|
Vyučující
|
-
Aubrechtová Daniela, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Příprava na praxi skupinová a individuální. Konzultace. 2. Náslechová hodina u provázejícího učitele. 3. Rozbor příprav na výuku s oborovým didaktikem. 4. Mentorovaná a reflektovaná vlastní výuka 10 hodin ruského jazyka na SŠ. 5. Vzájemné náslechy a vrstevnické hodnocení. 6. Vypracování a odevzdání formuláře "Záznam o pedagogické praxi" a písemných příprav na jednotlivé hodiny s lingvodidaktickou analýzou, záznamy sebehodnocení a reflexe provázejícím učitelem. 7. Skupinová a individuální reflexe všech aspektů průběžné praxe. Vyhodnocení rozvoje vlastních didaktických kompetencích při praxi. 8. Diskuse o roli praxe v pregraduální přípravě učitelů a její synergii s ostatními složkami výuky.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Individuální konzultace, Skupinová konzultace, Studijní praxe, Cvičení
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 20 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| definovat části vyučovací jednotky |
| vysvětlit různé přístupy ve výuce cizích jazyků |
| specifikovat zvláštnosti počáteční fáze výuky cizího jazyka |
| Odborné dovednosti |
|---|
| respektovat individuální typologii studentů a přizpůsobí jí zadávané úkoly |
| vybrat adekvátní cvičení v učebnici dle cílů hodiny |
| připravit vlastní učební aktivitu dle cílů hodiny |
| komunikovat v ruštině na úrovni B2 |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| získané teoretické znalosti (pedagogika, psychologie, oborová didaktika) porovná s edukační praxí |
| vystihnout výhody různých organizačních forem a metod v reálné výuce |
| Odborné dovednosti |
|---|
| připravit, provést a evaluovat 1P vyučovacích jednotek (výuka ruského jazyka na SŠ) |
| stanovit priority pro další vzdělávání a sebevzdělávání učitele ruského jazyka |
| vyhodnotit rozdíly mezi teoretickou přípravou na VŠ a pedagogickou praxí |
| vyvodit závěry z rozboru hodin učitelem z praxe a oborovým didaktikem, sledovat vlastní rozvoj |
| vést dokumentaci k pedagogické praxi |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Studijní praxe, |
| Skupinová konzultace, |
| Individuální konzultace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Klinická praxe pod dohledem, |
| Skupinová konzultace, |
| Individuální konzultace, |
| Diskuse, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Studijní praxe, |
| Individuální konzultace, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Portfolio, |
| Seminární práce, |
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Portfolio, |
| Vzájemné hodnocení studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Vzájemné hodnocení studentů, |
| Sebehodnocení, |
| Portfolio, |
|
Doporučená literatura
|
-
AKIŠKINA, A. A., KAGAN, O. E. Učimsja učiť. Dlja prepodavatelja russkogo jazyka kak inostrannogo.. Moskva : Russkij jazyk, Kursy,, 2012. ISBN 978-5-88337-044-0.
-
BUREŠOVÁ, B. Ruský jazyk. In Pedagogická praxe v primární škole.. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
-
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod.. Praha: Grada, 2015. ISBN 9788024734507.
-
Janíková, Věra. Výuka cizích jazyků. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3512-2.
-
KEPKA, J., ed. Pedagogická praxe na základní a střední škole. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
-
NEDOMOVÁ, Z., VLHOVÁ, K. Metodika výuky ruského jazyka na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe ? náměty pro začínajícího učitele.. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2010. ISBN 80-7368-890-5.
-
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
PURM, R., JELÍNEK, S., VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka: vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-174-0.
-
RYS, S. Příprava učitele na vyučování.. Praha : SPN, 1979.
-
Slavík, J., Najvar, P., Janík, T. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Munipress, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
|