Vyučující
|
-
Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základy metodologie výuky odborného cizího jazyka. Specifika žáků. Obecný versus odborný jazyk z hlediska lingvistických subdisciplín. 2. Reálná školní praxe. Přístupy Task-Based Instruction, Content-Based Language Instruction a Student-Centered Approaches ve výuce OCJ. 3. Materiály pro výuku OCJ v ruštině. Práce v jazykové laboratoři. 4. Odborný překlad a mediace v OCJ. Práce s textem. Funkční cvičení. 5. Lexikální průprava: elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika, chemie, 6. Lexikální průprava: strojírenství a stavebnictví 7. Lexikální průprava: zdravotnické obory, zemědělství a lesnictví 8. Lexikální průprava: umění a užité umění, gastronomie, hotelnictví, turismus, obchod 9. Hospitace ve výuce cizího jazyja na střední odborné škole. 10. Terénní výuka v profesně specifickém prostředí 11. Mikrovýstupy studentů na dílčí odborné téma z vybraného oboru, zpracování učebního textu s audiovizuální oporou 12. Mikrovýstupy studentů na dílčí odborné téma z vybraného oboru, zpracování učebního textu s audiovizuální oporou 13. Referáty na dílčí téma z oblasti odborného jazyka.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Definovat specifika odborného textu |
Odborné dovednosti |
---|
Komunikovat v ruštině na úrovni B2 |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat specifika odborného jazyka |
vymezit specifika výuky cizího jazyka v odborném vzdělávání |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat specifika výuky cizího jazyka v odborném vzdělávání |
pracovat s odbornými slovníky |
používat odbornou slovní zásobu |
při výuce cizího odborného jazyka rozvíjet všechny jazykové plány |
pracovat s učebnicemi odborného cizího jazyka pro příslušné obory |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Rusko-český elektrotechnický a elektronický slovník = Russko-češskij slovar' po elektrotechnike i elektronike.. Praha : Státní nakladatelství technické literatury, 1990. ISBN 80-03-00234-6.
-
Slovar´ multitran.
-
Společný evropský referenční rámec pro jazyky: jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme.. Olomouc, 2002. ISBN 80-244-0404-4.
-
Terminy i opredelenija po vyčislitel´noj technike i informatike.
-
Bodnárová, K. Ruský jazyk : odborné texty pro střední odborné školy a střední odborná učiliště - obory stavební. Praha : SPN, 1986.
-
Csiriková, Marie; Klausová, Vlasta. Odborný překlad v praxi : cvičné texty pro rusisty. 1. vyd. Plzeň : Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-86898-90-3.
-
Dlouhá, O. Odborná ruština. Praha : Policejní akademie České republiky, 1999.
-
Hejlová, A., Kiršová, N. Ruský jazyk : odborné texty pro střední odborné školy a střední odborná učiliště - obory chemické a potravinářské. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990.
-
Hrbáčková, Ž. Ruský jazyk : odborné texty pro střední odborné školy a střední odborná učiliště - obory strojírenské. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1988.
-
PEŠKOVÁ, Michaela., KUBÍKOVÁ, Kateřina, MIŠTEROVÁ, Ivona. Výuka odborného cizího jazyka na SOŠ a SOU (na příkladu stavebních a dřevozpracujících oborů). Pedagogická orientace/Journal of the Czech Pedagogical Society. 2022, 31(4), 55?84. 2022.
-
PEŠKOVÁ, Michaela, Petrova, Irena, Mišterová, Ivona. IKK a výuka odborného cizího jazyka. In: PEŠKOVÁ, Michaela, KUBÍKOVÁ, Kateřina (eds.). Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 4. 118-127. Plzeň: Západočeská univerzita. 2021.
-
Šepetková, M., Blazsek, R. Ruský jazyk : odborné texty pro střední odborné školy a střední odborná učiliště - obory dřevařské. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1989.
|