Předmět: Sociokulturní aspekty ve výuce RJ

« Zpět
Název předmětu Sociokulturní aspekty ve výuce RJ
Kód předmětu KRF/SKVR
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pojem sociokultuního přístupu, lingvokulturologie, interkulturní komunikace, národní identity a multikulturality. 2. Reálie a lingvoreálie v DCJ - vymezení termínů a vývoj oboru. Různé koncepce. 3. Úvod do imagologie. Obraz Ruska u českých autorů. 4. Teorie mentálního mapování a mentální mapa Ruska využití ve výuce RJ. 5. Riskantní zóny interkulturní komunikace a diskomunikace ve vztahu k Rusku. Práce s masmédii ve výuce RJ. 6. Analýza učebnic RJ ve vztahu k sociokulturnímu přístupu. Sociokulturní témata vRVP.7. Práce s autentickými materiály v sociokulturním přístupu, zejména s vizuálním materiálem, texty písní a s mapou. 8. Precedentní texty jako odraz národní kultury. 10. Frazeologie a idiomatika. Konotativní lexika. 11. Aplikace sociokulturního přístupu ve výuce jazykových prostředků a řečových dovedností. 12. Multikulturní prostředí současné školy práce s rodilými mluvčími na hodinách RF.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Studium textů, Přednáška, Seminář
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat všechny klíčové teoretické aspekty oborové didaktiky cizího jazyka
Odborné dovednosti
vyhledat informace v odborné literatuře
sestavit a představit odborné téma v powerpointové prezentaci
komunikovat v ruštině na úrovni C1
zvolit vhodnou metodu a cvičení pro splnění konkrétních cílů ve výuce RJ na SŠ
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit pojmy spojené se sociokulturním přístupem ve výuce cizího jazyka
popsat heterogenní edukační realitu současné školy
Odborné dovednosti
vytipovat vhodná témata a textový a jiný materiál pro výuku ruského jazyka na střední škole
tato témata didakticky zpracovat
předcházet diskomunikaci a rozvíjet interkulturní komunikaci jak u sebe jako učitele, tak u studentů
integrovat poznatky a metody jiných vědních disciplín do výuky RJ na SŠ
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Vzájemné hodnocení studentů,
Doporučená literatura
  • Archipova, J. V. Cennostnyj podchod k obučeniju russkomu jazyku v polyetničeskoj obrazovatel´noj srede.. Brno: Tribun EU, 2014. ISBN 978-80-263-0595-8.
  • Blichová, A. Kultúrny faktor v jazyku ako základ moderných lingvistických smerov (K problematike teoretických východísk a pojmového aparátu lingvokulturológie).. Brno: Tribun EU, 2014. ISBN 978-80-263-0595-8.
  • Buzan, Tony. Mentální mapování. Vyd. 1. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-200-3.
  • Cabada, L., Jurek, P. a kol. Mentální mapy, teritorialita a identita v evropském prostředí. Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2010. ISBN 978-80-7380-300-.
  • Izotov, A. I., ed. a Krasnych, V., ed. Lingvokognitivnyje problemy mežkul'turnoj kommunikacii.. Moskva: Filologija, 1997. ISBN 5-7552-0093-9.
  • NIKITINA, T., ROGALEVA, E.,BUREŠOVÁ, B., RYKOVSKÁ, M. Učebnyj slovar russkoj frazeologii.. Plzeň : Fraus, 2013. ISBN 978-80-7489-002-4.
  • Pavlovskaja, A. V. Russkij mir. Charakter, byt, nravy 1. Moskva : Slovo, 2009. ISBN 978-5-387-00103-1.
  • Pavlovskaja, A. V. Russkij mir. Charakter, byt, nravy 2. Moskva : Slovo, 2009. Moskva : Slovo, 2009. ISBN 978-5-387-00102-4.
  • Petriková, A., Kuprina, T., Gallo, J. Vvedennie v didaktiku i mežkul´turnuju kommunikaciju. Prešov: FF, 2013. ISBN 978-80-555-9766-8.
  • Vereščagin, J. M. a Kostomarov, V. G. Jazyk i kul'tura: tri lingvostranovedčeskije koncepcii: leksičeskogo fona, reče-povedenčeskich taktik i sapijentemy.. Moskva: Indrik, 2005. ISBN 5-85759-289-5.
  • Vladimirova, T. Prizvannyje v obščenije: russkij diskurs v mežkul´turnoj kommunikacii.. Moskva: Knižnyj dom "Librokom", 2010. ISBN 978-5-397-00923-2.
  • Základní Furmanova, V. P. Mežkul´turnaja kommunikaacija i lingvokul´turovedenije v teorii i praktikee obučenija inostrannym jazykam. Moskva, 1984.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství ruského jazyka pro střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství ruského jazyka pro střední školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství ruského jazyka pro střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství ruského jazyka pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní