Předmět: Vzdělávací koncepty v mezinárodním kontextu

« Zpět
Název předmětu Vzdělávací koncepty v mezinárodním kontextu
Kód předmětu KRF/VKMK
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština, Ruština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bultasová Simona, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět se zaměřuje na aktuální problematiku ve vzdělávání pro 21. století respektive dovednosti pro 21. století a metody jejich rozvoje ve výuce: 1. dovednost komunikovat s lidmi z rozdílných kultur (komunikativní kompetence, interkulturní komunikační kompetence) 2. dovednost využívat rozmanitých technologií (digitální gramotnost, AI) 3. dovednost být schopen řešit komplexní problémy (tvořivé myšlení) 4. dovednost kriticky uvažovat (kritické myšlení) 5. dovednost spolupracovat s druhými (kompetence sociální a pracovní) 6. dovednost adaptovat se na rychle se měnící prostředí a podmínky k plnění úkolů 7. dovednost efektivně zvládat pracovní úkoly (příklad flipped learning) 8. dovednost samostatně získávat nové vědomosti a informace (autonomie, informační gramotnost, strategie učení). 9. aplikace přístupů TBL, SCI a SCA v lingvodidaktice 10. autoevaluační a introspektivní metody ve výuce cizích jazyků (language learning history, didaktický deník, portfolio) 11. další aktuální vzdělávací přístupy a kontexty dle aktuálního vývoje oboru, potřeb a zájmu studentů

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 15 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit pedagogické a obecně didaktické pojmy a vztahy v češtině
vysvětlit terminologii své specializace češtině
Odborné dovednosti
ovládat ruský jazyk na úrovni B1
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
představit globální pohled na problematiku vzdělávání
shrnout moderní koncepce a metody vdělávání
vysvětlit pojmy z oblasti vzdělávání a komunikativní kompetence v ruštině
Odborné dovednosti
aktivně používat odborný ruský jazyk v tématech z oblasti učitelství a vzdělávání
porozumět psanému a mluvenému slovu v ruštině zaměřenému na vzdělávací problematiku
využívat ICT technologie ve výuce na bázi ruských zdrojů
aplikovat kompetenční přístup ve vzdělávání
Obecné způsobilosti
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Výuka podporovaná multimédii,
Skupinová výuka,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Federal´nyje gosudarstvennyje obrazovatel´nyje standardy.
  • Pedagogičeskij slovar.
  • Pedagogika. Naučno-teoretičeskij žurnal rossijskoj akademii obrazovanija.
  • Škola XXI veka.
  • Voprosy obrazovanija.
  • Council of Europe. Common European framework of reference for languages: learning, teaching, assessment. Companion volume. Council of Europe Publishing. 2020.
  • Svetlana V. Nuss, Cynthia L. Martin. Student-Centered Approaches to Russian Language Teaching: Insights, Strategies, and Adaptations. Routledge, 2022. ISBN 9781032266626.
  • Svetlana V. Nuss, Wendy Whitehead Martelle. Task-Based Instruction for Teaching Russian as a Foreign Language. Routledge, 2022. ISBN 9780367704438.
  • UVARINA, N. V. Obrazovanije: tradicii i innovacii: materialy X meždunarodnoj naučno-praktičeskoj konferencii: Praga, Češskaja respublika 17 dekabrja 2015 goda. Praga: Izdatel'stvo WORLD PRESS, s r. o., 2016. ISBN 978-80-88005-17-.
  • UVARINA, N. V. ovanije: tradicii i innovacii: materialy IX meždunarodnoj naučno-praktičeskoj konferencii: Praga, Češskaja respublika 8 oktjabrja 2015 goda.. Praga: Izdatel'stvo WORLD PRESS s r. o., 2015. ISBN 978-80-88005-14-8.
  • Vasjutina, N.J. Kompetentnosti i kompetentnostnyj podchod v sovremennom obrazovanii.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr