Vyučující
|
-
Černý Stanislav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět sestává ze čtyř součástí: 1) Teoretická složka 2) Komunikační složka 3) Oborově-didaktická složka 4) Reflektivní složka. Tyto součásti odrážejí metodické pojetí předmětu: V synergii se učíme o cizím jazyce, učíme se tento jazyk, učíme se tento jazyk učit a celý tento proces vědomě reflektujeme. Ad 1: Přednášky vysvětlují fonologický, akcentologický, prozodický a grafický systém ruštiny v porovnávacím rusko-českém plánu tak, aby studující získali základní ucelené povědomí o ruském jazyce, tj. teoretické znalosti coby nezbytný podklad pro vlastní výuku cizího jazyka. Ad 2: Cvičení strukturovaně rozvíjejí praktickou komunikaci v ruském jazyce ve všech řečových dovednostech se zaměřením na tematické okruhy a očekávané výstupy oboru Cizí jazyk dle RVP ZV pro 1. stupeň pro 1. období. Vlastní učení se ruskému jazyku probíhá na pozadí vědomé reflexe způsobů nabývání cizího jazyka. Ad 3: Předmět orientuje studující v kurikulárních dokumentech pro základní vzdělávání pro příslušnou vzdělávací oblast a vede je k realizaci praktické výuky podle nich (mikrovýstupy). Na příkladu jednotlivých učebních aktivit řízených vyučujícím ukazuje možné metodické přístupy a postupy tradiční i současné výuky cizího jazyka, představí aktuální kontext cizojazyčného vyučování a analyzuje měnící se strategie učení se cizím jazykům současných žáků. Věnuje se i problematice ruskojazyčných žáků na českých základních školách, respektive přítomnosti rodilých mluvčí v cizojazyčné výuce. Ad 4: Probíhá několikanásobná reflexe: reflexe vlastní výuky ze strany vyučujícího předmětu (vysvětlení vyučovacích postupů), reflexe výuky předmětu ze strany studujících, , reflexe práce studujících ze strany vyučujícího, vrstevnické hodnocení, reflexe používaných didaktických metod a konkrétních aktivit při tréninku praktického jazyka a vyhodnocení jejich uplatnitelnosti ve výuce ruského jazyka na 1. stupni ZŠ a sebereflexe vlastního pokroku v praktickém jazyce prostřednictvím portfolia vedoucí k aplikaci prvků portfólia v budoucí edukační praxi studujících.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 10 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 42 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nejsou definovávány |
Odborné dovednosti |
---|
zvládat základy psaní a čtení v ruštině |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vysvětlit fonologický a grafický systém ruštiny ve srovnání s češtinou - objasnit pojetí výuky cizího jazyka pro 1. stupeň v kurikulárních dokumentech - specifikovat učební strategie současných žáků - shrnout metodické přístupy a postupy tradiční i současné výuky cizího jazyka |
Odborné dovednosti |
---|
ovládnout správné návyky ruské výslovnosti a intonace, |
zvládnout správné návyky psaní azbuky |
osvojit si slovní zásobu ve vybraných tématech |
- komunikovat v ruštině na úrovni A2 - osvojit si slovní zásobu dle tematických okruhů RVP ZV pro 1. stupeň pro 1. období - ovládnout správné návyky ruské výslovnosti a prozódie - zvládnout správné návyky psaní azbuky - analyzovat z oborově-didaktického hlediska učební aktivity prováděné při výuce předmětu - vyhodnotit aplikovatelnost učebních aktivit pro výuku ruského jazyka pro 1. stupeň ZŠ - připravit, provést a reflektovat mikrovýstup podle výstupů z učení dle RVP ZV - vést portfolio vlastního pokroku |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostudium, |
Skupinová konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
ARTEMOV, A. K probleme modernizacii pravil russkoj transliteracii češskich i čechizirovannych imjon sobstvennych. Nová rusistika, 6 (1), 2013, ISSN 1803-4950.
-
BASOVA, A. I. (ed.). Russkij jazyk kak inostrannyj: teorija i praktika prepodavanija. Minsk: BGU, 2016. ISBN 978-985-566-316-5.
-
GIRŽEVA, G. N. Fonetika sovremennogo russkogo jazyka: učebnoje posobije. Moskva: Flinta, 2015. ISBN 978-5-9765-1923-7.
-
JELÍNEK, S., R. HŘÍBKOVÁ, H. ŽOFKOVÁ a Z. LIPTÁKOVÁ. Raduga plus 1: ruština pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2019. ISBN 978-80-7489-420-6.
-
MUSZYŃSKA-WOLNY, D., MICHAŁOWSKI, P. J., URBANEK, D. Język rosyjski jako obcy. Dydaktyka w audytorium słowiańskim i niesłowiańskim - Russkij jazyk kak inostrannyj. Didaktika v slavjanskoj i něslavjanskoj auditorii. Warszawa: Uniwersytet Warszawski, 2019. ISBN 978-83-951407-3-0.
-
PETRIKOVA, A., GALLO, J., KUPRINA, T. Osnovy mežkul'turnoj didaktiki. Moskva: Russkij jazyk, 2015. ISBN 978-5-88337-416-5.
-
ROZBOUDOVÁ, L. a J. KONEČNÝ. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: jazykovyje sredstva. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-4277-2.
-
VALOVA, L., V. GOLOVATINA a M. RYKOVSKÁ. Tvoj šans A1: ruština pro střední a jazykové školy: učebnice s integrovaným pracovním sešitem. Plzeň: Fraus, 2018. ISBN 978-80-7489.
-
VYČÍCHLOVÁ, E., NAVRÁTIL, A. Korektivní kurz ruské výslovnosti. Plzeň: Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-553-3.
|