Vyučující
|
-
Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Specifika metodiky výuky cizího jazyka na 1. stupni ZŠ. Věčné otázky metodiky. Psychologické faktory. Lingvistické faktory. Typologie žáka. Principy počáteční fáze výuky. Cizí jazyk v kurikulárních dokumentech. představit, SERRJ, EJP. Metodika výuky fonetiky, grafického systému a ortografie. Učebnice pro výuku ruského jazyka. Ostatní vzdělávací zdroje. ICT nástroje. Trénink praktické ruštiny.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s demonstrací
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vymezit základní parametry ruského jazyka |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat v ruském jazyce na úrovni A2 |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat specifika výuky cizího jazyka pro 1. stupeň |
představit výuku ruského jazyka v širším rámci (klíčové kompetence, průřezová témata, mezipředmětové vztahy, SERRJ, EJP) |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat v ruštině na jazykové úrovni A2 |
demonstrovat modelová cvičení a mikrovýstup podle učebnice Pojechali 1-4 |
uplatňovat efektivní metodické nástroje pro výuku fonetiky, grafického systému a ortografie |
vybrat vhodná cvičení pro nácvik osvojování slovní zásoby a gramatiky, receptivní dovednosti (čtení, poslech) |
pracovat s učebnicemi a jinými pomůckami pro výuku ruského jazyka včetně ICT nástrojů |
communicate in Russian at A2 level |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Situační učení (vč. micro-teachingu), |
E-learning, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Diskuse, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
BELYNTSEVA, Olga, JANEK, Adam a MAMONOVA, Julija. Učebnice současné ruštiny = Učebnik sovremennogo russkogo jazyka.. 1. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2442-0.
-
Council of Europe. Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2002.
-
Hendrich, Josef. Didaktika cizích jazyků : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
kol. autorů. Tematický slovník: ruština.. V Brně: Lingea, 2023. ISBN 978-80-7508-635-8.
-
KOTRBA, Tomáš a LACINA, Lubor. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1.
-
Lebedinskij, S. I., Gerbik, L. F. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Minsk, 2011.
-
Malíř, F. Didaktiky cizích jazyků jako vědní obory : K problematice jejich předmětu.
-
Ries, L. Didaktika ruského jazyka I., II. (Vyučování jako komunikace, současnost a hra). Ostrava, 1985.
-
ROZBOUDOVÁ, Lenka, KONEČNÝ, Jakub a VICAIRE, Xenie. . Ruština učitele ruštiny: jak správně vést hodinu ruštiny v ruštině.. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 978-80-7603-180-7.
-
Svobodová, Jiřina; Rykovská, Milena. Ruský jazyk pro začátečníky. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-862-5.
-
Svobodová, Jiřina; Rykovská, Milena. Ruský jazyk pro začátečníky. 2. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-863-3.
-
Žofková, H. a kol. Pojechali. Praha, 2002.
|