Předmět: Ruský jazyk s didaktikou 8

« Zpět
Název předmětu Ruský jazyk s didaktikou 8
Kód předmětu KRF/RJD4
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Derková Martina, PhDr. CSc.
  • Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
  • Žigová Leona, Mgr. CSc.
Obsah předmětu
Specifika metodiky výuky cizího (ruského) jazyka na 1. stupni základní školy, a to prostřednictvím praktického nácviku modelových cvičení a diskuse nad probíranými tématy. Pozornost je věnována tématům, jako produktivní řečové dovednosti (psaní, mluvení), problematice výuky ruštiny jako jazyka příbuzného češtině (transfer a interference), využití autentických materiálů ve výuce rj a utváření sociokulturní kompetence, problematika hodnocení a testování. Studenti dále procvičují jazykové prostředky a řečové dovedností v rozsahu předepsané literatury a zvyšují úroveň zvládnutí ruského jazyka na B1.2.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury
  • Projekt individuální [40] - 26 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 10 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit specifika počáteční fáze výuky cizího jazyka
vymezit zvláštnosti výuky CJ pro mladší školní věk a vhodné typy cvičení
rozlišit jazykové plány řečové dovednosti ve výuce cizího jazyka
Odborné dovednosti
pracovat s učebnicí Pojechali! včetně metodické přiručky
komunikovat v ruštině na úrovni B1.1
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
celkvoě pojednat o spisovné ruštiny v kontrastivním česko-ruském pohledu
vystihnout podstatu transferu a interference ve výuce CJ
vysvětlit termín sociokulturní kompetence
Odborné dovednosti
komunikovat v ruštině na úrovni B1.2
ústně i písemně komunikovat v běžných situacích (v rozsahu předepsané literatury)
vybrat a upravit autentický materiál pro výuku ruštiny na 1. stupni, zadat adekvátní úkoly
navrhnout vhodné aktivity pro nácvik psaní a mluvení
sestavit adekvátní test a relevantně hodnotí výsledky žáků
Obecné způsobilosti
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Brčáková, Dagmar a kol. Govoritě po-russki. Ruská konverzace. LEDA, 2000. ISBN 80-85927-63-2.
  • Průcha, Jan. Multikulturní výchova : teorie-praxe-výzkum. Praha : ISV nakladatelství, 2001. ISBN 80-85866-72-2.
  • Ries, L. Didaktika ruského jazyka I., II. (Vyučování jako komunikace, současnost a hra). Ostrava, 1985.
  • Svobodová, Jiřina; Rykovská, Milena. Ruský jazyk pro začátečníky. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-862-5.
  • Svobodová, Jiřina; Rykovská, Milena. Ruský jazyk pro začátečníky 2. V Plzni : Západočeská univerzita, 2006. ISBN 80-7043-367-1.
  • Žofková, H. a kol. Pojechali. Praha, 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní