Předmět: Ruský jazyk s didaktikou 6

« Zpět
Název předmětu Ruský jazyk s didaktikou 6
Kód předmětu KRF/RJDS6
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Jazykové prostředky jako obsah výuky. Řečové dovednosti. Metodika výuky osvojování slovní zásoby. Metodika výuky gramatiky. Nácvik poslechu. Nácvik čtení s porozuměním. ICT ve výuce ruského jazyka na 1. stupni ZŠ. Tvorba interaktivních cvičení. Vyučovací jednotka - příprava, evaluace, realizace. Nácvik modelových cvičení a mikrovýstupů podle učebnice Pojechali 1-4.Trénink praktického ruského jazyka.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s demonstrací
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit specifika počáteční fáze výuky cizího jazyka
vymezit zvláštnosti výuky CJ pro mladší školní věk
vymezit základní parametry ruského jazyka
Odborné dovednosti
analyzovat učení soubor Pojechali!
komunikovat v ruštině na úrovni A2
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Výsledky učení
Odborné znalosti
rozlišit metodiku výuky jazykových prostředků a řečových dovedností
Odborné dovednosti
komunikovat v ruštině na úrovni B1.1.
demonstrovat modelová cvičení a mikrovýstup podle učebnice Pojechali 1-4
realizovat vyučovací jednotku
Obecné způsobilosti
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s aktivizací studentů,
E-learning,
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Situační učení (vč. micro-teachingu),
E-learning,
Prezentace práce studentů,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Skupinová výuka,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Vzájemné hodnocení studentů,
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Vzájemné hodnocení studentů,
Ústní zkouška,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Vzájemné hodnocení studentů,
Průběžné hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • BELYNTSEVA, Olga, JANEK, Adam a MAMONOVA, Julija. Učebnice současné ruštiny = Učebnik sovremennogo russkogo jazyka.. 1. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2442-0.
  • Brčáková, Dagmar a kol. Govoritě po-russki. Ruská konverzace. LEDA, 2000. ISBN 80-85927-63-2.
  • Council of Europe. Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2002.
  • Hendrich, Josef. Didaktika cizích jazyků : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
  • Choděra, R. a kol. Didaktika cizích jazyků na přelomu století. Rudná u Prahy, 2001.
  • kol. autorů. Tematický slovník: ruština.. V Brně: Lingea, 2023. ISBN 978-80-7508-635-8.
  • KOTRBA, Tomáš a LACINA, Lubor. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1.
  • Lebedinskij, S. I., Gerbik, L. F. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Minsk, 2011.
  • ROZBOUDOVÁ, Lenka, KONEČNÝ, Jakub a VICAIRE, Xenie. .  Ruština učitele ruštiny: jak správně vést hodinu ruštiny v ruštině.. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 978-80-7603-180-7.
  • Svobodová, Jiřina; Rykovská, Milena. Ruský jazyk pro začátečníky. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-862-5.
  • Svobodová, Jiřina; Rykovská, Milena. Ruský jazyk pro začátečníky. 2. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-863-3.
  • Žofková, H. a kol. Pojechali. Praha, 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr