Lecturer(s)
|
|
Course content
|
Stratification and inequality Marginalization, underclass and culture of poverty Poverty in the EU context Discrimination, hate crime and symbolic violence Criminalization and victimization Spatial segregation Space, place and housing Work and unemployment Marginalization of Roma in the Czech Republic Homelessness Redistribution and recognition
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, One-to-One tutorial, Skills demonstration, Individual study, Self-study of literature, Textual studies, Seminar
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 30 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 40 hours per semester
- Contact hours
- 78 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 60 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 37 hours per semester
- Presentation preparation (report in a foreign language) (10-15)
- 15 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
komunikovat na odborné úrovni v cizím jazyce |
užívat anglický jazyk na úrovni C1 |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
Skills |
---|
číst a porozumět cizojazyčné odborné literatuře |
orientovat se v odborné literatuře |
porozumět a interpretovat odborný text a identifikovat jeho hlavní teze |
používat elektronické informační zdroje |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
charakterizovat přínos sociální a kulturní antropologie do studia chudoby a sociálního vyloučení |
definovat klíčové koncepty a teorie sociální a kulturní antropologie |
vyjmenovat nejdůležitější autory sociální a kulturní antropologie, kteří se podílejí na rozvoji teorií sociálního rozvrstvení a marginalizace a vysvětlit jejich hlavní myšlenky |
představit a interpretovat základní práce sociálních a kulturních antropologů týkajících se problémů sociálního vyloučení |
Skills |
---|
použít klíčové koncepty a teorie sociální a kulturní antropologie při výkladu problémů týkajících se sociální nerovnosti |
popsat a aplikovat základní metodologické postupy používané v rámci sociální a kulturní antropologie a navrhnout jejich uplatnění v rámci výzkumného projektu týkajících se současných sociálních témat nerovnosti a chudoby |
uvést příklady etnografických studií, které jsou zaměřují na problémy chudoby a nerovnosti a kriticky je reflektovat z hlediska současné situace v EU |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Multimedia supported teaching |
Self-study of literature |
One-to-One tutorial |
Skills |
---|
Seminar classes |
Multimedia supported teaching |
Self-study of literature |
One-to-One tutorial |
Individual study |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Written exam |
Test |
Seminar work |
Skills |
---|
Written exam |
Test |
Seminar work |
Recommended literature
|
-
Byrne, D. Social Exclusion. Buckingham: Open University Press, 1999.
-
Grusky, David B.; Szelényi, Szonja. The inequality reader : contemporary and foundational readings in race, class, and gender. 2nd ed. Boulder : Westview Press, 2011. ISBN 978-0-8133-4484-3.
-
Sibley, D. Geographies of Exclusion: Society and Difference in the West. London: Routledge, 1995.
-
Sibley, D. Outsiders in Urban Societies. 1981.
-
Szelenyi, Ivan. Urban Inequalities under State Socialism. Oxford: Oxford University Press. 1983..
-
Wacquant, Loic J. D. Urban Outcasts: A Comparative Sociology of Advanced Marginality. Polity Press, 2007.
-
Young, Jock. The exclusive society : social exclusion, crime and difference in late modernity. London : Sage Publications, 1999. ISBN 0 80398151 1.
|