Předmět: Ruský jazyk 3

« Zpět
Název předmětu Ruský jazyk 3
Kód předmětu KRF/RJDS3
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pelcman František, Mgr.
Obsah předmětu
Základní milníky dějin Ruska. Formativní faktory ruské kultury. Funkční, klasifikační, žánrová, jazyková a vývojová specifika literatury pro děti a mládež v ruském kontextu. Folklórní žánry. Základní díla ruské dětské literatury (Puškin, Tolstoj, Čukovskij, Maršak, Nosov, Dragunskij, Uspenskij, Bulyčov aj.). Vztah dětské literatury a ideologie. Současná literární produkce. Role ilustrace v dětské knize. Metodika práce s uměleckým textem v cizím jazyce. Zážitkové a zkoumavé čtení. Tvořivé a kritické metody čtení a způsoby vizualizace informací a jejich didaktická aplikace (Vennův diagram, asociogram, T-diagram, V-CH-D, dramatizace, užívání ikon a schémat atd.).

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 10 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat základy fonetického, grafického a morfologického systému ruštiny
Odborné dovednosti
komunikovat rusky v běžných situacích a prokazovat rozvoj řečových dovedností (úroveň A1)
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat fungování morfologického a lexikálního systému v porovnávacím rusko-českém plánu
Odborné dovednosti
v praxi zvládat paradigmatiku přídavných jmen, zájmen, časování neproduktivních sloves
komunikovat na jazykové úrovni A1.2
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Výuka podporovaná multimédii,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Skupinová konzultace,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Vzájemné hodnocení studentů,
Průběžné hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Mir detstva v russkom zarubežje: III Kul´turologičeskije čtenija "Russkaja emigracija XX veka". Moskva: Dom-muzej Mariny Cvetajevoj, 2011. ISBN 978-5-93015-121-3.
  • ČUKOVSKIJ, K. I. Od dvou do pěti. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1959.
  • FOZIKOŠ, A., REITEROVÁ, T. Reálie rusky mluvících zemí: osnovnyje fakty iz istorii i dejstvitel'nosti Rossii i Belarusi.. Plzeň: Fraus, 1998.
  • FROUZ, J., SOVÁKOVÁ, J. Přehled žánrů ruského folklóru: Čítanka. Plzeň, ZČU v Plzni, 1993. ISBN 80-7043-100-8.
  • CHELLMAN, B. Skazka i byl´. Istorija russkoj detskoj literatury. Novoje literaturnoje obozrenije.. 2016.
  • MALENOVÁ KUDRJAVCEVA, E. Literaturnaja skazka v individualnom stile Gennadija Cyferova v kontekste češskoj recepcii russkoj literatury dlja detej i moloďoži vo vtoroj polovině 20-ogo veka.. Brno: MU, 2017.
  • MATYUŠOVÁ, Z. Čítanka ruských literárně-kulturních textů = Russkije literaturno-kul´turnyje teksty dlja čtenija.. Plzeň: Fraus, 2003.
  • POLOZOVOVA, T. D. a kol. Russkaja literatura dlja detej. Moskva, 1998.
  • ROZBOUDOVÁ, L., GETMANENKO, N., VASILYEVA, E. Kul´turnaja istorija Rossii. Praha, PedF UK, 2020.
  • RYKOVA, O. J. Sovremennyj detskij fol'klor i jego vzaimodejstvije s chudožestvennoj literaturoj. Jaroslavl': Jaroslavskij gosudarstvennyj pedagogičeskij universitet imeni K.D. Ušinskogo, 1997.
  • TRÁVNÍČEK, J. Česká čtenářská republika. Praha, 2017.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr