Vyučující
|
-
Pelcman František, Mgr.
-
Černý Stanislav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět sestává ze čtyř součástí: 1) Teoretická složka 2) Komunikační složka 3) Oborově-didaktická složka 4) Reflektivní složka. Tyto součásti odrážejí metodické pojetí předmětu: V synergii se učíme o cizím jazyce, učíme se tento jazyk, učíme se tento jazyk učit a celý tento proces vědomě reflektujeme. Ad 1: Přednášky vysvětlují morfologický a lexikální systém ruštiny v porovnávacím rusko-českém plánu (zejména paradigmatika podstatných jmen a sloves, vtahy slov) tak, aby studující získali základní ucelené povědomí o ruském jazyce, tj. teoretické znalosti coby nezbytný podklad pro vlastní výuku cizího jazyka. Ad 2: Cvičení strukturovaně rozvíjejí praktickou komunikaci v ruském jazyce ve všech řečových dovednostech se zaměřením na tematické okruhy a očekávané výstupy oboru Cizí jazyk dle RVP ZV pro 1. stupeň pro 2. období. Zařazují také práci s autentickými texty. Zaměřují se rovněž na práci se slovníky různého druhu a využití AI v komunikaci i ve výuce. Vlastní učení se ruskému jazyku probíhá na pozadí vědomé reflexe způsobů nabývání cizího jazyka. Ad 3: Předmět orientuje studující v učebnicích ruského jazyka pro 1. stupeň ZŠ a aditivních edukačních materiálech a vede je k realizaci praktické výuky podle nich (mikrovýstupy). Na příkladu jednotlivých učebních aktivit řízených vyučujícím ukazuje možné metodické přístupy a postupy tradiční i současné výuky cizího jazyka, včetně využití digitálních technologií. Ad 4: Probíhá několikanásobná reflexe: reflexe vlastní výuky ze strany vyučujícího předmětu (vysvětlení vyučovacích postupů), reflexe výuky předmětu ze strany studujících, reflexe práce studujících ze strany vyučujícího, vrstevnické hodnocení, reflexe používaných didaktických metod a konkrétních aktivit při tréninku praktického jazyka a vyhodnocení jejich uplatnitelnosti ve výuce ruského jazyka na 1. stupni ZŠ a sebereflexe vlastního pokroku v praktickém jazyce prostřednictvím portfolia vedoucí k aplikaci prvků portfólia v budoucí edukační praxi studujících.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 10 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 42 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: - vysvětlit fonologický a grafický systém ruštiny ve srovnání s češtinou - objasnit pojetí výuky cizího jazyka pro 1. stupeň v kurikulárních dokumentech - specifikovat učební strategie současných žáků - shrnout metodické přístupy a postupy tradiční i současné výuky cizího jazyka |
Odborné dovednosti |
---|
- komunikovat v ruštině na úrovni A2 - používat slovní zásobu dle tematických okruhů RVP ZV pro 1. stupeň pro 1. období - mít správné návyky ruské výslovnosti a prozódie - mít správné návyky psaní azbuky - analyzovat z oborově-didaktického hlediska učební aktivity prováděné při výuce předmětu - vyhodnotit aplikovatelnost učebních aktivit pro výuku ruského jazyka pro 1. stupeň ZŠ - připravit, provést a reflektovat mikrovýstup podle výstupů z učení dle RVP ZV - vést portfolio vlastního pokroku |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vysvětlit základy morfologického (v oblasti paradigmatiky podstatných jmen a sloves) a lexikálního systému ruštiny ve srovnání s češtinou - představit učebnice ruského jazyka pro 1. stupeň ZŠ a doplňkové učební materiály - popsat další metodické přístupy a postupy tradiční i současné výuky cizího jazyka |
Odborné dovednosti |
---|
- komunikovat v ruštině na úrovni A2 - používat slovní zásobu dle tematických okruhů RVP ZV pro 1. stupeň pro 2. období - správně skloňovat a časovat - používat slovníky různého druhu - efektivně a eticky využívat AI v komunikaci i ve výuce - analyzovat z oborově-didaktického hlediska učební aktivity prováděné při výuce předmětu - vyhodnotit aplikovatelnost učebních aktivit pro výuku ruského jazyka pro 1. stupeň ZŠ - připravit, provést a reflektovat mikrovýstup podle učebnic ruského jazyka pro 1. stupeň ZŠ a doplňkových učebních materiálů - připravit vlastní online interaktivní cvičení pro danou skupinu žáků - vést portfolio vlastního pokroku |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Skupinová výuka, |
Skupinová konzultace, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Vzájemné hodnocení studentů, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
GLAZUNOVA, O. I. Grammatika russkogo jazyka v upražněnijach i kommentarijach. Sankt-Petěrburg: Zlatoust, 2022. ISBN 978-5-907493-40-7.
-
JELÍNEK, S., R. HŘÍBKOVÁ, H. ŽOFKOVÁ a Z. LIPTÁKOVÁ. Raduga plus 1: ruština pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2019. ISBN 978-80-7489-420-6.
-
KARPOV, A. K. Morfologija sovremennogo russkogo jazyka: Učebnoje posobije. Nižněvartovsk: Izdatěl'stvo Nižněvartovskogo gosudarstvennogo universitěta, 2019. ISBN 978-5-00047-546-1.
-
KRJUČKOVA, L. S., DUNAJEVA, L. A. Govorim po-russki bez perevodčika. Intensivnyj kurs po razvitiju navykov ustnoj reči. Moskva: Flinta, Nauka, 2022. ISBN 978-5-89349-413-6.
-
ROZBOUDOVÁ, L. a J. KONEČNÝ. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: jazykovyje sredstva. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-4277-2.
-
ŠUSTIKOVA, T. V. Russkije glagoly. Formy i kontěkstnoje upotreblenije.. Moskva: Flinta, 2017. ISBN 978-5-89349-434-1.
-
VALOVA, L., V. GOLOVATINA a M. RYKOVSKÁ. Tvoj šans A1: ruština pro střední a jazykové školy: učebnice s integrovaným pracovním sešitem. Plzeň: Fraus, 2018. ISBN 978-80-7489.
|