Předmět: Ruský jazyk 1

« Zpět
Název předmětu Ruský jazyk 1
Kód předmětu KRF/RJDS1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Černý Stanislav, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět sestává ze čtyř součástí: 1) Teoretická složka 2) Komunikační složka 3) Oborově-didaktická složka 4) Reflektivní složka. Tyto součásti odrážejí metodické pojetí předmětu: V synergii se učíme o cizím jazyce, učíme se tento jazyk, učíme se tento jazyk učit a celý tento proces vědomě reflektujeme. Ad 1: Přednášky vysvětlují fonologický, akcentologický, prozodický a grafický systém ruštiny v porovnávacím rusko-českém plánu tak, aby studující získali základní ucelené povědomí o ruském jazyce, tj. teoretické znalosti coby nezbytný podklad pro vlastní výuku cizího jazyka. Ad 2: Cvičení strukturovaně rozvíjejí praktickou komunikaci v ruském jazyce ve všech řečových dovednostech se zaměřením na tematické okruhy a očekávané výstupy oboru Cizí jazyk dle RVP ZV pro 1. stupeň pro 1. období. Vlastní učení se ruskému jazyku probíhá na pozadí vědomé reflexe způsobů nabývání cizího jazyka. Ad 3: Předmět orientuje studující v kurikulárních dokumentech pro základní vzdělávání pro příslušnou vzdělávací oblast a vede je k realizaci praktické výuky podle nich (mikrovýstupy). Na příkladu jednotlivých učebních aktivit řízených vyučujícím ukazuje možné metodické přístupy a postupy tradiční i současné výuky cizího jazyka, představí aktuální kontext cizojazyčného vyučování a analyzuje měnící se strategie učení se cizím jazykům současných žáků. Věnuje se i problematice ruskojazyčných žáků na českých základních školách, respektive přítomnosti rodilých mluvčí v cizojazyčné výuce. Ad 4: Probíhá několikanásobná reflexe: reflexe vlastní výuky ze strany vyučujícího předmětu (vysvětlení vyučovacích postupů), reflexe výuky předmětu ze strany studujících, , reflexe práce studujících ze strany vyučujícího, vrstevnické hodnocení, reflexe používaných didaktických metod a konkrétních aktivit při tréninku praktického jazyka a vyhodnocení jejich uplatnitelnosti ve výuce ruského jazyka na 1. stupni ZŠ a sebereflexe vlastního pokroku v praktickém jazyce prostřednictvím portfolia vedoucí k aplikaci prvků portfólia v budoucí edukační praxi studujících.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 10 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 42 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nejsou definovávány
Odborné dovednosti
zvládat základy psaní a čtení v ruštině
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- vysvětlit fonologický a grafický systém ruštiny ve srovnání s češtinou - objasnit pojetí výuky cizího jazyka pro 1. stupeň v kurikulárních dokumentech - specifikovat učební strategie současných žáků - shrnout metodické přístupy a postupy tradiční i současné výuky cizího jazyka
Odborné dovednosti
ovládnout správné návyky ruské výslovnosti a intonace,
zvládnout správné návyky psaní azbuky
osvojit si slovní zásobu ve vybraných tématech
- komunikovat v ruštině na úrovni A2 - osvojit si slovní zásobu dle tematických okruhů RVP ZV pro 1. stupeň pro 1. období - ovládnout správné návyky ruské výslovnosti a prozódie - zvládnout správné návyky psaní azbuky - analyzovat z oborově-didaktického hlediska učební aktivity prováděné při výuce předmětu - vyhodnotit aplikovatelnost učebních aktivit pro výuku ruského jazyka pro 1. stupeň ZŠ - připravit, provést a reflektovat mikrovýstup podle výstupů z učení dle RVP ZV - vést portfolio vlastního pokroku
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Výuka podporovaná multimédii,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Samostudium,
Skupinová konzultace,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • ARTEMOV, A. K probleme modernizacii pravil russkoj transliteracii češskich i čechizirovannych imjon sobstvennych. Nová rusistika, 6 (1), 2013, ISSN 1803-4950.
  • BASOVA, A. I. (ed.). Russkij jazyk kak inostrannyj: teorija i praktika prepodavanija. Minsk: BGU, 2016. ISBN 978-985-566-316-5.
  • GIRŽEVA, G. N. Fonetika sovremennogo russkogo jazyka: učebnoje posobije. Moskva: Flinta, 2015. ISBN 978-5-9765-1923-7.
  • JELÍNEK, S., R. HŘÍBKOVÁ, H. ŽOFKOVÁ a Z. LIPTÁKOVÁ. Raduga plus 1: ruština pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2019. ISBN 978-80-7489-420-6.
  • MUSZYŃSKA-WOLNY, D., MICHAŁOWSKI, P. J., URBANEK, D. Język rosyjski jako obcy. Dydaktyka w audytorium słowiańskim i niesłowiańskim - Russkij jazyk kak inostrannyj. Didaktika v slavjanskoj i něslavjanskoj auditorii. Warszawa: Uniwersytet Warszawski, 2019. ISBN 978-83-951407-3-0.
  • PETRIKOVA, A., GALLO, J., KUPRINA, T. Osnovy mežkul'turnoj didaktiki. Moskva: Russkij jazyk, 2015. ISBN 978-5-88337-416-5.
  • ROZBOUDOVÁ, L. a J. KONEČNÝ. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: jazykovyje sredstva. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-4277-2.
  • VALOVA, L., V. GOLOVATINA a M. RYKOVSKÁ. Tvoj šans A1: ruština pro střední a jazykové školy: učebnice s integrovaným pracovním sešitem. Plzeň: Fraus, 2018. ISBN 978-80-7489.
  • VYČÍCHLOVÁ, E., NAVRÁTIL, A. Korektivní kurz ruské výslovnosti. Plzeň: Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-553-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr