Předmět: Pedagogická praxe SŠ

« Zpět
Název předmětu Pedagogická praxe SŠ
Kód předmětu KRF/PXRJS
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Příprava na praxi skupinová a individuální. Konzultace. 2. Náslechová hodina u provázejícího učitele. 3. Rozbor příprav na výuku s oborovým didaktikem. 4. Mentorovaná a reflektovaná vlastní výuka 10 hodin ruského jazyka na SŠ. 5. Vzájemné náslechy a vrstevnické hodnocení. 6. Vypracování a odevzdání formuláře "Záznam o pedagogické praxi" a písemných příprav na jednotlivé hodiny s lingvodidaktickou analýzou, záznamy sebehodnocení a reflexe provázejícím učitelem. 7. Skupinová a individuální reflexe všech aspektů průběžné praxe. Vyhodnocení rozvoje vlastních didaktických kompetencích při praxi. 8. Diskuse o roli praxe v pregraduální přípravě učitelů a její synergii s ostatními složkami výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Individuální konzultace, Skupinová konzultace, Studijní praxe, Cvičení
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 20 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
definovat části vyučovací jednotky
vysvětlit různé přístupy ve výuce cizích jazyků
specifikovat zvláštnosti počáteční fáze výuky cizího jazyka
Odborné dovednosti
respektovat individuální typologii studentů a přizpůsobí jí zadávané úkoly
vybrat adekvátní cvičení v učebnici dle cílů hodiny
připravit vlastní učební aktivitu dle cílů hodiny
komunikovat v ruštině na úrovni B2
Obecné způsobilosti
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Výsledky učení
Odborné znalosti
získané teoretické znalosti (pedagogika, psychologie, oborová didaktika) porovná s edukační praxí
vystihnout výhody různých organizačních forem a metod v reálné výuce
Odborné dovednosti
připravit, provést a evaluovat 1P vyučovacích jednotek (výuka ruského jazyka na SŠ)
stanovit priority pro další vzdělávání a sebevzdělávání učitele ruského jazyka
vyhodnotit rozdíly mezi teoretickou přípravou na VŠ a pedagogickou praxí
vyvodit závěry z rozboru hodin učitelem z praxe a oborovým didaktikem, sledovat vlastní rozvoj
vést dokumentaci k pedagogické praxi
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Studijní praxe,
Skupinová konzultace,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Klinická praxe pod dohledem,
Skupinová konzultace,
Individuální konzultace,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Studijní praxe,
Individuální konzultace,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Vzájemné hodnocení studentů,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Vzájemné hodnocení studentů,
Sebehodnocení,
Portfolio,
Doporučená literatura
  • AKIŠKINA, A. A., KAGAN, O. E. Učimsja učiť. Dlja prepodavatelja russkogo jazyka kak inostrannogo.. Moskva : Russkij jazyk, Kursy,, 2012. ISBN 978-5-88337-044-0.
  • BUREŠOVÁ, B. Ruský jazyk. In Pedagogická praxe v primární škole.. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
  • ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod.. Praha: Grada, 2015. ISBN 9788024734507.
  • Janíková, Věra. Výuka cizích jazyků. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3512-2.
  • KEPKA, J., ed. Pedagogická praxe na základní a střední škole. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
  • NEDOMOVÁ, Z., VLHOVÁ, K. Metodika výuky ruského jazyka na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe ? náměty pro začínajícího učitele.. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2010. ISBN 80-7368-890-5.
  • Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • PURM, R., JELÍNEK, S., VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka: vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-174-0.
  • RYS, S. Příprava učitele na vyučování.. Praha : SPN, 1979.
  • Slavík, J., Najvar, P., Janík, T. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Munipress, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr