Předmět: Ruský jazyk 2

« Zpět
Název předmětu Ruský jazyk 2
Kód předmětu KRF/RJDS2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pelcman František, Mgr.
  • Černý Stanislav, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět sestává ze čtyř součástí: 1) Teoretická složka 2) Komunikační složka 3) Oborově-didaktická složka 4) Reflektivní složka. Tyto součásti odrážejí metodické pojetí předmětu: V synergii se učíme o cizím jazyce, učíme se tento jazyk, učíme se tento jazyk učit a celý tento proces vědomě reflektujeme. Ad 1: Přednášky vysvětlují morfologický a lexikální systém ruštiny v porovnávacím rusko-českém plánu (zejména paradigmatika podstatných jmen a sloves, vtahy slov) tak, aby studující získali základní ucelené povědomí o ruském jazyce, tj. teoretické znalosti coby nezbytný podklad pro vlastní výuku cizího jazyka. Ad 2: Cvičení strukturovaně rozvíjejí praktickou komunikaci v ruském jazyce ve všech řečových dovednostech se zaměřením na tematické okruhy a očekávané výstupy oboru Cizí jazyk dle RVP ZV pro 1. stupeň pro 2. období. Zařazují také práci s autentickými texty. Zaměřují se rovněž na práci se slovníky různého druhu a využití AI v komunikaci i ve výuce. Vlastní učení se ruskému jazyku probíhá na pozadí vědomé reflexe způsobů nabývání cizího jazyka. Ad 3: Předmět orientuje studující v učebnicích ruského jazyka pro 1. stupeň ZŠ a aditivních edukačních materiálech a vede je k realizaci praktické výuky podle nich (mikrovýstupy). Na příkladu jednotlivých učebních aktivit řízených vyučujícím ukazuje možné metodické přístupy a postupy tradiční i současné výuky cizího jazyka, včetně využití digitálních technologií. Ad 4: Probíhá několikanásobná reflexe: reflexe vlastní výuky ze strany vyučujícího předmětu (vysvětlení vyučovacích postupů), reflexe výuky předmětu ze strany studujících, reflexe práce studujících ze strany vyučujícího, vrstevnické hodnocení, reflexe používaných didaktických metod a konkrétních aktivit při tréninku praktického jazyka a vyhodnocení jejich uplatnitelnosti ve výuce ruského jazyka na 1. stupni ZŠ a sebereflexe vlastního pokroku v praktickém jazyce prostřednictvím portfolia vedoucí k aplikaci prvků portfólia v budoucí edukační praxi studujících.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 10 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 42 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: - vysvětlit fonologický a grafický systém ruštiny ve srovnání s češtinou - objasnit pojetí výuky cizího jazyka pro 1. stupeň v kurikulárních dokumentech - specifikovat učební strategie současných žáků - shrnout metodické přístupy a postupy tradiční i současné výuky cizího jazyka
Odborné dovednosti
- komunikovat v ruštině na úrovni A2 - používat slovní zásobu dle tematických okruhů RVP ZV pro 1. stupeň pro 1. období - mít správné návyky ruské výslovnosti a prozódie - mít správné návyky psaní azbuky - analyzovat z oborově-didaktického hlediska učební aktivity prováděné při výuce předmětu - vyhodnotit aplikovatelnost učebních aktivit pro výuku ruského jazyka pro 1. stupeň ZŠ - připravit, provést a reflektovat mikrovýstup podle výstupů z učení dle RVP ZV - vést portfolio vlastního pokroku
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- vysvětlit základy morfologického (v oblasti paradigmatiky podstatných jmen a sloves) a lexikálního systému ruštiny ve srovnání s češtinou - představit učebnice ruského jazyka pro 1. stupeň ZŠ a doplňkové učební materiály - popsat další metodické přístupy a postupy tradiční i současné výuky cizího jazyka
Odborné dovednosti
- komunikovat v ruštině na úrovni A2 - používat slovní zásobu dle tematických okruhů RVP ZV pro 1. stupeň pro 2. období - správně skloňovat a časovat - používat slovníky různého druhu - efektivně a eticky využívat AI v komunikaci i ve výuce - analyzovat z oborově-didaktického hlediska učební aktivity prováděné při výuce předmětu - vyhodnotit aplikovatelnost učebních aktivit pro výuku ruského jazyka pro 1. stupeň ZŠ - připravit, provést a reflektovat mikrovýstup podle učebnic ruského jazyka pro 1. stupeň ZŠ a doplňkových učebních materiálů - připravit vlastní online interaktivní cvičení pro danou skupinu žáků - vést portfolio vlastního pokroku
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Výuka podporovaná multimédii,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Skupinová výuka,
Skupinová konzultace,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Vzájemné hodnocení studentů,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • GLAZUNOVA, O. I. Grammatika russkogo jazyka v upražněnijach i kommentarijach. Sankt-Petěrburg: Zlatoust, 2022. ISBN 978-5-907493-40-7.
  • JELÍNEK, S., R. HŘÍBKOVÁ, H. ŽOFKOVÁ a Z. LIPTÁKOVÁ. Raduga plus 1: ruština pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2019. ISBN 978-80-7489-420-6.
  • KARPOV, A. K. Morfologija sovremennogo russkogo jazyka: Učebnoje posobije. Nižněvartovsk: Izdatěl'stvo Nižněvartovskogo gosudarstvennogo universitěta, 2019. ISBN 978-5-00047-546-1.
  • KRJUČKOVA, L. S., DUNAJEVA, L. A. Govorim po-russki bez perevodčika. Intensivnyj kurs po razvitiju navykov ustnoj reči. Moskva: Flinta, Nauka, 2022. ISBN 978-5-89349-413-6.
  • ROZBOUDOVÁ, L. a J. KONEČNÝ. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: jazykovyje sredstva. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-4277-2.
  • ŠUSTIKOVA, T. V. Russkije glagoly. Formy i kontěkstnoje upotreblenije.. Moskva: Flinta, 2017. ISBN 978-5-89349-434-1.
  • VALOVA, L., V. GOLOVATINA a M. RYKOVSKÁ. Tvoj šans A1: ruština pro střední a jazykové školy: učebnice s integrovaným pracovním sešitem. Plzeň: Fraus, 2018. ISBN 978-80-7489.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr