Předmět: Ruská literatura v kulturním kontextu 1

« Zpět
Název předmětu Ruská literatura v kulturním kontextu 1
Kód předmětu KRF/RLKT1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Derková Martina, PhDr. CSc.
  • Černý Stanislav, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.Charakteristika tzv. zlatého věku ruské literatury, implicitní a explicititní vlivy podílející se na vývoji literatury.Přijímání poetologických impulsů evropských literatur a jejich inovativní působení v ruské literatuře. 2. Specifické rysy vývoje ruské literatury a kultury v historickém procesu od konce XVIII. st. do konce XIX. st. 3. Carská cenzura, vznik opoziční literatury nahrazující po celé století absenci demokratických institucí. 4. Tvorba Puškina a Lermontova v kulturním a společenském kontextu. 5. Vztah literatury a náboženství (pravoslaví), Gogolova tvorba v kulturním a společenském kontextu. 6.-7. Žánrové paradigma ruské literatury. Zvláštnosti vývoje žánru ruského románu (Puškin-Lermontov-Gogol-Turgeněv- Černyševskij-Tolstoj Dostojevskij) 8.Ruská idealistická filozofie a její vliv na literaturu. 9. Osobnost a tvorba L. Tolstého v kulturním a společenském kontextu a jeho význam pro evropskou literaturu. 10. Osobnost a tvorba F. M.Dostojevského v kulturním a společenském kontextu a jeho význam pro evropskou literaturu. 11. Dramatická tvorba A. Čechova v kulturním a společenském kontextu. 12.-13. Představitelé ruské literatury XIX st. v kontextu evropských literatur.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Seminář
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 35 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
orientovat se v problematice vývoje ruské literatury 19. století
orientovat se v problematice uměleckých směrů
vysvětlit historické události v Rusku 19. století
Odborné dovednosti
analyzovat stěžejní díla významných ruských autorů
orientovat se v základních trendech evropských literatur
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
zařadit tvorbu ruských klasických autorů do evropského kontextu
získat přehled o překladech ruských textů do evropských literatur
postihnout rozdíly vývoje ruské literatury 19. století s vývojem české literatury s ohledem na působení mimoliiterárních faktorů
Odborné dovednosti
provést literárněvědný rozbor vybraných uměleckých textů s využitím metod literární vědy (analýzy, syntéza, komparace)
srovnat tvorbu ruských představitelů kritického realismu s tvorbou západoevropských kritických realistů
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Vzájemné hodnocení studentů,
Sebehodnocení,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • XX vek. Tridcatyje gody: iz istorii meždunarodnych svjazej russkoj literatury. Naučnoje izdanije.. Sankt-Peterburg: Nestor-Istorija, 2013. ISBN 978-5-905987-8-92.
  • BAL´BUROV, E. A. Russkaja filosofskaja proza: voprosy poetiki. Moskva: Jazyki slavjanskoj kul´tury, 2010. ISBN 978-5-9551-0406-5.
  • DOBRENKO, J., ed. a TICHONOV, G. ed. Istorija russkoj literaturnoj kritiki: sovetskaja i postsovetskaja epochi.. Moskva: Novoje literaturnoje obozrenije, 2011. ISBN 978-5-86793-918-2.
  • MASARYK, T. G. Rusko a Evropa (3 díly).. Praha, 1995. ISBN 8090197116.
  • MATHAUSEROVÁ, S. Cestami století. Systémové vztahy v dějinách ruské literatury. Praha, 1986.
  • Mednis, N. J. Poetika i semiotika russkoj literatury. Moskva: Jazyki slavjanskoj kul´tury, 2011. ISBN 978-5-9551-0482-9.
  • PAROLEK, R., HONZÍK, J. Ruská klasická literatura. Praha, 1977.
  • POSPÍŠIL, I. Ruský románu znovu navštívený. Brno, 2005. ISBN 80-7204-423-0.
  • Pospíšil, Ivo. K teorii ruské literatury a jejím souvislostem. Vyd. 1. Brno : Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6216-0.
  • RICHTEREK, O. Dialog kultur v uměleckém překladu. Hradec Králové, 1999. ISBN 80-86148-22-10.
  • ŠESTAKOV, V. P., ed. Russkaja utopija v kontekste mirovoj kul´tury.. Sankt-Peterburg: Aletejja, 2013. ISBN 978-5-91419-894-4.
  • TIME, G. A. Rossija i Germanija: filosofskij diskurs v russkoj literature XIX-XX vekov.. Sankt-Peterburg: Nestor-Istorija, 2011. ISBN 978-5-98187-655-4.
  • ZAHRÁDKA, M. Ruská literatura XIX. století v kontextu evropských literatur. Olomouc, 2005. ISBN 80-86624-25-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství ruského jazyka pro střední školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství ruského jazyka pro střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství ruského jazyka pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství ruského jazyka pro střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní