Předmět: Ruský jazyk s didaktikou 7

« Zpět
Název předmětu Ruský jazyk s didaktikou 7
Kód předmětu KRF/RJDS7
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Metodika výuky řečové dovednosti psaní. Metodika výuky řečové dovednosti mluvení. Teorie a praxe interkulturní komunikační kompetence. Výuka ruštiny jako jazyka příbuzného češtině. Transfer, interference. Práce s rozšiřujícími zdroji. Hodnocení a testování. Ruskojazyčné dítě v české škole. Trénink praktického ruského jazyka.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s demonstrací
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit specifika počáteční fáze výuky cizího jazyka
vymezit zvláštnosti výuky CJ pro mladší školní věk
popsat systém nácviku jazykových prostředků a řečových dovedností
Odborné dovednosti
analyzovat učení soubor Pojechali! a učit podle něj
komunikovat v ruštině na úrovni A2
připravit, realizovat a evaluovat vyučovací jednotku
vyhledat, posoudit a vyhodnotit další edukační nástroje pro výuku ruštiny na 1. stupni
sestavit vlastní cvičení včetně interaktivního v online režimu
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit metodiku výuky mluvení a psaní
vysvětlit koncept IKK
vystihnout specifika výuky ruštiny jako příbuzného jazyka
Odborné dovednosti
komunikovat v ruštině na úrovni B1
aplikovat metodiku výuky ruštiny jako příbuzného jazyka
aplikovat metodiku výuky mluvení a psaní
rozvíjet u žáků IKK
adekvátně žáky hodnotit
vybírat a vytvářet vhodné testovací nástroje
Obecné způsobilosti
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s aktivizací studentů,
E-learning,
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Situační učení (vč. micro-teachingu),
E-learning,
Prezentace práce studentů,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Kooperativní výuka,
Skupinová výuka,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Vzájemné hodnocení studentů,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Vzájemné hodnocení studentů,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Vzájemné hodnocení studentů,
Průběžné hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • BELYNTSEVA, Olga, JANEK, Adam a MAMONOVA, Julija. Učebnice současné ruštiny = Učebnik sovremennogo russkogo jazyka.. 1. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2442-0.
  • Council of Europe. Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2002.
  • kol. autorů. Tematický slovník: ruština.. V Brně: Lingea, 2023. ISBN 978-80-7508-635-8.
  • KOTRBA, Tomáš a LACINA, Lubor. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1.
  • PEŠKOVÁ, Michaela, KUBÍKOVÁ, Kateřina (eds.). Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 2. Plzeň: Západočeská univerzita. 2017.
  • PEŠKOVÁ, Michaela, KUBÍKOVÁ, Kateřina (eds.). Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 3. Plzeň: Západočeská univerzita, 2019.
  • PEŠKOVÁ, Michaela, KUBÍKOVÁ, Kateřina (eds.). Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 4. Plzeň: Západočeská univerzita. 2021.
  • PEŠKOVÁ, Michaela, KUBÍKOVÁ, Kateřina (eds.). Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků. Plzeň: Západočeská univerzita, 2016.
  • Ries, L. Didaktika ruského jazyka I., II. (Vyučování jako komunikace, současnost a hra). Ostrava, 1985.
  • ROZBOUDOVÁ, Lenka, KONEČNÝ, Jakub a VICAIRE, Xenie. .  Ruština učitele ruštiny: jak správně vést hodinu ruštiny v ruštině.. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 978-80-7603-180-7.
  • Svobodová, Jiřina; Rykovská, Milena. Ruský jazyk pro začátečníky. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-862-5.
  • Svobodová, Jiřina; Rykovská, Milena. Ruský jazyk pro začátečníky. 2. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-863-3.
  • Veselý, Josef. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku : Vysokošk. příručka pro stud. ruského jazyka a lit. na filozof. a pedagog. fakultách. Praha : SPN, 1985.
  • Žofková, H. a kol. Pojechali. Praha, 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr