Lecturer(s)
|
-
Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
Mentored and reflected own teaching of 10 lessons of Russian at elementary school. Submitting the form "Record of teaching practice" and written preparations for each lesson with linguistic and didactic analysis, records of self-evaluation and pedagogical self-reflection.
|
Learning activities and teaching methods
|
Discussion, One-to-One tutorial, Group discussion, Internship, Clinical practice under supervision, Practicum
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 40 hours per semester
- Practical training (number of hours)
- 20 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
define parts of the teaching unit |
explain different approaches in foreign language teaching |
specify the specifics of the initial phase of foreign language teaching |
Skills |
---|
respect individual typology of students and adapt it to assigned tasks |
choose appropriate exercises in the textbook according to the objectives of the lesson |
prepare their own learning activity according to the objectives of the lesson |
communicate in Russian at B2 level |
Competences |
---|
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
compare theoretical knowledge (pedagogy, psychology, didactics) with a educational practice |
describe the advantages of various organizational forms and methods in practical teaching |
Skills |
---|
describe the advantages of various organizational forms and methods in real teaching |
prepare, execute and evaluate 1P teaching units (teaching Russian language at secondary school) |
set priorities for further education and self-education of Russian language teachers |
evaluate differences between theoretical preparation for university and pedagogical practice |
draw conclusions a lessons by an experienced teacher and a professional didact, follow their own development |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Practicum |
Internship |
Clinical practice under supervision |
Group discussion |
One-to-One tutorial |
Discussion |
Skills |
---|
Clinical practice under supervision |
Group discussion |
One-to-One tutorial |
Discussion |
Competences |
---|
Clinical practice under supervision |
One-to-One tutorial |
Discussion |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Skills demonstration during practicum |
Portfolio |
Continuous assessment |
Self-evaluation |
Skills |
---|
Skills demonstration during practicum |
Competences |
---|
Portfolio |
Self-evaluation |
Continuous assessment |
Recommended literature
|
-
AKIŠKINA, A. A., KAGAN, O. E. Učimsja učiť. Dlja prepodavatelja russkogo jazyka kak inostrannogo.. Moskva : Russkij jazyk, Kursy,, 2012. ISBN 978-5-88337-044-0.
-
BUREŠOVÁ, B. Ruský jazyk. In Pedagogická praxe v primární škole.. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
-
Hendrich, Josef. Didaktika cizích jazyků : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
Janíková, Věra. Výuka cizích jazyků. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3512-2.
-
Jelínek, Stanislav; Purm, Radko. Didaktika ruského jazyka : Vybrané kapitoly pro posl fak. pedag.. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-7066-373-1.
-
KEPKA, J. ed. Pedagogická praxe na základní a střední škole.. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-590-.
-
NEDOMOVÁ, Z., VLHOVÁ, K. Metodika výuky ruského jazyka na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe ? náměty pro začínajícího učitele.. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě,, 2010. ISBN 978-80-7368-890-5.
-
PETTY, G. Moderní vyučování.. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Rys. Hospitace v pedagogické praxi.
-
Rys, Slavomír. Příprava učitele na vyučování. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
-
Šperlová, Miroslava. Metodické poznámky k vyučování ruskému jazyku. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1996. ISBN 80-7082-254-6.
-
Veselý, Josef. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
|