Předmět: Ruská literatura v kulturním kontextu 2

« Zpět
Název předmětu Ruská literatura v kulturním kontextu 2
Kód předmětu KRF/RLKT2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Derková Martina, PhDr. CSc.
Obsah předmětu
1.Zvláštnosti vývoje ruské literatury XX století (1917-cca 2000), úzká spjatost s politickým vývojem Ruska. Klasifikace literárního vývoje. Mnohonárodnostnost literatury sovětského období. 2. Charakteristika jednotlivých vývojových etap literatury. Přehodnocovací tendence literárního vývoje. 3 Tvorba I. Bunina v kontextu evropské literatury. 4 Problematika exilové literatury a tzv. vnitřní emigrace, hlavní představitelé. 5. Ruská moderna a její představitelé v kontextu evropských literatur (symbolismus, futurismus, imažinismus ajin). 6. Socialistický realismus v širších kulturních a společenských souvislostech. Tvorba M. Gorkého, M. Šolochova v dobovém a současném kontextu. 7. Tvorba M. Bulgakova v kontextu ruské a světové literatury. 8. Tvorba V. Nabokova v kontextu ruské a světové literatury. 9. Osobnost B. Pasternaka a jeho román Doktor Živago. 10.Literatura období tzv. tání (60. léta), vznik samizdatu, andegraundu. 11. A. Solženicyn představitel "lágrové literatury", jeho tvorba v současném kontextu. 12. -13. Základní atributy vývoje literatury po roce 1985, ruský postmodernismus a jeho představitelé.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Seminář
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
prokázat dobrou znalost ruské literatury 20. století
orientovat se v historických událostech 20. století v Rusku
částečně se orientovat v evropských literaturách 20. století
Odborné dovednosti
orientovat se v metodách literární vědy
orientovat se v překladech ruské literatury 20. století do češtiny
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat literární situaci v ruské literatuře po roce 1985
definovat ruský postmodernismus ve srovnání s postmodernismem evropským
vysvětlit vliv působení cenzury v literatuře
Odborné dovednosti
analyzovat dílo ruského postmodernismu z hlediska využití výrazových prostředků
hodnotit kritické ohlasy na díla ruské literatury v ruském a českém tisku
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Skupinová výuka,
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Vzájemné hodnocení studentů,
Průběžné hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • XX vek. Tridcatyje gody: iz istorii meždunarodnych svjazej russkoj literatury. Naučnoje izdanije.. Sankt-Peterburg: Nestor-Istorija, 2013. ISBN 978-5-905987-8-92.
  • BAGNO, V. J. Mif - obraz - motiv: russkaja literatura v kontekste mirovoj.. Sankt-Peterburg: Izdatel´stvo Puškinskogo Doma, 2014. ISBN 978-5-93898-484-4.
  • DOBRENKO, J., ed. a TICHONOV, G. ed. Istorija russkoj literaturnoj kritiki: sovetskaja i postsovetskaja epochi.. Moskva: Novoje literaturnoje obozrenije, 2011. ISBN 978-5-86793-918-2.
  • GlLANC, T. Souostroví Rusko. Praha, 2011. ISBN 978-80-87037-40-9.
  • JEROFEJEV, V. Russkije cvěty zla. Moskva, 2011. ISBN 5-94663-009-1.
  • LEJDERMAN, N. L., LIPOVECKIJ, M. N. Sovremennaja russkaja literatura (3 díly). Moskva, 2001. ISBN 5-8360-0199-5.
  • RYČLOVÁ, I. Mezi kladivem a kovadlinou. Brno, 2012. ISBN 978-80-7324-295-3.
  • ŠESTAKOV, V. P., ed. Russkaja utopija v kontekste mirovoj kul´tury.. Sankt-Peterburg: Aletejja, 2013. ISBN 978-5-91419-894-4.
  • TIME, G. A. Rossija i Germanija: filosofskij diskurs v russkoj literature XIX-XX vekov.. Sankt-Peterburg: Nestor-Istorija, 2011. ISBN 978-5-98187-655-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství ruského jazyka pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství ruského jazyka pro střední školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství ruského jazyka pro střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství ruského jazyka pro střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní