Vyučující
|
-
Žigová Leona, Mgr. CSc.
-
Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Specifika metodiky výuky cizího (ruského) jazyka na 1. stupni základní školy, a to prostřednictvím praktického nácviku modelových cvičení a diskuse nad probíranými tématy. Pozornost je věnována tématům, jako produktivní řečové dovednosti (psaní, mluvení), problematice výuky ruštiny jako jazyka příbuzného češtině (transfer a interference), využití autentických materiálů ve výuce rj a utváření sociokulturní kompetence, problematika hodnocení a testování. Studenti dále procvičují jazykové prostředky a řečové dovedností v rozsahu předepsané literatury a zvyšují úroveň zvládnutí ruského jazyka na B1.2.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury
- Kontaktní výuka
- 10 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit specifika počáteční fáze výuky cizího jazyka |
vymezit zvláštnosti výuky CJ pro mladší školní věk a vhodné typy cvičení |
rozlišit jazykové plány řečové dovednosti ve výuce cizího jazyka |
Odborné dovednosti |
---|
pracovat s učebnicí Pojechali! včetně metodické přiručky |
komunikovat v ruštině na úrovni B1.1 |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vystihnout podstatu transferu a interference ve výuce CJ |
vysvětlit termín sociokulturní kompetence |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat v ruštině na úrovni B1.2 |
vybrat a upravit autentický materiál pro výuku ruštiny na 1. stupni, zadat adekvátní úkoly |
navrhnout vhodné aktivity pro nácvik psaní a mluvení |
sestavit adekvátní test a relevantně hodnotí výsledky žáků |
pracovat s autentickými materiály |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Doporučená literatura
|
-
Brčáková, Dagmar a kol. Govoritě po-russki. Ruská konverzace. LEDA, 2000. ISBN 80-85927-63-2.
-
Průcha, Jan. Multikulturní výchova : teorie-praxe-výzkum. Praha : ISV nakladatelství, 2001. ISBN 80-85866-72-2.
-
Ries, L. Didaktika ruského jazyka I., II. (Vyučování jako komunikace, současnost a hra). Ostrava, 1985.
-
Svobodová, Jiřina; Rykovská, Milena. Ruský jazyk pro začátečníky. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-862-5.
-
Svobodová, Jiřina; Rykovská, Milena. Ruský jazyk pro začátečníky 2. V Plzni : Západočeská univerzita, 2006. ISBN 80-7043-367-1.
-
Žofková, H. a kol. Pojechali. Praha, 2002.
|