Předmět: Ruský jazyk s didaktikou 5

« Zpět
Název předmětu Ruský jazyk s didaktikou 5
Kód předmětu KRF/RJDS5
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Specifika metodiky výuky cizího jazyka na 1. stupni ZŠ. Věčné otázky metodiky. Psychologické faktory. Lingvistické faktory. Typologie žáka. Principy počáteční fáze výuky. Cizí jazyk v kurikulárních dokumentech. představit, SERRJ, EJP. Metodika výuky fonetiky, grafického systému a ortografie. Učebnice pro výuku ruského jazyka. Ostatní vzdělávací zdroje. ICT nástroje. Trénink praktické ruštiny.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s demonstrací
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vymezit základní parametry ruského jazyka
Odborné dovednosti
komunikovat v ruském jazyce na úrovni A2
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat specifika výuky cizího jazyka pro 1. stupeň
představit výuku ruského jazyka v širším rámci (klíčové kompetence, průřezová témata, mezipředmětové vztahy, SERRJ, EJP)
Odborné dovednosti
komunikovat v ruštině na jazykové úrovni A2
demonstrovat modelová cvičení a mikrovýstup podle učebnice Pojechali 1-4
uplatňovat efektivní metodické nástroje pro výuku fonetiky, grafického systému a ortografie
vybrat vhodná cvičení pro nácvik osvojování slovní zásoby a gramatiky, receptivní dovednosti (čtení, poslech)
pracovat s učebnicemi a jinými pomůckami pro výuku ruského jazyka včetně ICT nástrojů
communicate in Russian at A2 level
Obecné způsobilosti
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s aktivizací studentů,
E-learning,
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Situační učení (vč. micro-teachingu),
E-learning,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Diskuse,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Vzájemné hodnocení studentů,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Vzájemné hodnocení studentů,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Vzájemné hodnocení studentů,
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • BELYNTSEVA, Olga, JANEK, Adam a MAMONOVA, Julija. Učebnice současné ruštiny = Učebnik sovremennogo russkogo jazyka.. 1. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2442-0.
  • Council of Europe. Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2002.
  • Hendrich, Josef. Didaktika cizích jazyků : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
  • kol. autorů. Tematický slovník: ruština.. V Brně: Lingea, 2023. ISBN 978-80-7508-635-8.
  • KOTRBA, Tomáš a LACINA, Lubor. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1.
  • Lebedinskij, S. I., Gerbik, L. F. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Minsk, 2011.
  • Malíř, F. Didaktiky cizích jazyků jako vědní obory : K problematice jejich předmětu.
  • Ries, L. Didaktika ruského jazyka I., II. (Vyučování jako komunikace, současnost a hra). Ostrava, 1985.
  • ROZBOUDOVÁ, Lenka, KONEČNÝ, Jakub a VICAIRE, Xenie. .  Ruština učitele ruštiny: jak správně vést hodinu ruštiny v ruštině.. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 978-80-7603-180-7.
  • Svobodová, Jiřina; Rykovská, Milena. Ruský jazyk pro začátečníky. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-862-5.
  • Svobodová, Jiřina; Rykovská, Milena. Ruský jazyk pro začátečníky. 2. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-863-3.
  • Žofková, H. a kol. Pojechali. Praha, 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr