Předmět: Pedagogická praxe ZŠ/rj

« Zpět
Název předmětu Pedagogická praxe ZŠ/rj
Kód předmětu KRF/PXRJZ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Mentorovaná a reflektovaná vlastní výuka 10 hodin ruského jazyka na ZŠ. Odevzdání formuláře "Záznam o pedagogické praxi" a písemných příprav na jednotlivé hodiny s lingvodidaktickou analýzou, záznamy sebehodnocení a pedagogické sebereflexe.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Individuální konzultace, Skupinová konzultace, Studijní praxe, Klinická praxe pod dohledem, Cvičení
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
definovat části vyučovací jednotky
vysvětlit různé přístupy ve výuce cizích jazyků
specifikovat zvláštnosti počáteční fáze výuky cizího jazyka
Odborné dovednosti
respektovat individuální typologii studentů a přizpůsobí jí zadávané úkoly
vybrat adekvátní cvičení v učebnici dle cílů hodiny
připravit vlastní učební aktivitu dle cílů hodiny
komunikovat v ruštině na úrovni B2
Obecné způsobilosti
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Výsledky učení
Odborné znalosti
získané teoretické znalosti (pedagogika, psychologie, oborová didaktika) porovná s edukační praxí
vystihnout výhody různých organizačních forem a metod v reálné výuce
Odborné dovednosti
vést dokumentaci k pedagogické praxi
připravit, provést a evaluovat 1P vyučovacích jednotek (výuka ruského jazyka na SŠ)
stanovit priority pro další vzdělávání a sebevzdělávání učitele ruského jazyka
vyhodnotit rozdíly mezi teoretickou přípravou na VŠ a pedagogickou praxí
vyvodit závěry z rozboru hodin učitelem z praxe a oborovým didaktikem, sledovat vlastní rozvoj
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Studijní praxe,
Klinická praxe pod dohledem,
Skupinová konzultace,
Individuální konzultace,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Klinická praxe pod dohledem,
Skupinová konzultace,
Individuální konzultace,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Klinická praxe pod dohledem,
Individuální konzultace,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Portfolio,
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • AKIŠKINA, A. A., KAGAN, O. E. Učimsja učiť. Dlja prepodavatelja russkogo jazyka kak inostrannogo.. Moskva : Russkij jazyk, Kursy,, 2012. ISBN 978-5-88337-044-0.
  • BUREŠOVÁ, B. Ruský jazyk. In Pedagogická praxe v primární škole.. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
  • Hendrich, Josef. Didaktika cizích jazyků : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
  • Janíková, Věra. Výuka cizích jazyků. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3512-2.
  • Jelínek, Stanislav; Purm, Radko. Didaktika ruského jazyka : Vybrané kapitoly pro posl fak. pedag.. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-7066-373-1.
  • KEPKA, J. ed. Pedagogická praxe na základní a střední škole.. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-590-.
  • NEDOMOVÁ, Z., VLHOVÁ, K. Metodika výuky ruského jazyka na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe ? náměty pro začínajícího učitele.. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě,, 2010. ISBN 978-80-7368-890-5.
  • PETTY, G.  Moderní vyučování.. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • Rys. Hospitace v pedagogické praxi.
  • Rys, Slavomír. Příprava učitele na vyučování. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
  • Šperlová, Miroslava. Metodické poznámky k vyučování ruskému jazyku. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1996. ISBN 80-7082-254-6.
  • Veselý, Josef. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr