|
Lecturer(s)
|
-
Aubrechtová Daniela, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Course content
|
Methodology for teaching the speech skill of writing. Methodology of teaching the speech skill of speaking. Theory and practice of intercultural communicative competence. Teaching Russian as a language related to Czech. Transfer, interference. Work with extension resources. Assessment and testing. Russian-speaking child in Czech school. Practical Russian language training.
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Lecture with visual aids
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 5 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 20 hours per semester
- Contact hours
- 26 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| explain specifics of the introductory phase of Russian language teaching |
| explain specifics of Russian language teaching for young pupils |
| popsat systém nácviku jazykových prostředků a řečových dovedností |
| Skills |
|---|
| analyse the coursebook Pojechali |
| reaching A2 level. |
| připravit, realizovat a evaluovat vyučovací jednotku |
| vyhledat, posoudit a vyhodnotit další edukační nástroje pro výuku ruštiny na 1. stupni |
| sestavit vlastní cvičení včetně interaktivního v online režimu |
| Competences |
|---|
| N/A |
| N/A |
| N/A |
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| explain the methodology of teaching speaking and writing |
| explain the concept of ICC |
| capture the specifics of teaching Russian as a related language |
| Skills |
|---|
| communicate in Russian at B1 |
| capture the specifics of teaching Russian as a related language |
| apply the methodology of teaching speaking and writing |
| to develop ICC in pupils |
| adequately assess pupils |
| select and creates appropriate test tools |
| Competences |
|---|
| N/A |
| N/A |
| N/A |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Lecture with visual aids |
| Interactive lecture |
| E-learning |
| Multimedia supported teaching |
| Self-study of literature |
| Skills |
|---|
| Seminar |
| Practicum |
| Task-based study method |
| Individual study |
| Skills demonstration |
| Situation.... |
| E-learning |
| Students' portfolio |
| Collaborative instruction |
| Cooperative instruction |
| Discussion |
| Competences |
|---|
| Task-based study method |
| Practicum |
| Skills demonstration |
| Cooperative instruction |
| Collaborative instruction |
| Students' portfolio |
| Discussion |
| assessment methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Test |
| Individual presentation at a seminar |
| Self-evaluation |
| Peer evaluation of students |
| Skills |
|---|
| Skills demonstration during practicum |
| Continuous assessment |
| Peer evaluation of students |
| Competences |
|---|
| Individual presentation at a seminar |
| Self-evaluation |
| Peer evaluation of students |
| Continuous assessment |
| Skills demonstration during practicum |
|
Recommended literature
|
-
BELYNTSEVA, Olga, JANEK, Adam a MAMONOVA, Julija. Učebnice současné ruštiny = Učebnik sovremennogo russkogo jazyka.. 1. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2442-0.
-
Council of Europe. Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2002.
-
kol. autorů. Tematický slovník: ruština.. V Brně: Lingea, 2023. ISBN 978-80-7508-635-8.
-
KOTRBA, Tomáš a LACINA, Lubor. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1.
-
PEŠKOVÁ, Michaela, KUBÍKOVÁ, Kateřina (eds.). Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 2. Plzeň: Západočeská univerzita. 2017.
-
PEŠKOVÁ, Michaela, KUBÍKOVÁ, Kateřina (eds.). Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 3. Plzeň: Západočeská univerzita, 2019.
-
PEŠKOVÁ, Michaela, KUBÍKOVÁ, Kateřina (eds.). Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 4. Plzeň: Západočeská univerzita. 2021.
-
PEŠKOVÁ, Michaela, KUBÍKOVÁ, Kateřina (eds.). Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků. Plzeň: Západočeská univerzita, 2016.
-
Ries, L. Didaktika ruského jazyka I., II. (Vyučování jako komunikace, současnost a hra). Ostrava, 1985.
-
ROZBOUDOVÁ, Lenka, KONEČNÝ, Jakub a VICAIRE, Xenie. . Ruština učitele ruštiny: jak správně vést hodinu ruštiny v ruštině.. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 978-80-7603-180-7.
-
Svobodová, Jiřina; Rykovská, Milena. Ruský jazyk pro začátečníky. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-862-5.
-
Svobodová, Jiřina; Rykovská, Milena. Ruský jazyk pro začátečníky. 2. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-863-3.
-
Veselý, Josef. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku : Vysokošk. příručka pro stud. ruského jazyka a lit. na filozof. a pedagog. fakultách. Praha : SPN, 1985.
-
Žofková, H. a kol. Pojechali. Praha, 2002.
|