastního názoru. Zhodnocení názoru jiného. Mediace k vyladění komunikační situace. Diskuse - internetové diskuse. Etika komunikace. 3. Záliby. Dovednosti. Webquest: fenomén wellbeing. 4. Workshop: Žák v roli lektora - Co naučím ostatní? Poskytování zpětné vazby, peer hodnocení - fráze. 5. Životní vzory - storrytelling. 6. Režim dne. Časové vztahy. 7. Vnímání času v osobní a kulturní rovině. Cvičení typu critical incidents. 8. Time management: studium, práce, osobní život. 9. Psaní životopisu - obsahové a formální náležitosti. 10. Profese. Hra "veletrh firem". 11. Mladá generace a volba povolání. Generace x, y, z, a pracovní návyky. Pracovní pohovor - simulační hra. 12. Vztah různých národů k práci. 13. Opakování. Evaluace aktivit. Formativní hodnocení. Individuální hodnocení výstupů z učení. Reálie: 1. Úvod do studia historie. Historie versus dějiny. Historie a ideologie. Fenomén egohistorie, orální historie, kolektivní paměti, komunikační paměti a křížících se pamětí. 2. Periodizace ruské historie, dějinné cykly, přelomové momenty. Počátek historie Ruska ve středověkých památkách a legendách. 3. Východoslovanské koiné. Kyjevská Rus. Feudální knížectví. Mongolo-tatarské jho. 4. Moskevská Rus. Smuta. 5. Petrovská Rus. 18. století. 6. 19. století (klíčové události a milníky, charakter ruské společnosti). 7. 1. polovina 20. století (klíčové události a milníky, charakter ruské společnosti). 8. 2. polovina 20. století (klíčové události a milníky, charakter ruské společnosti). 9. Vývoj RF ve 21. století. 10. Rusko mimo Rusko. Historie národů Ruska. 11. Základní milníky vývoje česko-ruských vztahů. 12. Panteon ruských a českých historických hrdinů - harvardská inscenační metoda. 12. Dramapedagogika: rekonstrukce setkání historických osobností. Alternativní historie a folkhistory. 13. Prezentace samostatné práce studentů: reportáž z historicky významného místa, rozhovory s pamětníky. í.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Dialogická výuka, Demonstrace dovedností, Seminární výuka
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
podrobněji pojednat o gramatickém systému ruštiny, o jednotlivých slovních druzích a gramatických kategoriích |
pojmenovat základní lingvistické termíny v ruštině |
vysvětlit základní pravidla psaní odborné seminární práce |
přednést klíčová fakta o ruské geografii, demografii a státním zřízení |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat v rámci všech řečových dovedností na úrovni B1.1 v rámci témat probíraných v předmětu KRF/PRAR |
používat grafický systém ruštiny |
prakticky aplikovat gramatická pravidla ruštiny |
vyhledávat informace v odborných časopisech lingvistického i edukačního zaměření, ve slovnících a na lingvistických portálech |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat vývoj a klíčové události ruské historie v ruštině |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat v rámci všech řečových dovedností na úrovni B2.1 |
správně vyslovovat v ruštině |
uplatňovat základní gramatická pravidla v ruštině |
vést a monolog, dialog a diskusi na konkrétní témata (životopis, rodina a rodinné vztahy, volba povolání a studium na VŠ) |
používat slovní zásobu k těmto tématům |
zorientovat se v řeči rodilého mluvčího týkající se běžných témat |
vyplnit vybrané ruské dokumenty a formuláře |
používat ustálené obraty a řečovou etiketu v oblasti slavení ruských svátků |
provést sémantickou analýzu precedentního textu historickým prizmatem |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Skupinová výuka, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Situační učení (vč. micro-teachingu), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Arapová, N., Mistrová, V., Brčáková, D. Govoritě po-russki. Ruská konverzace.. Praha, 2014. ISBN 978-80-7335-139-7.
-
BELYNTSEVA, Olga, JANEK, Adam a MAMONOVA, Julija. Učebnice současné ruštiny = Učebnik sovremennogo russkogo jazyka.. 1. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2442-0.
-
Berd'jajev, N. A. Duše Ruska. Brno : Petrov, 1992. ISBN 80-85247-39-9.
-
Council of Europe. Common European framework of reference for languages: learning, teaching, assessment. Companion volume. Council of Europe Publishing. 2020.
-
Council of Europe. Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2002.
-
DOBROVA, Mariia. Slovar? novych frazem i kollokacij russkogo jazyka.. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2022. ISBN 978-80-244-5978-3.
-
Chavronina, S. A. Čitajem i govorim po-russki. Moskva : Russkij jazyk. Kursy, 2007. ISBN 978-5-88337-130-0.
-
IERMACHKOVA, Olga. Realii Rossii: učebnoje posobije. Čast? I [elektronický zdroj].. Brno: Tribun EU, 2021. ISBN 978-80-263-1642-.
-
IERMACHKOVA, Olga. Realii Rossii: učebnoje posobije. Čast? II [CD-ROM].. Brno: Tribun EU, 2022. ISBN 978-80-263-1716-6.
-
Il'jičeva, Ljudmila Jefimovna; Komarovskij, Vladimir Savel'jevič; Prorok, Vladimír. Rusko ve 21. století : politika, ekonomika, kultura. Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2013. ISBN 978-80-7380-436-7.
-
kol. autorů. Tematický slovník: ruština.. V Brně: Lingea, 2023. ISBN 978-80-7508-635-8.
-
Krasnov, V. G. Novaja Rossija: ot kommunizma k nacional´nomu vozroždeniju.. Moskva: Literaturnaja Rossija, 2014. ISBN 978-5-7809-0186-0.
-
Kupcevičová, J., Vilímek, V. Současná ruská řečová etiketa pro Čechy. Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-252-4.
-
MIKEŠOVÁ, Jekatěrina. Sbornik tekstov i upražnenij po praktičeskomu russkomu jazyku dlja studentov 2-go kursa bakalavriata = Sborník textů a cvičení z praktického ruského jazyka pro 2. roč. bakalářského studia.. Olomouc: Universitet im. Palackogo v Olomouce. ISBN 978-80-244-5483-2.
-
MIKEŠOVÁ, Jekatěrina. Sbornik tekstov i upražnenij po praktičeskomu russkomu jazyku dlja studentov 3-go kursa bakalavriata = Sborník textů a cvičení z praktického ruského jazyka pro 3. roč. bakalářského studia.. Olomouc: Universitet im. Palackogo v Olomouce. ISBN 978-80-244-5484-9.
-
Nekolová, Camutaliová, Vasilijeva-Lešková. Ruština (nejen) pro samouky + klíč + 3 CD. Praha, 2007. ISBN 978-80-7335-112-0.
-
Němeček, Jan,; Voráček, Emil. Česko-ruské vztahy v 19. a 20. století = Češsko-rossijskije otnošenija v 19-20 vekach. Praha : Historický ústav, 2011. ISBN 978-80-7286-190-3.
-
NÉRARD, François-Xavier a REY, Marie-Pierre. Atlas dějin Ruska: od Ivana III. po Vladimira Putina.. V Brně: Lingea, 2022. ISBN 978-80-7508-745-4.
-
Pešková, M. Reálie Ruska.. Plzeň : ZČU, 2008.
-
Pippes, R. Rusko za starého režimu.
-
Procházková, L. Rusko včera, dnes a zítra. Rudná : Medias res,, 2014. ISBN 978-80-87957-04-2.
-
RAJNOCHOVÁ, Natalja et al. Sovremennyj russkij jazyk: praktikum. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2022. ISBN 978-80-246-4850-7.
-
ROZBOUDOVÁ, Lenka a KONEČNÝ, Jakub. Ruský jazyk: jazyková cvičení a reálie II. Rodina, zaměstnání, volný čas, kultura, sport.. Praha: Univerzita Karlova, 2017. ISBN 978-80-7290-957-5.
-
ROZBOUDOVÁ, Lenka, KONEČNÝ, Jakub a VICAIRE, Xenie. . Ruština učitele ruštiny: jak správně vést hodinu ruštiny v ruštině.. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 978-80-7603-180-7.
-
Rykovská, Milena; Svobodová, Jiřina. Cvičebnice ruštiny 2. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 1996. ISBN 80-7043-194-6.
-
Rykovská, Milena; Svobodová, Jiřina; Vyčichlová, Ema. Cvičebnice ruštiny 1. Plzeň : Pedagogická fakulta [Plzeň], 1995. ISBN 80-7043-139-3.
-
Stěpanová, L. Reálie současného Ruska.. Olomouc: UP, 2011. ISBN 978-80-244-2855-0.
-
Stěpanova, Ludmila; Vychodilová, Zdeňka. Zeměpisné a politické reálie současného Ruska. Olomouc, Univerzita Palackého, 2002.
-
Vysloužilová, Eva. Nezapomínejme ruštinu : ruská konverzace na základě translatologie pro středně pokročilé. Olomouc : Univerzita Palackého, 2000. ISBN 80-244-0079-0.
-
Zubov, Andrej Borisovič. Dějiny Ruska 20. století. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-257-0921-4.
|