Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Základní milníky dějin Ruska. Formativní faktory ruské kultury. Funkční, klasifikační, žánrová, jazyková a vývojová specifika literatury pro děti a mládež v ruském kontextu. Folklórní žánry. Základní díla ruské dětské literatury (Puškin, Tolstoj, Čukovskij, Maršak, Nosov, Dragunskij, Uspenskij, Bulyčov aj.). Vztah dětské literatury a ideologie. Současná literární produkce. Role ilustrace v dětské knize. Metodika práce s uměleckým textem v cizím jazyce. Zážitkové a zkoumavé čtení. Tvořivé a kritické metody čtení a způsoby vizualizace informací a jejich didaktická aplikace (Vennův diagram, asociogram, T-diagram, V-CH-D, dramatizace, užívání ikon a schémat atd.).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 10 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat základy fonetického, grafického a morfologického systému ruštiny |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat rusky v běžných situacích a prokazovat rozvoj řečových dovedností (úroveň A1) |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat fungování morfologického a lexikálního systému v porovnávacím rusko-českém plánu |
Odborné dovednosti |
---|
v praxi zvládat paradigmatiku přídavných jmen, zájmen, časování neproduktivních sloves |
komunikovat na jazykové úrovni A1.2 |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Skupinová konzultace, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Vzájemné hodnocení studentů, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Mir detstva v russkom zarubežje: III Kul´turologičeskije čtenija "Russkaja emigracija XX veka". Moskva: Dom-muzej Mariny Cvetajevoj, 2011. ISBN 978-5-93015-121-3.
-
ČUKOVSKIJ, K. I. Od dvou do pěti. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1959.
-
FOZIKOŠ, A., REITEROVÁ, T. Reálie rusky mluvících zemí: osnovnyje fakty iz istorii i dejstvitel'nosti Rossii i Belarusi.. Plzeň: Fraus, 1998.
-
FROUZ, J., SOVÁKOVÁ, J. Přehled žánrů ruského folklóru: Čítanka. Plzeň, ZČU v Plzni, 1993. ISBN 80-7043-100-8.
-
CHELLMAN, B. Skazka i byl´. Istorija russkoj detskoj literatury. Novoje literaturnoje obozrenije.. 2016.
-
MALENOVÁ KUDRJAVCEVA, E. Literaturnaja skazka v individualnom stile Gennadija Cyferova v kontekste češskoj recepcii russkoj literatury dlja detej i moloďoži vo vtoroj polovině 20-ogo veka.. Brno: MU, 2017.
-
MATYUŠOVÁ, Z. Čítanka ruských literárně-kulturních textů = Russkije literaturno-kul´turnyje teksty dlja čtenija.. Plzeň: Fraus, 2003.
-
POLOZOVOVA, T. D. a kol. Russkaja literatura dlja detej. Moskva, 1998.
-
ROZBOUDOVÁ, L., GETMANENKO, N., VASILYEVA, E. Kul´turnaja istorija Rossii. Praha, PedF UK, 2020.
-
RYKOVA, O. J. Sovremennyj detskij fol'klor i jego vzaimodejstvije s chudožestvennoj literaturoj. Jaroslavl': Jaroslavskij gosudarstvennyj pedagogičeskij universitet imeni K.D. Ušinskogo, 1997.
-
TRÁVNÍČEK, J. Česká čtenářská republika. Praha, 2017.
|